Se filmen som visar problemet.

Enligt manualen betyder den blinkande kranen ” Vattentrycket är för lågt (kan ge längre programtid)”.

Men den går aldrig klar när den hamnar i detta läge. Några gånger har jag lyckat få igång den så att den går ganska länge, men den har aldrig slutfört sitt program.


Jag har rengjort avloppsslangen (spolat igenom med varmt vatten och en hel del skräp kom ut).

Kollat igenom inkommande vattenslang, men det flödar på utmärkt, och ingen smuts i filtret (har kommunalt vatten).


Vad tror ni problemet är?

Maskinen är en Bosch WAW32468SN
 
A
O oddiq skrev:
Se filmen som visar problemet.

Enligt manualen betyder den blinkande kranen ” Vattentrycket är för lågt (kan ge längre programtid)”.

Men den går aldrig klar när den hamnar i detta läge. Några gånger har jag lyckat få igång den så att den går ganska länge, men den har aldrig slutfört sitt program.


Jag har rengjort avloppsslangen (spolat igenom med varmt vatten och en hel del skräp kom ut).

Kollat igenom inkommande vattenslang, men det flödar på utmärkt, och ingen smuts i filtret (har kommunalt vatten).


Vad tror ni problemet är?

Maskinen är en Bosch WAW32468SN
tvättar man frotté i 30C så....

filmen visar inte om det kommer vatten i huvudtvättmedlesfacket kan vara så enkelt

kommunalt vatten är tyvärr ingen garanti för problemfri vattentillförsel men i ditt fall ser det ju hyfsat ut med trycket i alla fall
 
Jag har typ testat alla program. 30 snabbprogrammet körde jag för att det visade felmeddelandet snabbt, så att filmen inte skulle bli så lång. :)

Jag har bara sett det komma vatten i det högra facket (förtvätt).

Det jag kommit fram till är att efter typ tre startförsök så går den vidare då finns det en del vatten i trumman. Den går i någon timme sen händer samma sak innan programmet är slut.
 
Som sagt jag har fastnat på att det går att lura den att gå igång genom att manuellt fylla på med vatten i trumman (ca 6 -7 liter). Då går den igång som den ska. När den kommit så långt i programmet så att den pumpar ut vattnet och ska fylla på med nytt, då kommer felet igen..

Efter mängder med googlande, misstänker jag att det skulle kunna vara pressostat / nivåkontroll / trycksensor till maskinen. Vad tror expertisen?

En annan grej som stärker min tes är att när maskinen precis har pumpat ut vatten kan man höra "ett litet gnällande/knakande/kvidande" från maskinen, låter som en ballong som släppet ut luft eller liknande, det pågår i några sekunder sen tar det slut.

filmen är för att höra ljudet efter urpumpning av vatten.
 
Redigerat:
Ytterligare en upptäckt. Om jag bokar i förtvätt och startar, då fyller den på med vatten och startar så fint så. Det gör att jag börjar misstänka magnetventilen. Kan det vara så enkelt att den inte fyller vatten i huvudfacket som @electroluxaren var inne på?
 
A
O oddiq skrev:
Ytterligare en upptäckt. Om jag bokar i förtvätt och startar, då fyller den på med vatten och startar så fint så. Det gör att jag börjar misstänka magnetventilen. Kan det vara så enkelt att den inte fyller vatten i huvudfacket som @electroluxaren var inne på?
Du får lyfta taket och kolla
 
electroluxaren skrev:
Du får lyfta taket och kolla
Vet du om den ska börja fylla huvudfacket från början av tvättprogrammet?
 
A
O oddiq skrev:
Vet du om den ska börja fylla huvudfacket från början av tvättprogrammet?
Nej
Den tömmer förtvätten först då den vill säkerställa att fu inte lagt tvättmedel i fel fack
 
Kan man på något sätt se om msgnetventilen är sönder utan sitta och stirra o vänta på att det ska komma vatten över huvudfacket?
 
A
O oddiq skrev:
Kan man på något sätt se om msgnetventilen är sönder utan sitta och stirra o vänta på att det ska komma vatten över huvudfacket?
Resistans mät den tex. Eller koppla a 230v direkt till den
 
Har nu bytt magnetventil och maskinen fungerar. Hemma är man just nu dagens hjälte :). Tack @electroluxaren, för din kunskap som du tillför forat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.