Hej!

Jag ska dra en värmekulvert från husets källare där min värmepump (jordvärme) står till ett stundande garagebygge 15m längre bort.

Jag är lite frestad att köpa en 4-rörskulvert och även låta tappvatten gå i samma. Anledningen är att det skulle göra grävningen mycket mindre komplicerad (annat i backen som måste korsas på frostfritt) samt att jag minimerar antalet genomföringar i källarväggen.

Jag vet att det generellt sett är en mycket bättre idé att lägga en separat PEM på frostfritt för detta i de allra flesta fall.

Det blir ett rör över i kulverten för att varmvatten löser jag med en liten el-beredare i garaget.

Mina förutsättningar som jag undrar om det är tillräckligt för att motivera denna lösning är:

  • Uppvärmningen i garaget blir golvvärme från värmepumpen vilket innebär låg temperatur och således ganska liten temp-diff mot tappvattnet och då små förluster
  • Omsättningen på tappvattnet i garaget kommer bli väldigt låg inte minst under tiden på året då det finns ett värmebehov. Jag ser framför mig tvätt av händer ibland. Inget biltvättande eller liknande.
  • Det kommer heller inte finnas behov att ha snabb tillgång på kallt vatten för att dricka i garaget.

Jag ser inte framför mig att jag kommer kallställa garaget.

Vad säger ni?
 
Claes Sörmland
Jag misstänkte att det skulle dyka upp några argument som kanske kunde få mig att tänka om, tack för det!

Följdfråga då! Jag försöker hitta hur man på bästa sätt gör en vattentät genomföring i murad källarvägg under mark. Jag förvånas över att jag inte hittar några färdiga produkter för detta? Typ hylsor eller manschetter eller dylikt. Något tips här?

Läser både här och på andra forum och det verkar som om alla gör olika…

Mvh Amrich
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
B
de där 4-rörskulvertarna brukar vara väldigt jobbiga att hantera, tunga och med stor radie.
Tror även att de är tänkta för 2 rör för värmesystemet och en för varmvatten, och den fjärde är tänkt för VVC-kretsen.

Behöver du verkligen lägga PEM på frostfritt djup? lägger du en markskiva ovanpå en PEM-slang som läggs bredvid kulverten, så borde den klara sig rätt länge innan den fryser. Kompletterar du med en frostvakt för pem-rör, t.ex. ebeco frostvakt, som du kan slå på om tjälen börjar börjar gå djupt, så behöver du inte gräva speciellt mycket för att ordna kallvatten till garaget.

Med COP på en LL-vp på underhåll är rätt bra, och kulvert är dyrt. Undrar om inte vettigaste alternativet är att sätta in en LLVP i garaget skippa kulverten, och gräva ner en singel-pem på lagom djup och frostskydda den, istället för att krångla med kulvert sammankoppling styrning aero-temprar etc?
 
Tack för svar!

Ja, jag har förstått att de med fyra rör är tuffa att brottas med. Lutar trots allt åt en tvårörskulvert med separat PEM för kallvatten. Läggs den tillsammans med kulvert med markskiva ovanför så borde det, som du säger, göra att jag kan göra lite avkall på djupet för frostfritt som enligt karta är 1.9m hos mig.

Frostvaktskablarna är säkert kanon men det känns som en lösning för de tillfällen man inte kan få frostfritt på annat vis. Jag ska försöka klara mig utan :)

Jag har just nu en överdimensionerad jordvärmeanläggning och tanken är golvvärme i garaget. Jag räknar med att kulvertlösningen kommer kosta som en LLVP i inköp ungefär men hålla många gånger längre. Väl på plats bör det ge billigare värme. Inget som syns, låter, blåser eller isar igen är andra fördelar. En värmekälla till både hus och garage känns helt enkelt bättre och billigare i längden.
 
Redigerat:
A Amrich skrev:
Tack för svar!

Ja, jag har förstått att de med fyra rör är tuffa att brottas med. Lutar trots allt åt en tvårörskulvert med separat PEM för kallvatten. Läggs den tillsammans med kulvert med markskiva ovanför så borde det, som du säger, göra att jag kan göra lite avkall på djupet för frostfritt som enligt karta är 1.9m hos mig.

Frostvaktskablarna är säkert kanon men det känns som en lösning för de tillfällen man inte kan få frostfritt på annat vis. Jag ska försöka klara mig utan :)

Jag har just nu en överdimensionerad jordvärmeanläggning och tanken är golvvärme i garaget. Jag räknar med att kulvertlösningen kommer kosta som en LLVP i inköp ungefär men hålla många gånger längre. Väl på plats bör det ge billigare värme. Inget som syns, låter, blåser eller isar igen är andra fördelar. En värmekälla till både hus och garage känns helt enkelt bättre och billigare i längden.
Vad du är klok..... en värmekälla, mindre som kan krångla. Kulvert som håller måånga år mer än en luft luftare.....
 
B
A Amrich skrev:
Tack för svar!

Ja, jag har förstått att de med fyra rör är tuffa att brottas med. Lutar trots allt åt en tvårörskulvert med separat PEM för kallvatten. Läggs den tillsammans med kulvert med markskiva ovanför så borde det, som du säger, göra att jag kan göra lite avkall på djupet för frostfritt som enligt karta är 1.9m hos mig.

Frostvaktskablarna är säkert kanon men det känns som en lösning för de tillfällen man inte kan få frostfritt på annat vis. Jag ska försöka klara mig utan :)

Jag har just nu en överdimensionerad jordvärmeanläggning och tanken är golvvärme i garaget. Jag räknar med att kulvertlösningen kommer kosta som en LLVP i inköp ungefär men hålla många gånger längre. Väl på plats bör det ge billigare värme. Inget som syns, låter, blåser eller isar igen är andra fördelar. En värmekälla till både hus och garage känns helt enkelt bättre och billigare i längden.
har en liknande lösning som du planerar. ville inte heller ha luft-luft blåset, men när man summerar totalkostnaden så insåg jag att det blev rätt dyrt. Bl.a. valde jag att ha avväxlat mot huvudsystemet, för att kunna köra glykol och inte behöva oroa sig för sönderfrusen golvvärme. Så förutom kulverten så blev det växlare, reglerventil + styrning, expansionskärl pumpar med mera. Det blev lite dyrare än jag räknat med, men jag är nöjd med resultatet.
 
Aha okej, kul att höra att du är nöjd trots att det blev dyrt!

Kan du berätta mer om vilka risker för sönderfrusen golvvärme du menar?
 
B
A Amrich skrev:
Aha okej, kul att höra att du är nöjd trots att det blev dyrt!

Kan du berätta mer om vilka risker för sönderfrusen golvvärme du menar?
tja, håller man runt 5-10C inne, med bara periodisk tillsyn då och då, utan övervakning/larm och liknande så räcker det ju med en cirkpump som ger upp mitt i vintern (eller att en säkring går) för att allt ska frysa till. Därav ville jag ha glykol i systemet.

Det är ju skillnad om det är ett attefallshus eller liknande där man har lite varmare och nån som bor (=övervakar...).
 
B BSOD skrev:
tja, håller man runt 5-10C inne, med bara periodisk tillsyn då och då, utan övervakning/larm och liknande så räcker det ju med en cirkpump som ger upp mitt i vintern (eller att en säkring går) för att allt ska frysa till. Därav ville jag ha glykol i systemet.

Det är ju skillnad om det är ett attefallshus eller liknande där man har lite varmare och nån som bor (=övervakar...).
Tack, då är jag med på hur du menar!
 
Ingen som vet om det finns färdiga produkter för att göra säkra genomföringar (kulvert och PEM) i källarväggen då?
 
Har inga belägg för det men lite erfarenhet å jag tror att folk skulle bli förvånad hur lite dom sparar i rena kronor om man tex sänker temprateren i nybyggt välisolerat villa garage från ex 16 till 10 grader om man värmer med en berg/ markvärmepump. Dessutom då plattan är varm så tar det ett tag innan det blir frysrisk då plattan är uppvärmd. Sen ska ju dom där extra pumpen, värmeväxlarna mm betalas å ev betalas igen om dom går sönder....
 
Mitt garage har jag lagt en kulvert med 4 rör + en extra pem för kall vatten samt 2 st 50 mm elrör
Tanken med kulverten är att kunna ha en bergvärmepump för både huset och garaget samt att eventuellt kunna ha en krets för varmvattencirkulation.
Jag valde att lägga ner en sån för att senare kunna bestämma hur jag använder den.

//Mathias
 
  • Gilla
pokasd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.