Biltema röjsåg/trimmer BC43 gick fin-fint i en halvtimme på 2,5% oljeblandning. Precis när bensinen tog slut började den skramla bak från "svänghjulet"/ dragstarten. Nu startar den inte alls och skramlar ihåligt när man drar snöret.

Vet inte åldern på den men jag tror inte den gått så himla mycket.
Vad kan vara fel?
Den har inte nypt - den går ju runt.
Kan det vara kopplingen till dragstarten?
Kass topplockspackning eller motsvarande?
Kanske har kolven släppt?

Skall skruva på den senare idag och imorgon.

Tacksam för svar och tips.
 
Redigerat:
Uppdatering: den har ganska säkert skurit. När tanken blev tom sög den luft istället och blandningen blev för mager. Typ. Ny kolvsats kostar kanske 1100:-. Ny BC43 1499:-. Vad tycker ni?
 
A
C calmarpanna skrev:
Uppdatering: den har ganska säkert skurit. När tanken blev tom sög den luft istället och blandningen blev för mager. Typ. Ny kolvsats kostar kanske 1100:-. Ny BC43 1499:-. Vad tycker ni?
vänta lite här.

En motor suger inte luft och går magert genom tanken.. Utan då har du haft tjuvluft från annat håll som orsakat detta..

Jag säger inget mer förens jag sett bilder på kolv, cylinder...
Men i övrigt så är det lika bra att köpa nytt..
Även om jag tror att en ny kolv löser detta..
 
F
C calmarpanna skrev:
Uppdatering: den har ganska säkert skurit. När tanken blev tom sög den luft istället och blandningen blev för mager. Typ. Ny kolvsats kostar kanske 1100:-. Ny BC43 1499:-. Vad tycker ni?
köp nytt men köp nåt riktigt. Minsta Husqvarnan 129R kostar 3100kr. Lite klenare motor på pappret, mycket lättre och jobbar man inte på accord tycker jag att den fungerar. Eller lägg till en tusenlapp till för en 336.
 
Ja, nåt bättre det får bli. Jag har kört mycket röjsåg (HQ) på ett jobb jag hade. De skar aldrig när bensinen tog slut.

Tips: kör aldrig soppa torsk på en BC43!
 
Motor med lossnat svänghjul och synlig skadad kil på axeln, omgiven av verktyg och motorolja.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den hade inte skurit! Det är svänghjulet som lossnat pga lös mutter och totalt fragmenterad kil. "skramlet" jag hörde var lite väl påtagligt för kolv/cylinderproblem, tyckte jag.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Närbild av ett svänghjul med synlig spricka och tecken på skada runt axelhålet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svänghjulet med skada och spricka. Om utifall att kanske jag fixar detta, så måste det bli ett nytt svänghjul. Drivaxeln går kanske att fila till och hitta en ny kil.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.