BirgitS
R raj skrev:
Du behöver bara flytta väggar med några cm utåt på ritningen.
Man kan väl inte bygga nya ytterväggar som är utanför källarväggarna.
 
R raj skrev:
Du har fått ett nytt hus utan att söka för rivning och bygglov för ny byggnation.
Ja, så länge du bara byter delar av huset tills allt är bytt så är det ju renovering och inte nybygge, inget konstigt med det. Om det skulle krävas bygglov så skulle man alltså inte få renovera ett hus till slut om det skulle vara "för mycket" som är bytt tidigare?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Man kan väl inte bygga nya ytterväggar som är utanför källarväggarna.
Det kan man om man söker tillbyggnads bygglov för ytterväggar med några cm flyttning utåt.
 
S Strontus skrev:
Ja, så länge du bara byter delar av huset tills allt är bytt så är det ju renovering och inte nybygge, inget konstigt med det. Om det skulle krävas bygglov så skulle man alltså inte få renovera ett hus till slut om det skulle vara "för mycket" som är bytt tidigare?
Tack men renovering inkuderar tak också om man byter från lutande till platt tak. Det har jag lite svårt att förstå.
 
BirgitS
Men väggar är inte bara några cm tjocka. Oavsett vad du kallar det så har de ju uppenbarligen fått bygglov för fasadändring och då är det ju inte längre en renovering utan bygglov.

Att byta typ av tak är också något som kräver bygglov.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Jag förstår inte problemet?
Någon har sökt och fått bygglov för att byta till platt tak och ändra fasaden och sätta in stora fönsterpartier? TS är bitter för att det innebär att taket och väggarna numera är nya - dvs huset är 'renoverat'?
 
useless useless skrev:
Jag förstår inte problemet?
Någon har sökt och fått bygglov för att byta till platt tak och ändra fasaden och sätta in stora fönsterpartier? TS är bitter för att det innebär att taket och väggarna numera är nya - dvs huset är 'renoverat'?
Jag tog för givet att det var TS som ”renoverat” och ”kommit undan” bygglov (eller vad det är hen försöker beskriva) och ville dela med sig av detta. Förtydliga gärna TS.

Jag tolkar (spekulerar :)) att denna ”renoveringsmanöver” inte har så mycket med bygglov att göra, utan att byggnaden är strandnära belägen. Fastighetsägaren kanske skulle ha svårt att få dispens från strandskyddet om hen rivit allt för att bygga helt nytt.
 
En annan anledning att göra en ”renovering” istället för nybyggnation är rotavdraget.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.