hej
Ett garage har nu byggts om till ett hobbyrum och det är bara golvet som är kvar.
28kvm betonggolv med avlopp som ska täckas samt armeras ihop med elgolvvärme.

frågor?
Vad är enklast, anlita någon hantverkare eller göra själv?
måste golvet jämnas helt innan det ska armeras eller går det att lägga direkt på ?
vad är det jag behöver, gärna rekommendationer.

tacksam för olika förslag.
 
Fråga ett, varför ska det armeras? Det är en betongplatta som byggts för att tåla bilar. Nu ska det bli hobbyrum. Räcker det inte bara att flytspackla? Tunna armeringsnät brukar läggas rakt på för att hålla ihop spacklet. Hur är skicket på betongplattan?
 
J Johan456 skrev:
Fråga ett, varför ska det armeras? Det är en betongplatta som byggts för att tåla bilar. Nu ska det bli hobbyrum. Räcker det inte bara att flytspackla? Tunna armeringsnät brukar läggas rakt på för att hålla ihop spacklet. Hur är skicket på betongplattan?
Jag menade tunn armeringsnät naturligtvis.
Golvet är i ganska bra skick, se bild på en del av ytan.
hur fäster jag el slingan på betongplattan ?
gärna förslag på mtrl . Del av betonggolv och en garageportvisare; trädgård och byggnadsmaterial i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har lagt några hundra värmegolv och har aldrig varit med om att man har armerat på en betongplatta och har svårt att se att det behövs om plattan inte är väldigt sprucken. Några sprickor kan såklart finnas vilket är normalt, dock inga stora. Att lägga värmekabel 230V, vilket är det vanligaste kräver auktorisation/behörighet.

Hur stor yta ska du lägga? Vilken kabel ska du ha? Är plattan isolerad? För att lägga kabel ska ytan göras rent och sen primas. Efter det limmar man med fördel kabeln med smältlim.
Att tänka på hör är att kabeln ska skyddas av jordfelsbrytare 30mA och anslutas till jord.
Tänk på effekten, normalt läggs cirka 100W/kvm, det löser snabbt ut en säkring. Vid oisolerad platta kan du lägga t.ex. Isolecta-skivor under. Fundera på annan värmekälla, golvvärme blir dyrt. Kanske luft/luft + golvvärme.
 
  • Gilla
Myrstacken
  • Laddar…
Det finns fiberförstärkt spackel som inte behöver armeras, det hade jag kört med om jag var i dina skor. Du kan också lägga ut golvvärme på nät (googla golvvärme + T2) men det behöver du en elektriker för att koppla in.

Edit: Tvåa på bollen…
 
J Johan456 skrev:
Jag har lagt några hundra värmegolv och har aldrig varit med om att man har armerat på en betongplatta och har svårt att se att det behövs om plattan inte är väldigt sprucken. Några sprickor kan såklart finnas vilket är normalt, dock inga stora. Att lägga värmekabel 230V, vilket är det vanligaste kräver auktorisation/behörighet.

Hur stor yta ska du lägga? Vilken kabel ska du ha? Är plattan isolerad? För att lägga kabel ska ytan göras rent och sen primas. Efter det limmar man med fördel kabeln med smältlim.
Att tänka på hör är att kabeln ska skyddas av jordfelsbrytare 30mA och anslutas till jord.
Tänk på effekten, normalt läggs cirka 100W/kvm, det löser snabbt ut en säkring. Vid oisolerad platta kan du lägga t.ex. Isolecta-skivor under. Fundera på annan värmekälla, golvvärme blir dyrt. Kanske luft/luft + golvvärme.
Jag menade så klart armeringsnät för flytspackel :)
28kvm enligt rubrik :)
har redan införskaffat t2 blå 20
 
Ok, men man kanske inte vill lägga överallt, t.ex under fast inredning etc. T2 blå 20 är fel kabel, 20W/m blir för mkt på det låga djup den hamnar. Du får lägga glest och golvet blir ”randigt” rent värmemässigt. Du ska ha T2 blå-10, 10W/m. Du har förmodligen sagt att du ska gjuta in kabeln, men du spacklar in den med 10-15mm flytspackel. Ska du lägga 28 kvm i en enda slinga. Det är olämpligt. Lägg istället fler mindre på olika grupper på olika faser. Vad ska du ha för golv? Ska du ha trägolv rekommenderas T2 röd.
 
  • Gilla
Myrstacken
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Ok, men man kanske inte vill lägga överallt, t.ex under fast inredning etc. T2 blå 20 är fel kabel, 20W/m blir för mkt på det låga djup den hamnar. Du får lägga glest och golvet blir ”randigt” rent värmemässigt. Du ska ha T2 blå-10, 10W/m. Du har förmodligen sagt att du ska gjuta in kabeln, men du spacklar in den med 10-15mm flytspackel. Ska du lägga 28 kvm i en enda slinga. Det är olämpligt. Lägg istället fler mindre på olika grupper på olika faser. Vad ska du ha för golv? Ska du ha trägolv rekommenderas T2 röd.
Jag har blivit rekommenderad t2 20 blå och kabeln är redan köpt.
Det blir klinkergolv.
 
Mikael_L
Dålig rekommendation
20W/m läggs med ca 20cm avstånd mellan slingorna, vilket blir ett väldigt ojämnt varmt golv om det bara spacklas in med någon enstaka cm flyt.

Kan du inte lämna tillbaka?
 
Det är allra enklast att lämna bort det. Men att göra det själv är inte svårt.
Du skriver inget om vad du har under plattan. Är den isolerad? Annars blir det värme för de under jord.
 
Mikael_L
Samt en viss risk för omvänd fuktvandring om man slår av värmen på sommaren.
 
Silver78 Silver78 skrev:
Det är allra enklast att lämna bort det. Men att göra det själv är inte svårt.
Du skriver inget om vad du har under plattan. Är den isolerad? Annars blir det värme för de under jord.
Bra fråga, hur tar man reda på vad som är under plattan, ?
 
Gräv en liten grop vid sidan om. Om du kommer ned längre än 25 cm innan du påträffar ett dränerande lager av makadam eller liknande så har du förmodligen en isolerad platta. Du kan även borra i plattan och fylla igen hålet efteråt med lite cement. Det är inget som syns eller märks då du ändå kommer flyta det efteråt.
 
Silver78 Silver78 skrev:
Gräv en liten grop vid sidan om. Om du kommer ned längre än 25 cm innan du påträffar ett dränerande lager av makadam eller liknande så har du förmodligen en isolerad platta. Du kan även borra i plattan och fylla igen hålet efteråt med lite cement. Det är inget som syns eller märks då du ändå kommer flyta det efteråt.
Närbild på grävd kant mellan betongplatta och asfalt som visar makadam underlag utan isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grävt ca 25cm mellan plattan och utomhusasfalt.och kom till makadam efter ca 12-15cm dock såg jag ingen isolering.
 
Redigerat:
Drar plattan fukt? Då gjuter du inte utan att åtgärda grundproblemet. Vill du prompt ha en värmeslinga i golv så finns det ingen genväg än att bryta upp befintligt golv och göra en isolerad platta. Att lägga ovanpå befintlig platta innebär att du förlorar betydande takhöjd. Vi snackar om 40-50 cm förlorad takhöjd.
Om du kan tänka dig andra alternativ så är en luftluft att föredra. Jag har så i mitt garage på landet och det fungerar bra och är billig i drift.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.