Tjena alla goa!

Tänkte ge mig på att isolera mitt förråd.

Förrådet är byggt på isolerad platta, men som ni ser är det bara spont i taket (ovan det är det papp, läkt och sedan plåttak) och väggarna är bara lockpanel direkt mot konstruktion.

Vad är smartaste draget här för mig tror ni?
- Skall jag glesa upp mot panelen i väggarna (för luftspalt), isolera och sedan skiva på det? Eller behövs något mer (ångspärr eller annat)?

Och hur tänker jag med taket här? Samma som ovan?

Efter det är klart tänkte jag se till så det finns en frostvakt därinne men inte mer.
Tänkte sätta en ventilation och ev en paxfläkt om det behövs (men osäker på om det behövs).

Tack för klokheter på förhand!

/R
 
  • Interiör av ett förråd med synliga träpaneler på vägg och tak samt en vitmålad balk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inredning av ett oisolerat förråd med verktyg och byggmaterial på hyllor och verktyg hängande på vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
walf01 och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
En yttervägg i trä ser ut på följande sätt
Ytterpanel - luftspalt på 25-30 mm (viktig) spikläkt - vindduk (tex) bärande reglar - isolering - ångbroms / diffusionsplast - byggskivor .

En bostad bör ha diffusionsplast i ytterväggar / tak , när mineralull används .
En ej uppvärmd byggnad mår bäst av enbart ytterpanel , och inget mer .
En uppvärmd ekonomibyggnad med mineralull i väggar / tak så passar ångbroms bäst .
En byggnad som kallställs ibland ( höst - vinter - vår ) bör ha en ångbroms variabel .

Ditt förråd är tyvärr ej den bästa utgångspunkten att bygga vidare på , svårt att få till den där viktiga luftspalten mellan trä / isolering .
Luftspalt = en spalt som förhindrar direktkontakt med ev vindduk / isolering / trä , luftspalten ska även vara ventilerad upptill / nedtill , även taket .

En isolerad byggnad bör alltid ha ventilation + uppvärmning , för att motverka hög luftfuktighet (mögelrisk)
 
Redigerat:
Tack för svar Tomture.

Aj fasen, det låter som dåligt utgångsläge att få det isolerat överhuvudtaget.

Att få till vindduk blir ju omöjligt iom att den borde suttit mellan där nu panelen sitter direkt på konstruktion. Att sätta glesar på insidan av fasaden (på insidan av panelen) borde ju gå. Men det är ju bara en del i ekvationen...
 
Tomture61
R ravedog skrev:
Tack för svar Tomture.

Aj fasen, det låter som dåligt utgångsläge att få det isolerat överhuvudtaget.

Att få till vindduk blir ju omöjligt iom att den borde suttit mellan där nu panelen sitter direkt på konstruktion. Att sätta glesar på insidan av fasaden (på insidan av panelen) borde ju gå. Men det är ju bara en del i ekvationen...
Ser att ytterväggen har glespanel , montera lister på bärande virke och kör med tex vindduk . Men det måste ventileras också .
Jobbigare med takets ventilation , av luftspalten .
 
Ja det stämmer att det redan sitter glespanel mellan panelen och konstruktion. Menar du att jag skulle få in vindduk i varje "isolieringsfack" så att säga? Alltså in i varje ruta alternativt lägga den mellan glesarna som är på plats?

Ja det finns ingen gles som taket ligger på, den ligger direkt på takbalken.
 
Tomture61
Svårt att förklara med skrivna ord , men du bör ha en luftspalt mellan isolering och baksidan på ytterpanelen .
Denna luftspalt bör vara öppen upptill / nedtill , så ev mycket fuktig luft kan ventileras ut .
Är det inte så kan ytterpanelen eller bärande virke bli blött av fukt / väta , trät ruttnat till slut .

Hur kan det bli för fuktigt bakom ytterpanelen , ibland regnar det vertikalt ;)

I ditt fall kan du sätta trälister på vertikala bärande reglar ( för att kunna fästa vindduk ) men ser samtidigt att det finns horisontella reglar ( lika kraftiga som bärande vertikala reglar ) som kommer att sitta ivägen för en öppen luftspalt , kanske går att göra massa borrhål :rolleyes:
 
Ja, det gör det verkligen :)

Något sådant här då?

Jag kan ta bort de horisontella tillfälligt för att fästa vindduk (inte den översta eller den understa, men alla i mellan). Dock så kommer de vertikala reglarna ändå att vara blottade utåt på baksidan, mot ytterpanelen.
Alltså konstruktionsreglarna kommer inte få vindduk mellan sig och gles.

Igen, tack för alla svar :giggle:
 
  • Skiss av väggkonstruktion med isolering, vindduk, horisontella reglar, gles, list och ytterpanel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.