J Jith skrev:
Kan du inte be konstruktören komma ut och titta på plats.? Be om ett förtydligande vad som utförts fel av byggaren, om så nu är fallet.
Har entreprenören satt plintar även i mittdelen?
 
  • Gilla
EddieHansson
  • Laddar…
Hej!
Själva bjälklaget är dimensionerat enligt boken(om än onödigt klent) men bärlinan är på på tok för klen. Med den spännvidden mellan plintarna räcker det inte ens med 195x45. Det borde sitta minst en plint till mellan varje. Konstruktören glömde helt enkelt att bort att konstruera en bärlina. Jag tycker detta är extremt dåligt gjort och borde upptäckts av en seriös och kunnig byggare som skulle ifrågasatt konstruktionen. Jag tycker ni även ska gå på byggaren och få en förklaring hur dom kunde bygga detta. Jag lider med er!
 
Borde inte kontrollansvarig fångat upp det här problemet? Jag har dålig koll på de formella ansvaren på ett bygge, men jag har fått för mig att kontrollansvarig ska se till så att lagar och regler följs? Så även om en kontrollansvarig inte kan verifiera att alla beräkningar och dimensioneringar är rätt, så borde hen väl säkerställa att lämpliga beräkningar och dimensioneringar är gjorda, vilket uppenbarligen inte är fallet här.
 
hlph hlph skrev:
Borde inte kontrollansvarig fångat upp det här problemet? Jag har dålig koll på de formella ansvaren på ett bygge, men jag har fått för mig att kontrollansvarig ska se till så att lagar och regler följs? Så även om en kontrollansvarig inte kan verifiera att alla beräkningar och dimensioneringar är rätt, så borde hen väl säkerställa att lämpliga beräkningar och dimensioneringar är gjorda, vilket uppenbarligen inte är fallet här.
Gissar på att det inte behövts KA. Och det är kommunen som ställer kraven på beräkningar och dimensionering. Om kommunen godkänt handlingarna så detaljgranskar inte en KA dessa.

Men en erfaren KA eller byygare borde stoppat detta långt innan det var klart.
 
  • Gilla
hlph
  • Laddar…
hlph hlph skrev:
Borde inte kontrollansvarig fångat upp det här problemet? Jag har dålig koll på de formella ansvaren på ett bygge, men jag har fått för mig att kontrollansvarig ska se till så att lagar och regler följs? Så även om en kontrollansvarig inte kan verifiera att alla beräkningar och dimensioneringar är rätt, så borde hen väl säkerställa att lämpliga beräkningar och dimensioneringar är gjorda, vilket uppenbarligen inte är fallet här.
Kommunen bedömde detta som en enklare utbyggnad och att konyrollansvarig därför inte behövdes. Vi har därför inte haft någon KA.
 
J Jsmeden skrev:
Hej!
Själva bjälklaget är dimensionerat enligt boken(om än onödigt klent) men bärlinan är på på tok för klen. Med den spännvidden mellan plintarna räcker det inte ens med 195x45. Det borde sitta minst en plint till mellan varje. Konstruktören glömde helt enkelt att bort att konstruera en bärlina. Jag tycker detta är extremt dåligt gjort och borde upptäckts av en seriös och kunnig byggare som skulle ifrågasatt konstruktionen. Jag tycker ni även ska gå på byggaren och få en förklaring hur dom kunde bygga detta. Jag lider med er!
Känner att jag inte riktigt kan ifrågasätta byggarna då de bara följt ritning. Beställde egentligen bara en takkonstruktion, då byggarna kände att de behövde det pga komplicerad anslutning till två andra byggnaders tak. De var på gång att göra grunden baserat på sin erfarenhet, men konstruktören insisterade att de måste invänta hans grundkonstruktuon då placering av plintar var viktigt för korrekt avlastning av taket (vi har flera mycket stora fönster).

Inväntar att ansvarig från Byggarkivet ska återkomma till mig (på semester). Efter flera sömnlösa nätter försöker jag ändå tänka framåt. Byggarna kan åtgärda felet under sept/okt. Frågan är om det räcker med fler plintar eller om de även ska komplettera med kraftigare bärlina i mitten (deras eget förslag).

Kollar även upp möjlighet till juridisk support inför ev. tvist med konstruktören. Har förstått att man har visst stöd från konsumenttjänstelagen om arbetet inte är fackmässigt utfört (vilket verkar vara fallet här).
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
K_edin Karin_Edin skrev:
Känner att jag inte riktigt kan ifrågasätta byggarna då de bara följt ritning. Beställde egentligen bara en takkonstruktion, då byggarna kände att de behövde det pga komplicerad anslutning till två andra byggnaders tak. De var på gång att göra grunden baserat på sin erfarenhet, men konstruktören insisterade att de måste invänta hans grundkonstruktuon då placering av plintar var viktigt för korrekt avlastning av taket (vi har flera mycket stora fönster).

Inväntar att ansvarig från Byggarkivet ska återkomma till mig (på semester). Efter flera sömnlösa nätter försöker jag ändå tänka framåt. Byggarna kan åtgärda felet under sept/okt. Frågan är om det räcker med fler plintar eller om de även ska komplettera med kraftigare bärlina i mitten (deras eget förslag).

Kollar även upp möjlighet till juridisk support inför ev. tvist med konstruktören. Har förstått att man har visst stöd från konsumenttjänstelagen om arbetet inte är fackmässigt utfört (vilket verkar vara fallet här).
Det är positivt att byggarna är villiga att åtgärda felet så du slipper anlita någon ny. Det är kanske bäst att byggaren konstruerar bärlinan och antal plintar efter sin erfarenhet, eller tar hjälp, då det verkar som att dom vill hjälpa er att lösa detta. Behåll den goda kontakten som ni verkar ha så löser dom säkert detta.
 
K_edin Karin_Edin skrev:
Känner att jag inte riktigt kan ifrågasätta byggarna då de bara följt ritning. Beställde egentligen bara en takkonstruktion, då byggarna kände att de behövde det pga komplicerad anslutning till två andra byggnaders tak. De var på gång att göra grunden baserat på sin erfarenhet, men konstruktören insisterade att de måste invänta hans grundkonstruktuon då placering av plintar var viktigt för korrekt avlastning av taket (vi har flera mycket stora fönster).

Inväntar att ansvarig från Byggarkivet ska återkomma till mig (på semester). Efter flera sömnlösa nätter försöker jag ändå tänka framåt. Byggarna kan åtgärda felet under sept/okt. Frågan är om det räcker med fler plintar eller om de även ska komplettera med kraftigare bärlina i mitten (deras eget förslag).

Kollar även upp möjlighet till juridisk support inför ev. tvist med konstruktören. Har förstått att man har visst stöd från konsumenttjänstelagen om arbetet inte är fackmässigt utfört (vilket verkar vara fallet här).
Svikten kan lösas med fler plintar och/eller förstärkt bärlinan. Låt snickarna välja det mest kostnadseffektiva sättet.

Men jag anser fortfarande att de borde varnat dig för det svaga bjälklaget även om konstruktionsritningen är grundfelet.
 
K_edin K_edin skrev:
Känner att jag inte riktigt kan ifrågasätta byggarna då de bara följt ritning. Beställde egentligen bara en takkonstruktion, då byggarna kände att de behövde det pga komplicerad anslutning till två andra byggnaders tak. De var på gång att göra grunden baserat på sin erfarenhet, men konstruktören insisterade att de måste invänta hans grundkonstruktuon då placering av plintar var viktigt för korrekt avlastning av taket (vi har flera mycket stora fönster).

Inväntar att ansvarig från Byggarkivet ska återkomma till mig (på semester). Efter flera sömnlösa nätter försöker jag ändå tänka framåt. Byggarna kan åtgärda felet under sept/okt. Frågan är om det räcker med fler plintar eller om de även ska komplettera med kraftigare bärlina i mitten (deras eget förslag).

Kollar även upp möjlighet till juridisk support inför ev. tvist med konstruktören. Har förstått att man har visst stöd från konsumenttjänstelagen om arbetet inte är fackmässigt utfört (vilket verkar vara fallet här).
Ta hjälp av en annan konstruktör som även ser över de yttre bärlinorna då lasten från taket belastar dem. Om den lasten inte är omhändertagen på ett korrekt sätt kan det resultera i betydligt större problem än sviktande golv!
 
H Hygga Bus skrev:
Ta hjälp av en annan konstruktör som även ser över de yttre bärlinorna då lasten från taket belastar dem. Om den lasten inte är omhändertagen på ett korrekt sätt kan det resultera i betydligt större problem än sviktande golv!
Även isolermängden i golv, väggar och tak är väldigt låg med hänsyn till att tillbyggnaden ska nyttjas som kök och vardagsrum.
 
H Hygga Bus skrev:
Även isolermängden i golv, väggar och tak är väldigt låg med hänsyn till att tillbyggnaden ska nyttjas som kök och vardagsrum.
Tack för svar. Det är en sommarstuga som används framförallt sommartid. Det är en tillbyggnad mellan två existerande hus som inte är så välisolerade. Tyvärr är också tillbyggnaden redan klar, så ej möjligt att ändra mängd isolering.
 
Hur gick det med kontakten med företaget, fick du något gehör?
 
  • Gilla
Smarf
  • Laddar…
B bossespecial skrev:
Hur gick det med kontakten med företaget, fick du något gehör?
Tyvärr har Byggarkivet inte hört av sig trots flera försök att maila och ringa. Ansvarig var dock på semester förra veckan så jag hoppas innerligt att det vara var därför de inte ringer.
 
Det får vi verkligen hoppas. Är de seriösa så borde de återkomma väldigt omgående.
 
K
Skulle man inte kunna lägga två bärlinor mitt under golvreglarna så att spännvidden halveras och svikten blir betydligt mindre..?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.