Hej. Ska till att bygga en utvändig trappa och på så sätt få större golvyta både uppe och nere i garaget.
Söker tips om hur jag bäst förankrar i berget under enligt bild. Tanken är att nyttja detta istället för att plinta då det dels inte kommer gå för att berget kommer ivägen, men också för att det känns som det bästa att nyttja för stabilitet.

Se bilder (OBS min enormt fina paint-skiss) Schematisk ritning av en utvändig trappa vid berg, planerad för genomgående bultar och bärlina för balkong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rödfärgat hus med vitkant och fönster ovanför en stor bergsklump, potentiell plats för trappbygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röd träbyggnad med vit dörr och fönster ovanför en stor sten, plats för planerad utvändig trappa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Att proppa i berget samt använda någon typ av expander? Vad finns det för alternativ till stolpskor?

Fråga 2: är om det räcker att fästa in trappans vagnsstycke som är mot fasad med rejäla träskruv, eller om denna bör fästas med genomgående bult och skruvas från insida garage?

fråga 3: bärlinan för den lilla balkong som blir under dörren, hur fäster jag denna för bäst stabilitet mot vägg? balkongen kommer bli ca 115cm-120cm djup.

fråga 4: trappans totallängd blir ca 420cm med lutning på knappt 45grader, är det bra? Det är svårt att få det till något annat då det inte ska sticka ut förbi garagets gavel.

fråga 4: Trappan blir ca 290cm hög mätt från plan mark upp till dörren/ovansida bärlina + trall.,
 
Sista frågan blev ingen fråga ser jag
 
Fråga 2 och 3 = grova träskruv.
4 blir kanske lite brant, men acceptabelt.
Kan du inte bygga som du tänkt, men sätta stolparna från balkongen så dom lutar och in i grunden?
Jag tycker det ser ut som att stenen ligger för långt ifrån gaveln?

//AA
 
Kommer mäta ca 115 cm från stolpe till vägg, så balkon blir ca 115 cm djup, behöver ej bygga trapp med samma bredd
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Hej.
Jag ska bygga något liknande på mitt garage och en trappa som lutar 45 grader blir för brant att gå ner på om jag förstått det rätt. Mät på lite olika trappor överallt så får du en känsla. Jag är rädd att det kommer kännas som om du faller framåt. Uppåt kan man gå i vilken trappa som helst men nedåt är värre.
Jag byggde en lite modell som jag kan testgå i och med steghöjd 200 mm känns det bra om stegdjupet är 250 mm. Det kan gå med 230 mm men sen blir det obehagligt.

/Ola
 
Inte alls... det blev verkligen perfekt 45.
 
Vad bra! Vad har du för steghöjd på trappan?
 
Röd stuga med nybyggd trätrappa och altan i soligt trädgårdsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd trätrappa utomhus vid rödmålad husvägg med gröna träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd trätrappa utomhus vid rödmålad husvägg med gröna träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd träaltan intill rödfärgad stuga med vita knutar och grönskande träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Trädäck i soligt väder med trästaket, gröna buskar i bakgrunden och en röd husvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
BengtH
  • Laddar…
21cm höjd, och 27cm djup
 
Ser bra ut men stegen sticker bara ut 21 cm mot steget innan menar du, annars blir det ju inte 45 grader?
 
Vagnstycken är kabade med gersågen 45grader i alla fall... nu ser det lite skevt ut pga bilden, men taket har samma lutning, 45
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.