Har ett ca 4x25 meter stort vattenhål på tomten som jag på grund av småbarn skulle behöva täcka igen.

Begränsad ekonomi så en billig lösning snarare än en estetisk lösning är prioriterad.

Det är berg direkt under marken så infästning i jord är inte möjligt.

Jag lutar åt att borra hål längs stenbrottet, fästa stolpar och dra hönsnät runt. Vad bör man ha för stolpavstånd för hönsnät? Några andra idéer som nån får av att titta på bilden?

Ett vattenhål omgivet av träd och grönska på en tomt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
annfru
  • Laddar…
Jag får flera idéer som inte har ett dugg med inhägnad att göra. :rofl:
Men för inhägnad tror jag du själv är inne på rätt spår. Det är nog svårt att komma billigare och enklare undan än hönsnät på stolpar. Du kan ju möjligen utnyttja träden som står där också men det är väl allt. (y)
 
  • Gilla
H_kan@88 och 3 till
  • Laddar…
Kan man inte lägga över typ poolduk som fästes ordentligt? Dammen är ju jätteläcker.
 
  • Gilla
ZeroKnowledge
  • Laddar…
Strandskydd förbjuder att fylla igen och täcka över, och egentligen också att hägna in, om jag förstått rätt. Men inte kul att ha på tomten om du har småbarn.

Jag skulle nog överväga att dra ett staket så att hela den delen av tomten blev avgränsad, och sätta en barnsäker grind.
 
  • Gilla
Lundbergskan och 4 till
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Jag får flera idéer som inte har ett dugg med inhägnad att göra. :rofl:
Men för inhägnad tror jag du själv är inne på rätt spår. Det är nog svårt att komma billigare och enklare undan än hönsnät på stolpar. Du kan ju möjligen utnyttja träden som står där också men det är väl allt. (y)
Utnyttja träden hade jag inte tänkt på, bra tips! Det får nog bli det, i kombination med lite stolpar då
 
Fadai
Och fördelen är att stängslet är lätt att ta bort när ungarna blir äldre.
 
  • Gilla
Duttarmajster och 3 till
  • Laddar…
Är det ett gammalt gruvhål? I så fall så kan du få hjälp med att stängsla in det av länsstyrelsen.

https://www.sgu.se/bergsstaten/gruvor/om-gamla-gruvhal/

Praxis häromkring (uppland) brukar numera vara grönt gunnebostängsel på stålstolpar, dryga metern högt. Förr var det vanligt med typ "viltstängsel", men det tar sig ju barn lätt under.
 
  • Gilla
EvertL och 4 till
  • Laddar…
PNO PNO skrev:
Är det ett gammalt gruvhål? I så fall så kan du få hjälp med att stängsla in det av länsstyrelsen.

[länk]

Praxis häromkring (uppland) brukar numera vara grönt gunnebostängsel på stålstolpar, dryga metern högt. Förr var det vanliga med typ "viltstängsel", men det tar sig ju barn lätt under.
PNO PNO skrev:
Är det ett gammalt gruvhål? I så fall så kan du få hjälp med att stängsla in det av länsstyrelsen.

[länk]

Praxis häromkring (uppland) brukar numera vara grönt gunnebostängsel på stålstolpar, dryga metern högt. Förr var det vanligt med typ "viltstängsel", men det tar sig ju barn lätt under.
Bra tips! Ska lägga det på minnet om jag skulle vilja en permanent lösning i framtiden. Dock är det en så fin del av tomten att jag endast hade velat haft det instängslat temporärt så länge det finns barn i närheten.
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Sätt inte staketet för nära bara. Plumsar man i ska man kunna ta sig upp utan ett staket som är i vägen
 
  • Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Z ZeroKnowledge skrev:
Bra tips! Ska lägga det på minnet om jag skulle vilja en permanent lösning i framtiden. Dock är det en så fin del av tomten att jag endast hade velat haft det instängslat temporärt så länge det finns barn i närheten.
Är det där tomten? Det ser inte så ut.
 
Ja, man kan ju fundera på om det inte vore rimligare att hägna in en trädgårdstomt än hela dammen.
 
  • Gilla
Prodigys och 1 till
  • Laddar…
Fasiken vad läckert att ha en brott att dyka i på sin egen tomt! Grott- och gruvdykning är fantastiska dykplatser. Vet du mer om hur det ser ut under vattnet?
 
  • Gilla
Helt Okunnig och 1 till
  • Laddar…
Borra för stolpskor, stolpar och stängsel. Trä eller stål efter smak?
 
Hur gamla är barnen? Det är lätt att vara överbeskyddande i onödan. Det går snabbt att lära dom att det är farligt och visa dom hur man "räddar" varandra om någon plumsar i. Barn över 3 år är oftast mogna för "faror".
 
  • Gilla
Bengt Larsson och 2 till
  • Laddar…
AXS
Kolla även på fårstängsel, enklare att spänna än hönsnät. Vissa kan dock vara lite för enkla att klättra över pga av stora maskor.
Ska själv sätta stängsel för en bäck, det blir stolpar och liggande ribbor. Kommer se det endast som hastighetssänkande för barnen.
 
  • Gilla
Mg67 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.