B bryggarebob skrev:
Stort tack för alla synpunkter och tankar!

Vi är väl 99,9% inställda på att släppa affären, ska som sagt få prata med handläggare på måndag för att dubbelkolla bygglov, men kunde de inte hitta bygglov igår tror jag inte det finns på måndag heller. De kunde hitta bygglov för själva garaget 2013, samt två senare bygglov för de två utbyggnader som skett på huvudbyggnaden, men inget som medger att göra om garage till bostadsändamål.
Mentalt har vi släppt detta objekt helt och varit väldigt glada över att vi upptäckte detta innan tillträdet!

Även om man skulle kunna söka bygglov retroaktivt som föreslagits så är det ju inget vi är intresserade av, med de förutsättningarna ska det återspeglas i priset, priset återspeglar två kompletta villor. Inte en villa med renoveringsbehov och en minivilla/garage som riskerar krav på återställande, vite etc.

Ska ta kontakt med säljare och mäklaren på måndag, vad bör man säga annat än att köpet ska återgå pga. att erforderliga bygglov saknas och att det således inte är två kompletta villor som säljs, samt att detaljplan inte verkar tillåta två bostadshus på en fastighet, vilket det marknadsförs som. Samt de risker som finns för krav för återställande, vite etc.
Att säljaren har upplysningsplikt är väl vettigt att trycka på också? Finns det några speciella lagar och paragrafer man kan hänvisa till (förutom de som finns i tråden) tas det tacksamt emot. Enl. avtalet så ska detta framföras skriftligen till säljaren, så får väl skicka rek-brev med kvittens också till säljare och mäklare.


Så fruktansvärt fult att man kan vilja lura någon medvetet på detta sätt, känns kriminellt. Tänker i förlängningen om vi skulle köpt detta ovetandes och i ett senare skede sälja vad som skulle hänt då.
En seriös mäklare bör väl ha koll på att bygglovet saknas då och därigenom inte ta på sig uppdraget eller sälja med öppna kort till betydligt lägre pris? Jag räknar grovt ner värdet med 1,5mkr lägre än vad slutpriset nu blev (om jag räknar garaget som garage och inte minivilla med intäktsmöjligheter). Boytan minskar även. Vidare skulle säkert banken kunna ha synpunkter på att värdet skulle vara lägre än köpeskillingen om det vill sig riktigt illa och kräva att man amorterar ner motsvarande värdeminskning.


Även om säljarna skulle sänka priset väldigt mycket är vi inte intresserad av att göra affärer med denna typ av människor, om de mörkat detta, vad kan mer vara fel då undrar man. Känns inte som man kan lita på något.

Frågade även mäklaren tidigare om det var något som säljaren visste var dåligt eller måste åtgärdas med fastigheten, svaret var nej, så lögn på lögn känner jag nu. Det är väl väldigt osannolikt att mäklaren inte skulle ha haft denna information om att det var ett svartbygge?

Ytterligare en detalj jag stötte på nu, söker efter mäklaren på mäklarsamfundet och där återfinns han inte. Ska inte alla registrerade mäklare gå att söka på där? Tillhör en känd franchise-kedja, han har goda recensioner där det går att läsa om honom. Vad kan anledningen vara till att mäklaren inte finns på mäklarsamfundets hemsida? (han har nära 30 år i branschen enl. uppgift).
Oj oj vilken soppa och vad tråkigt för er. Men tur ändå att ni kontrollerade. Tycker du ska anmäla både mäklare och säljare för att de farit med osanning. Eller pruta ner med 1,5 miljon återställa garaget och bygga ett attefallshus
 
Jag ringde in idag till vår kommun och frågade om man fick göra om vår carport till ett atterfallshus, han sa att det går att genomföra det (med bygglov givetvis) men att det överskrider vissa gamla detaljplaner.

Skriv gärna kort hur det gick sen om du vill Bryggarebob!
 
Åsa Lund
TS har inte kommenterat i tråden på nästan två veckor nu...
 
Fairlane
K Karin Malmsten skrev:
Oj oj vilken soppa och vad tråkigt för er. Men tur ändå att ni kontrollerade. Tycker du ska anmäla både mäklare och säljare för att de farit med osanning. Eller pruta ner med 1,5 miljon återställa garaget och bygga ett attefallshus
Vad ska man anmäla säljaren för och var? Polisen?

TS har redan skrivit att de ska släppa detta boende.
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
B bryggarebob skrev:
Hejsan,

Är i processen att köpa ett fastighet som saluförs som "två kompletta villor". Vi har gått vinnande ur budgivningen och signat köpekontrakt dock med besiktnings-/friskrivningsklausul som ger oss rätt att begära att köpet ska återgå inom 3 veckor efter besiktning och undersökning av sakkunnig (oavsett anledning).

Det är två hus på tomten, det ena är helrenoverat på 38kvm med loft, där det finns kök, badrum med tvättmaskin etc. Denna byggnad har tidigare varit ett garage men är idag 100% bostadsändamål.
Det andra huset har visst renoveringsbehov i form av ytskikt, byta kök och om vi vill, även renovera badrum (ska vara ca 10år gammalt). Upplägget kändes perfekt, bo i det ena huset medans vi renoverar det andra.

Allt kändes bra men fick en magkänsla efter att vi träffat säljarna gällande "garaget". Ringde då kommunens bygglovsenhet för att stämma av vilka bygglov som finns på fastigheten och då framkommer det att bygglov finns för garage 2013, dock inget bygglov om att göra om garaget till bostadsändamål, således tolkar jag det som att det är ett svartbygge som det står i nuläget? Man har valt att bygga igen garageportarna med typ plyfa så att det ser ut som garageportar från vägen, men dessa saknar funktion och väggen är isolerad och hela garaget är ombyggt till en minivilla med stor altan, finns ingenting som tyder på att det är ett garage vad gäller funktion etc.

En stor anledning till att vi fastnade för var just detta objekt var det extrahus man skulle kunna hyra ut och därigenom få ner bostadskostnaden. Det var viss budgivning 4 intressenter tot. och jag känner att budgivningen baserades just på att det skulle vara 2 kompletta hus, vilket jag tror att alla budgivare förutsatte givet mäklarens prospekt och information.

Tilläggas ska göra är att när vi var på visning så fick mäklarassistenten som höll i visningen frågan om just alla bygglov fanns på plats, viket vi fick svar ja på.
Vi fick inte ta del av säljarnas frågelista förrän efter att vi träffades på mäklarkontoret och signat kontrakt, ser nu att säljarna inte besvarat frågan om om erforderliga bygglov finns, den raden står tom. (köpekontrakt och objektsbeskrivning fick vi ta del av innan vi träffades för ev. synpunkter).

Nu om det visar sig att det är ett svartbygge, som skett för mindre än 10 år sedan är vi inte intresserad då förutsättningarna är helt annorlunda. Tänker bara att vi köper på oss en massa problem.

Har även försökt läsa på i detaljplanen och jag tolkar den som att det får vara endast en huvudbyggnad och endast ett uthus uppföras; uthus ska sammanbyggas med huvudbyggnad per tomt. Så även där är det fel.

Tänker att i värsta fall kan väl kommunen ge ett oss föreläggande om återställning samt vite till oss? (om vi blir nya ägare).


Ska få prata med en ny handläggare från kommunen på måndag för att dubbelkolla detta igen, men då jag idag fick besked att bygglov inte finns för att göra om garage till bostadsändamål antar jag att detta kvarstår även efter helgen.

Är det bara att kliva av och leta vidare? Eller någon som har tankar att dela med sig av?

Vårt första husköp så frågorna är många.
Usch, vilket dilemma. Håller nog med den/de som råder till att avstå köpet.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Vad ska man anmäla säljaren för och var? Polisen?

TS har redan skrivit att de ska släppa detta boende.
Det är väl i bibeln som det stipuleras att man inte ska fara med osanning så en anmälan till närmsta ombud (präst eller annan självutnämnd som står i kontakt med bibelns upphovsman) torde vara det lämpliga.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Bra sammanfattning av Jumping Jack, vill bara tillägga att har man ändrat ändamålet för yta ( exvis från garage till bostad) så blir inte "svartbygget" automatiskt preskriberat efter 10 år som med andra saker. På detta finns ingen preskriptionstid.
inga svartbyggen blir preskiberade. Det e bara att vite inte kan utdömas efter 10år. Du behöver gå igenom bygglovsprocessen ändå.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vilken aktivitet det var här.

Känns som att jag upprepar mig, men gjorde som jag tidigare skrev. Besiktigade huset och drog oss ur, rent krasst var det det enda vi kunde göra för att smidigt komma ur köpet, avtalet såg ut som det gjorde. Enl. Juristen hade vi ett case då det var sådana väsentliga brister, men att gå den vägen skulle kosta mer energi och tid jämfört med besiktning.

mäklaren blev rätt tyst när jag berättade om varför, och svarade bara att de agerat på säljarens information.

till min förvåning så kontrollerade besiktningsmannen inte att erforderliga bygglov finns, utan hänvisade att det är mäklarens ansvar och mäklaren skyller på säljaren.

Fastigheten låg för övrigt i Stockholm och återigen, detaljplanen hade aldrig medgivit retroaktivt bygglov så att säga.

Man brukar fira när man köpt, vi firade med bubbel att vi kom ur det hela!
 
  • Gilla
Björkisvägen och 51 till
  • Laddar…
B bryggarebob skrev:
till min förvåning så kontrollerade besiktningsmannen inte att erforderliga bygglov finns, utan hänvisade att det är mäklarens ansvar och mäklaren skyller på säljaren.
!
Först och främst, grattis till ett klokt agerande och att ni kom ur en svår situation. Beträffande kontroll av bygglov stämmer nog den information du fått. Man kan läsa villkoren för besiktningen , men troligen ingår inte kontroll av bygglov. Mäklaren bör fråga säljaren vad som gäller, men gör knappast någon egen kontroll. Så det är troligen bara säljarens uppgifter som anges. Om ni köpt huset och upptäckt detta senare hade ni kanske haft en möjlighet att få ersättning från säljaren, men det hade varit komplicerat och osäkert.

En lärdom är att det är värdefullt för köpare att kontrollera bygglov, planer med mera med kommunen före ett köp. Det är nog inte så många som gör det, men det kan vara en god åtgärd för att undvika problem.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Grattis! Även om besiktningen säkert kostade ett gäng sköna slantar kanske det var värt det för att slippa krångel. (y)

Självklart upp till dig men hade jag varit du hade jag gjort vad jag rimligen kunnat för att se till att ingen annan stackare hamnar i den sits ni kom undan med nöd och näppe.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
P
B bryggarebob skrev:
mäklaren blev rätt tyst när jag berättade om varför, och svarade bara att de agerat på säljarens information.
Berättare du för säljaren också, eller vet om mäklaren har berättat för säljaren?
 
Mikael_L
T ToRy skrev:
Självklart upp till dig men hade jag varit du hade jag gjort vad jag rimligen kunnat för att se till att ingen annan stackare hamnar i den sits ni kom undan med nöd och näppe.
Tja, nu så här i efterhand, om det nu är 100% klart att köpet återgått, så kan TS överväga att hjälpa till att skydda andra.

Fram tills köpet avbrutits anser jag att det är helt rätt att endast tänka på sig själv, inte ens fundera på annat.
Man ska hålla precis allt ovidkommande på armslängds avstånd mitt i processen. Tänk på att detta är ett publikt forum, där även det som skrivs här kan påverka, t.ex påverka motpartens vilja att vara med på den lösning man själv önskar.

Om allt nu är verkligen klart, så tycker jag att TS nu kan agera för andras skull ifall ork och lust finns. Helt TS eget val. Dessutom kan inte mäklaren nu utan risk mörka detta, t.ex låta det stå samma i prospektet, och framtida spekulanter kan också fråga sig varför första affären avbröts.

TS har inget ansvar för andras kommande affärer, inte ens moraliskt. Så jag kommer inte hänga någon börda runt halsen och tycka att det borde ske något efterspel.

Fast visst skulle jag personligen vara sugen på att röra om lite i grytan och ge säljaren lite ytterligare problem.
Det kan de förtjäna. :cool:
 
  • Gilla
-PC- och 5 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Tycker det är intressant hur mäklaren kommer att marknadsföra objektet nu, efter att denne fått information om att det är svartbygge i garaget. Om annonsen görs likadan som den du nappade på så är en anmälan på sin plats tycker jag.
 
  • Gilla
lizaliza och 3 till
  • Laddar…
P
Om jag vore den aktuella mäklaren så skulle jag överväga att avsäga mig uppdraget. Jag vet inte hur mäklaruppdrag brukar kontrakteras, så det kanske skulle bli svårt, men det verkar ju som att säljaren mörkade avsaknaden av bygglov för garageombyggnaden även för mäklaren vilket bör spela roll.
 
Om det är huset jag tror säljs det nu igen, nu med "Garage med badrum". Nämns inget om kök fast det helt klart är ett kök på bilderna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.