Hej! Hur ser man på en ritning vilka väggar som är bärande
Hus funkishus från 1948
 
  • Arkitektritningar av ett funktionalistiskt hus, inkluderar fasadvyer och planlösning, daterat 1948.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det gör man inte fullständigt. Primärt är alla hjärtväggar, dvs väggarna som går mitt i huset parallellt med taknocken, bärande. De tar bland annat hand om alla taklaster och förmodligen flertalet av bjälklagslasterna. Huset har en plankstomme. Flertalet väggar har därför kapacitet att vara bärande. Vissa golvbjälkar kan ligga parallellt med hjärtväggarna. Vissa väggar kan ha en viktig stabiliserande funktion trots att de inte är bärande i egentlig mening. Väggen mellan matrum och vardagsrum på bottenvåningen bör man t.ex. inte ta ner.
 
J justusandersson skrev:
Det gör man inte fullständigt. Primärt är alla hjärtväggar, dvs väggarna som går mitt i huset parallellt med taknocken, bärande. De tar bland annat hand om alla taklaster och förmodligen flertalet av bjälklagslasterna. Huset har en plankstomme. Flertalet väggar har därför kapacitet att vara bärande. Vissa golvbjälkar kan ligga parallellt med hjärtväggarna. Vissa väggar kan ha en viktig stabiliserande funktion trots att de inte är bärande i egentlig mening. Väggen mellan matrum och vardagsrum på bottenvåningen bör man t.ex. inte ta ner.
J justusandersson skrev:
Det gör man inte fullständigt. Primärt är alla hjärtväggar, dvs väggarna som går mitt i huset parallellt med taknocken, bärande. De tar bland annat hand om alla taklaster och förmodligen flertalet av bjälklagslasterna. Huset har en plankstomme. Flertalet väggar har därför kapacitet att vara bärande. Vissa golvbjälkar kan ligga parallellt med hjärtväggarna. Vissa väggar kan ha en viktig stabiliserande funktion trots att de inte är bärande i egentlig mening. Väggen mellan matrum och vardagsrum på bottenvåningen bör man t.ex. inte ta ner.
Tack för svar!
Då får vi nog helt enkelt försöka få hit nån som kollar på det till hösten, det är inte vårt hus på ritningen utan ett längre ner på gatan, men husen är byggda samtidigt med samma form etc, massproduktion av glasbruket. Skillnaden är att vår ingång är i mitten av huset (tvåfamiljshus) så vi har i nulägen två dörrar med en väldigt irriterande skilljevägg emellan som vi skulle vilja ta ner för att få en stor hall. Har väntat hela sommaren på en snickare som "ska se om han hinner komma och titta på det"
 
  • Hall med två dörröppningar och en skillnadsvägg, klädhängare med ytterkläder och en resväska på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hall med två dörrar och skilljevägg, klädhängare, kista och matta på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I sådana lägen ska man inte lita på snickare om de inte är väldigt gamla och erfarna och behärskar byggnadstypen. Tyvärr är väl de senare inte kvar i livet. Det låter inte som ett omöjligt problem, men jag skulle inte uttala mig utan en ritning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.