Hej

Min bror bygger nytt 1 plans lösvirkehus på ca 150m2, med slang i plattan.

Öppen planlösning med braskamin i centrum

Är flvp fortfarande det mest lönsamma i en sån kåk

mvh
 
En rätt dimensionerad FLVP är det mest lönsamma sättet att värme ett 150m2 hus, om du inte har förkärlek till ved eller pellets. Det går att värma ett enplanshus med enbart braskamin men då ska du inte ha en fru som gnäller om kalla golv på mornarna.
Om du inte behöver tänka på investeringskostnaden är bergvärme det som får ner uppvärmningskostnaden mest men då ska du ha 110 000 SEK liggande i madrassen.
På FLVP-fronten står oftast valet mellan en Nibe360p för 42000SEK som är i klenaste laget eller en Comfortzone som är helt lagom men 22000 SEK dyrare.
 
Det behövs minst en CZ50 till hus på 150 m2
Huset ska vara ruskigt energisnålt/väl isolerat om det ska gå bra att värma med en pump som ger 2 kW..
 
pejoto skrev:
En rätt dimensionerad FLVP är det mest lönsamma sättet att värme ett 150m2 hus, om du inte har förkärlek till ved eller pellets. Det går att värma ett enplanshus med enbart braskamin men då ska du inte ha en fru som gnäller om kalla golv på mornarna.
Om du inte behöver tänka på investeringskostnaden är bergvärme det som får ner uppvärmningskostnaden mest men då ska du ha 110 000 SEK liggande i madrassen.
På FLVP-fronten står oftast valet mellan en Nibe360p för 42000SEK som är i klenaste laget eller en Comfortzone som är helt lagom men 22000 SEK dyrare.
Måste man ha penngarna i madrassen?
Alternativet är väl att räkna en kapitalkostnad på investeringen och jämföra med energibesparingen.
Oavsett om pengarna kommer från madrassen eller banklån så har man en kapitalkostnad.

Bergvärme kan i många fall ge halva elenergiförbrukningen jämfört med FLVP, men det går inte att säga generellt det beror på husets totalavärmeenergibehov.

/Patrik
 
Pasta skrev:
Måste man ha penngarna i madrassen?
Alternativet är väl att räkna en kapitalkostnad på investeringen och jämföra med energibesparingen.
Oavsett om pengarna kommer från madrassen eller banklån så har man en kapitalkostnad.

Bergvärme kan i många fall ge halva elenergiförbrukningen jämfört med FLVP, men det går inte att säga generellt det beror på husets totalavärmeenergibehov.

/Patrik
CE50 täcket minst 90 % av energibehovet i ett hus på 150 m2. Med bergvärme kan man tjäna ca 1000 kr/år på elräkningen. Merkostnaden tar alltså mycket lång tid att tjäna igen.
 
OK Tack

Då får det bli en flvp.

Jag satte själv in en sådan i mitt nybygge för 3 år sedan, jag har en total förbrukning på ca 16000Kwh/år med ca 4m3 mys eldning. Vi är 5 pers i familjen, tvättmaskin, torktummlare + disk går varje dag, jag kan inte vara annat än nöjd med dom värdena, framförallt när jag inte betalade mer än 40k för pump ink inst material.

Hur man än vrider på det kan man alltså inte "räkna hem" en bergvärme inst.. i ett nybygge med all dess isolering, med avskrivning mm.
 
BJohan skrev:
CE50 täcket minst 90 % av energibehovet i ett hus på 150 m2. Med bergvärme kan man tjäna ca 1000 kr/år på elräkningen. Merkostnaden tar alltså mycket lång tid att tjäna igen.
Det är farligt att generalisera så hårt .
Man måste ta hänsyn till storlek på hus och om huset är tillräckligt isolerat.
Många bygger hus runt 200m² och tar för givet att alla nya hus är väisolerade vilket lång ifrån stämmer med alla husleverantörer och byggen.
Många husleverantörer har samma FLVP oavsett storlek på hus.
CE50 är i många fall ett klart bättre val än husfabrikanternas standardpumpar men för den skull kan man inte säga att FLVP alltid lönar sig bättre än bergvärme.
Och generaliseringar som att man kan tjäna ca 1000 kr/år med bergvärme oavsett energiförbrukning och vad man jämför mot är vilseledande propaganda.

När du kom fram till siffran 1000 kr/år hur räknade du då?
Avskrivningstid, livslängd på VP?
Avskrivningstid, livslängd på borrhål?
Räntesats?
Amorteringstakt?
ELpris?
Investeringskostnad?
Totalt energibehov?
Effektbehov vid DUT?

Tyvärr så kan huslevarantörerna sällan besvara dessa frågor och ge råd om långsiktigt bästa val av uppvärmning.

Kan man inte räkna detta själv eller få hjälp av husleverantören så bör man ta hjälp av en VVS-konsult eller ta in offerter med ekonomiska kalkyler av en värmepumpsleverantör.

Jag skulle aldrig våga göra generella kalkyler som säger att det ena är ekonomiskt bättre än det andra utan att veta förutsättningarna,
det skiljer för mycket från fall till fall.

Dessutom finns andra värmepumpslösningar att ta i beaktande Luft-Vatten, Markvärme och sjövärme, alla går inte alltid att använda och inget är givet att vara det bästa i alla situationer.

/Patrik
 
Nåja, jag tror nog att de flesta med intresse för VP kan ge en del generella höftningar och de flesta av dessa kan nog stämma för det mesta. I det här fallet kan man nog säga att utrymmet för besparingar är litet, med fem personer som har ett normalt beteende, dvs inte uttalade energispar-nissar, ett par maksiner tvätt om dan, en disk, någon torktumling, lite datorer och plasma-tv som står på för det mesta, ytterbelysning osv, så ger det inte så mycket över till värme, och då blir ju naturligtvis den möjliga besparingen lägre...

Min uppfattning: man behöver inte räkna på allt, alltid, men om man tycker det är roligt ska man ju göra det!
 
skane67 skrev:
Nåja, jag tror nog att de flesta med intresse för VP kan ge en del generella höftningar och de flesta av dessa kan nog stämma för det mesta. I det här fallet kan man nog säga att utrymmet för besparingar är litet, med fem personer som har ett normalt beteende, dvs inte uttalade energispar-nissar, ett par maksiner tvätt om dan, en disk, någon torktumling, lite datorer och plasma-tv som står på för det mesta, ytterbelysning osv, så ger det inte så mycket över till värme, och då blir ju naturligtvis den möjliga besparingen lägre...

Min uppfattning: man behöver inte räkna på allt, alltid, men om man tycker det är roligt ska man ju göra det!
Boverket är av en annan uppfattning.

Efter 1 juli räcker det dessvärre inte längre med generella höftningar då träder nya BBR i kraft. Då skall alla nybyggen över 100m² beräkas och innom 24 mån skall energiförbrukningen mätas och verifieras under en 12 mån period.

Oavsett vilken VP som väljs skall kravet 110kW/h/m² (söder) eller 130kW/h/m² för byggnaden uppfyllas. Bergvärme med ett högre COP än FLVP kommer att göra det möjligt att bygga med ett enklare klimatskal an vad som skulle vara nödvändigt med FLVP.

Kommer trådskaparen att göra bygganmälan efter 1 Juli så kommer han att tvingas redovisa beräkningar.

Det är nog inte många husbyggare som har kunskap eller förmåga att göra dessa beräkningar själv därför måste man få hjälp med deta ev husfabrikanten eller en VVS- eller byggkonsult som kan detta.

Det är inte så lång tid kvar tills nya BBR träder i kraft och är man nu i läge att skriva kontrakt på hus och inte vet om bygganmälan kommer att göras före 1 juli bör man nog kräva av husfabrikanten att huset skall uppfylla BBR 2006:22

Vet ej om husfabrikanterna föredrar FLVP med eftergiften att de måste bygga mer isolerade hus eller om de kommer att förespråka annan uppvärmning tex bergvärme eller markvärme och FTX.
Helt klart är dock att de måste göra förändringar många nybyggda hus förbrukar idag ca 30-40kW/h/m² mer än nya BBR kraven.

/Patrik
 
Intressant Pasta. Det skulle innebära att IVT490 och 495 kan hälsa hem.Om kravet blir 130W/kvm i t.ex mälardalen så räcker en 495:a inte till mer än 30,8kvm. Låter iofs osannolikt, om jag nu förstod ditt inlägg rätt?!?
 
Robert_Maria skrev:
Intressant Pasta. Det skulle innebära att IVT490 och 495 kan hälsa hem.Om kravet blir 130W/kvm i t.ex mälardalen så räcker en 495:a inte till mer än 30,8kvm. Låter iofs osannolikt, om jag nu förstod ditt inlägg rätt?!?
Nej det är ett energikrav inte effektkrav.
Man måste skilja på effekt och energi.

110 kWh/m²/år i södra sverige
130 kWh/m²/år i norra sverige till norra sverige räknas norrland + Dalarna och värmland.

Hur stort hus en värmepump räcker till beror mao på hur välisolerat huset är.

/Patrik
 
Då hade jag inte förstått ditt inlägg. Tack för att du klargjorde. :)
 
Pasta skrev:
Nej det är ett energikrav inte effektkrav.
Man måste skilja på effekt och energi.

110 kWh/m²/år i södra sverige
130 kWh/m²/år i norra sverige till norra sverige räknas norrland + Dalarna och värmland.

Hur stort hus en värmepump räcker till beror mao på hur välisolerat huset är.

/Patrik

Du Pasta lär väl bara ha halva förbrukningen mot kravet i ditt hus med direktel vilket visar att det går bygga snålare, Tycker själv att kraven kunde varit högre..
 
2an skrev:
Du Pasta lär väl bara ha halva förbrukningen mot kravet i ditt hus med direktel vilket visar att det går bygga snålare, Tycker själv att kraven kunde varit högre..
Hoppas det fast utan värmepump ;-)

/Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.