Vi bor i ett hus från -47 1,5 plans villa med källare 118 kvm (ej källare inräknat).

Vi funderar på att öppna upp i nock nu när vi ändå renoverar.

Ni som har öppnat upp i nock själva, vad blev kostnaden för er?

Svårighetsgrad, den största utmaningen för er?

Vet ni var det finns bra beskrivningar på arbetet?

Dela gärna med er!
 
  • Arkitektritningar av en 1,5-plans villa med planlösningar och fasadvyer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
En stor risk ör att hantera isoleringen på vinden. Jag kan inte säga hur man ska göra men vet bara att det är svårt, jag minns vad vår besiktningsman sa i ämnet, ”källare enkelt, vind svårt”. Så det är värt att ta med sig.

dessutom behöver ni komma vad för takstolar ni har. Om huset är från 47 så lär dom inte vara självbärande, då har ni hanbjälkar som går från långsida till långsida. Beroende på avstånden mellan takstolarna så blir det ganska tätt. Vi har ca 87cm mellan takstolarna u vårt hus från 45. Så känslan blir nog inte så ”luftig” som man kan hoppas. dessutom spelar taklutningen roll rent visuellt. Vi har relativt flackt tak med låg lutning så nocken är ”bara” 170cm högre än nuvarande takhöjd, sedan 30-40 cl isolering på det, lite reglar etc. Och att höja upp till nock skulle ge oss en takhöjd som mest på typ 120cm plus så alla hanbjälkar som löper överallt. Dessutom behöver elen dras någonstans (vinden) , ventilation vill man ha någonstans (vinden), vi har en murad skorsten oklart hur avstånd till antändbartmaterial etc. Hanteras vid en ombyggnad av innertaket etc. Allt detta gjorde att vi sket i det.
 
  • Gilla
M.W.
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
En stor risk ör att hantera isoleringen på vinden. Jag kan inte säga hur man ska göra men vet bara att det är svårt, jag minns vad vår besiktningsman sa i ämnet, ”källare enkelt, vind svårt”. Så det är värt att ta med sig.

dessutom behöver ni komma vad för takstolar ni har. Om huset är från 47 så lär dom inte vara självbärande, då har ni hanbjälkar som går från långsida till långsida. Beroende på avstånden mellan takstolarna så blir det ganska tätt. Vi har ca 87cm mellan takstolarna u vårt hus från 45. Så känslan blir nog inte så ”luftig” som man kan hoppas. dessutom spelar taklutningen roll rent visuellt. Vi har relativt flackt tak med låg lutning så nocken är ”bara” 170cm högre än nuvarande takhöjd, sedan 30-40 cl isolering på det, lite reglar etc. Och att höja upp till nock skulle ge oss en takhöjd som mest på typ 120cm plus så alla hanbjälkar som löper överallt. Dessutom behöver elen dras någonstans (vinden) , ventilation vill man ha någonstans (vinden), vi har en murad skorsten oklart hur avstånd till antändbartmaterial etc. Hanteras vid en ombyggnad av innertaket etc. Allt detta gjorde att vi sket i det.
Det låter rimligt! Jag ska undersöka saken med hanstolarna, men jag tror som du säger att det inte blir lika läckert som på hus med tvärgående bjälkar som ger lite mer rymd mellan.
 
Så som jag tolkar sektionsritningen så har huset ett förhöjt väggliv, och bärande väggar mot kattvindarna?
Enda sättet jag kan se att man kan öppna upp ett sådant hus till nock är genom att byta takstolar. Det borde i princip innebära att huset rivs ner till ovansida fasad, och sedan byggs nytt ovanför. Ni behöver nog räkna på om det är värt att göra en sådan operation i relation med att riva och bygga helt nytt.
 
  • Gilla
M.W.
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.