Såg nyss att en granne på gatan hade en De Walt i trädgården.. Men vi är nöjda med vår Bosch. Vårt ex vibrerar lite i starten, men så fort den är uppe i varv går den helt stabilt. Snittet blir jämnt och inte onödigt brett jämfört med andra sorters klingsågar från Festool och Ryobi. Anhållet blir i regel rakt, men skall man såga något väldigt exakt med stödet utfällt helt är det bra att kolla med vinkelhaken. Vinkelanhållet är ok men inte bäst, funderat på att köpa av någon tredjepartsleverantör. Men det har inte behövts så ofta.

Ett överutsug för damm vore bra att fixa. Finns det några bra lösningar på marknaden att inspireras av?
 
  • Gilla
john.h
  • Laddar…
Fick bli en Metabo TS 254 M från Jula för 3999kr. Leksak jmf. med DeWalt, men den får duga. Får ta mig tid att ställa in och mäta vinklar osv. innan kap.
 
bjornhallberg bjornhallberg skrev:
Här är utsuget till överskyddet på Thingiverse:
[länk]
Verkar passa på överskyddet utan modifikation.
Tack! Passar fint, skall bara skarva slangarna jag har hemma för att testa.
 
R
Inga i lager så kanske ett lätt beslut.
 
R
J jimmy s skrev:
Inga i lager så kanske ett lätt beslut.
Den finns i flera varuhus, bl.a. det som är närmast mig.
 
Vet ej om det är åtgärdat. Men blir nåt någonsin bättre med tiden?

Tveksamt när 1340AA kostar nästan samma. Större klinga, starkare motor, vibrerar förhoppningsvis inte så som Boschen, inbyggda ben som faktiskt är stabila, redigare konstruktion, anhåll med kuggstång precis som på dewalten den efterliknar osv.

Har dock aldrig sett Skil-sågen live, men på youtube osv ser den ut att vara bra lik dewalts gamla 745 som jag har numera.

Det jag skulle kolla på är om bordet är plant. Det enda jag inte gillar på dewalten och därmed Skil:en är att max klyvbredd är lite dålig. Hade gärna haft några extra decimeter där.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
C
R RoAd skrev:
Är den trots inflation fortfarande ett tveksamt köp för de pengarna? Kan det vara så att de åtgärdat bristerna på senare årsmodeller?
Har kört min rätt flitigt sedan jag köpte den -21. För min del har den klart överträffat vad jag förväntar mig för ~2 500 kr. Det är fullt möjligt att någon av alternativen i samma prisklass är bättre, det har jag ingen uppfattning om. Men till syvende och sist får man inse att i den prisklassen får man inte något kompromisslöst precisionsverktyg. Hade nog inte varit lika nöjd om jag betalat de 5-6 000 som vissa säljer den för.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
R
Tackar för er input. Jag är i "valet och kvalet" om jag ska slå till på en, men det lutar kanske åt att avvakta lite.

Jag förväntar mig dock inget extremt precisionsverktyg (även om man tycker att en blå bosch borde vara lite åt det hållet). Jag vill mest bara ersätta min nuvarande metod med handhållen cirkelsåg och fastspänt mothåll när jag sågar skivmaterial.
 
C
R RoAd skrev:
Jag vill mest bara ersätta min nuvarande metod med handhållen cirkelsåg och fastspänt mothåll när jag sågar skivmaterial.
Skulle inte rekommendera en bordssåg av denna storlek för att jobba med hela skivor, om man inte bygger in sågen i ett stort bord som vissa gör. Mindre bitar upp till kanske halvmetern funkar förstås bra.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Instämmer, cirkelsåg och skena med plant underlag för skivmaterialet som sågas är melodin, iaf om vi pratar fullstora bitar som ska klyvas eller kapas.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.