jag har en fråga gällande utrymmet mellan kantelementet och cellplastisoleringen. Alltså utrymmet närmast kantelementen som man inte ska isolera utan fylla med betong (alltså området som jag har markerat med två blåa pilar). Ska det området ha samma bredd som den bärande väggen?
Ska man inte ha något lager cellplast där utöver L-formens?
Jag tänker att man vill ju ha så mycket isolering som möjligt egentligen men samtidigt är ju bärigheten viktig.
Kommer ha 300mm isolering ifall det spelar någon roll i frågan.
Det är en vanlig betongplatta på mark. Kommer vara grunden till ett varmisolerat garage/kontor.

Sektion av betongplatta med markerat område mellan kantelement och isolering med blåa pilar.
 
Det är den balken som bär upp hela väggen, med hårdare underlag, t.ex. hårdare cellplast kan den göras lite mindre och om huset är lätt kan den göras klenare.

Det finns färdiga kantelement på upp till 150mm isolering utanför balken men då måste väggen ha ett rejält överhäng med t.ex. tjock fasadskiva.

Ett annat alternativ om man vill ha en väl isolerad grund är att frikoppla kantbalken från plattan, försänka ner den och mura upp en kantmur av leca eller lättbetong, därefter gjuter man plattan, det är ganska mycket extra jobb att göra så.
 
  • Gilla
Garagebyggare
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det är den balken som bär upp hela väggen, med hårdare underlag, t.ex. hårdare cellplast kan den göras lite mindre och om huset är lätt kan den göras klenare.

Det finns färdiga kantelement på upp till 150mm isolering utanför balken men då måste väggen ha ett rejält överhäng med t.ex. tjock fasadskiva.

Ett annat alternativ om man vill ha en väl isolerad grund är att frikoppla kantbalken från plattan, försänka ner den och mura upp en kantmur av leca eller lättbetong, därefter gjuter man plattan, det är ganska mycket extra jobb att göra så.
Det verkar som mycket extra jobb med för lite vinning. Så enklast är att jag lämnar den ytan fri från isolering i samma bredd som den bärande delen av väggen? Hur tjockt lager betong bör det vara där väggen placeras? Kan det räcka med 200mm? Då går det ju att isolera med åtminstone ett extra lager cellplast 100mm.

Väggarna är nog ganska standard i vikt (195+45 reglar och isolering, samt OSB + gips samt betongplattor på taket.
 
Slänger in ytterliggare en fråga nu.
300mm isolering. Vilken höjd på kantelement rekommenderas då?
Bör jag köpa L500? L600? Eller någon annan?
 
K
Då ska du ha L400..

Vi vet ju inte vad du ska bygga, men oftast kräver kommunen en konstruktionsritning. Den kan leverantören av kantelementen ofta stå för och då kommer du få klarhet i alla mått.

Det finns även U-element som bryter köldbryggan helt. Jag hade nog använt sådana om jag fått göra om vårt hus.
Patenterat U-format kantelement avsedd för byggkonstruktion med tekniska ritningar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
K Kallebo skrev:
Då ska du ha L400..

Vi vet ju inte vad du ska bygga, men oftast kräver kommunen en konstruktionsritning. Den kan leverantören av kantelementen ofta stå för och då kommer du få klarhet i alla mått.

Det finns även U-element som bryter köldbryggan helt. Jag hade nog använt sådana om jag fått göra om vårt hus.
[bild]
Tack!
Det är grunden till ett varmisolerat garage/kontor där jag kommer spendera 8h per dag... Målet är att det ska bli energisnålare än huset ;)
Behövde ingen konstruktionsritning faktiskt.
Pratade med en som jobbade på K-rauta idag som påstod att det behövdes L 500-600..därav frågan. Trode L400 skulle räcka innan jag hörde vad han sa.
Vet du hur tjockt lager betong det måste vara där väggen placeras? Kan det räcka med 200mm?
 
K
Det kan räcka med 200 mm men det beror på hur stora laster du har. Tycker inte att det känns motiverat att göra den lägre än 300 mm egentligen, då kommer du att klara alla tänkbara laster när det gäller träkonstruktioner.

Edit: Mitt garage har bara 200 mm isolering under plattan och har därför bara 200 mm hög kantbalk. Om jag inte minns fel så klarar den konstruktionen 15 kN/m i linjelast.
 
K Kallebo skrev:
Det kan räcka med 200 mm men det beror på hur stora laster du har. Tycker inte att det känns motiverat att göra den lägre än 300 mm egentligen, då kommer du att klara alla tänkbara laster när det gäller träkonstruktioner.

Edit: Mitt garage har bara 200 mm isolering under plattan och har därför bara 200 mm hög kantbalk. Om jag inte minns fel så klarar den konstruktionen 15 kN/m i linjelast.
Tack! Pratade med en på Swerock idag och han sa att 200mm borde gå bra.
Det är ju inte supertunga laster.
Han tyckte dock också att kantbalken skulle vara 300mm bred. Förstår inte riktigt meningen med det när själva stommen inte är bredare än 195 + 45.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.