Hej!
Jag har ett fristående förråd som jag vill isolera. Det är idag ett kallförråd och jag vill slippa fukt så gott det går. Detta för att kunna förvara kläder och annat som kan bli skadat. Det behövs egentligen ingen värme, bara det är torrt..

Hur gör jag enklast och billigast? Tänker att jag sätter stenull mellan alla reglar i väggarna, sedan plast över och sedan gips..?
Hur gör jag med taket? Har läst att det ska finnas en så kallad luftspalt men har lite dålig koll på vad det är. Sedan så finns det ventilation idag och den behöver ju finnas kvar..

Tacksam för svar!
 
Tomture61
Hur är tanken att hålla ditt förråd fuktfritt , efter din isolering :thinking:
 
  • Gilla
TimmyL
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Hur är tanken att hålla ditt förråd fuktfritt , efter din isolering :thinking:
Tomture61 Tomture61 skrev:
Hur är tanken att hålla ditt förråd fuktfritt , efter din isolering :thinking:
min första tanke var att förrådet behöver isoleras eftersom väggarna nu är bara av brädor, med luftinsläpp. Jag vet faktiskt inte vad som behövs för att få det fuktfritt? Tänkte att isolering behöver göras oavsett, men när det gäller ventilation vet jag inte vad som behöver göras.

vad tänker du?
 
Krokben
K Kristoffer Battisti skrev:
min första tanke var att förrådet behöver isoleras eftersom väggarna nu är bara av brädor, med luftinsläpp. Jag vet faktiskt inte vad som behövs för att få det fuktfritt? Tänkte att isolering behöver göras oavsett, men när det gäller ventilation vet jag inte vad som behöver göras.

vad tänker du?
Att isolera ett ouppvärmt utrymme är att be om mögel. Du måste ha både grundvärme och ventilation. Om du inte har någon avfuktare som klarar riktigt låga temperaturer.
 
Tomture61
K Kristoffer Battisti skrev:
min första tanke var att förrådet behöver isoleras eftersom väggarna nu är bara av brädor, med luftinsläpp. Jag vet faktiskt inte vad som behövs för att få det fuktfritt? Tänkte att isolering behöver göras oavsett, men när det gäller ventilation vet jag inte vad som behöver göras.

vad tänker du?
Se föregående inlägg .
Har du räknat på vad isolering / vindduk / ångbroms / byggskivor/ tid / uppvärming mm kostar , mot att hyra ett förråd.
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Se föregående inlägg .
Har du räknat på vad isolering / vindduk / ångbroms / byggskivor/ tid / uppvärming mm kostar , mot att hyra ett förråd.
Vi är nyinflyttade och jag tänker att vi vill kunna utnyttja vårt förråd till max, så det lönar sig nog i längden. Ventilation finns ju, men ingen värme. El finns
 
Om ni ska ha kläder där så måste det till någon värme, värmen sänker den relativa fuktigheten och håller mögel borta. I övrigt behövs nog lite mer info, hur stort är det? hur ser det ut idag? lite bilder kanske? Behövs det en ny dörr för att hålla mössen borta?
 
P Plutus skrev:
Om ni ska ha kläder där så måste det till någon värme, värmen sänker den relativa fuktigheten och håller mögel borta. I övrigt behövs nog lite mer info, hur stort är det? hur ser det ut idag? lite bilder kanske? Behövs det en ny dörr för att hålla mössen borta?
toppen! Ska fixa lite bilder inom kort :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.