Snackan68,
jag gillar verkligen ert hus och det är verkligen ett drömhus.
Min uppfattning då det gäller färgsättning av snickerier är att de bör ha samma kulör i hela huset för att ge ett enhetligt intryck. Har du valt vitt i övriga rum tror jag att det blir snyggast att ha det i hallen också!

Då det gäller panelen är det svårt att råda dig. Jag har en bekant som målat sin panel i högblankt mörkbrun ..helt galet egentligen men slutresultatet var urläckert!

Själv tror jag att jag skulle välja gult. Gult är en bra färg i hall då den uppfattas som välkomnande.
Tie a yellow ribbon round the old oak tree......du vet!
 
Harrieth skrev:
Snackan68,
.
Min uppfattning då det gäller färgsättning av snickerier är att de bör ha samma kulör i hela huset för att ge ett enhetligt intryck. Har du valt vitt i övriga rum tror jag att det blir snyggast att ha det i hallen också!

Då det gäller panelen är det svårt att råda dig. Jag har en bekant som målat sin panel i högblankt mörkbrun ..helt galet egentligen men slutresultatet var urläckert!
!
Vi tänkte oxå så i början - allt allt borde ha samma färg.... vi har inte målat någr snickerier än, så det är inte för sent att ändra sig.

Mörkbrunt låter häftigt! Riktig jugendstil!!!! Har du ingen bild?????

// Snäckan
 
A
linoljefärg! Man ka få så många fina kulörer.. Grön umbra e min favorit den lutar åt grått beroende på hur man blandar. Hos er skulle jag satsa på färgerna i golvet, fast mkt mildare. Typ vanilj. Ni har ju ett mäktigt golv vad va tanken när ni valde det? Alltså jag menar verkligen inte va tänkte ni på som valde det, utan man brukar ju ha en bild framför sig om slutresultatet. Vitt funkar ju alltid eller vitlasera men det känns lite passé kanske.
 
Jag röstar på en mild, mild grön i samma kulör som golvets gröna. Man brukar ju varna för grönt och rött tillsammans eftersom det tenderar att "flimra" men med den djupa röda och en mild grön blir det inga problem.

Alternativet är en mild gul men eftersom det redan är ganska mycket gultoner i golvet och furu i trappan osv (och eftersom jag inte gillar gult ;-) så tror jag mer på grönt. Dimgrönt som jag brukar kalla det.

Mina fem ören :)
 
Tyvärr har jag ingen bild på den mörkbruna panelen...
 
Hej! Jag tycker att du ska ta upp den gula färgen från golvet, men kanske inte exakt den nyansen utan en lite ljusare. Absolut inte grönt eller rött och vitt blir också för mycket tycker jag. Övrigt är jag AVUNDSJUK! Jättesnyggt!

Pernilla
 
1) Harriet, vad menar du med ditt citat? Angående linolje färgen, alltså - är det något jag borde känna till? :-0


2) Helt otroligt! Träffade ett gäng mammor via BVC och då caféet var stängt som vi skulle till, gick vi hem till mig. Jag bakade scones och bebisarna låg på golvet och jollrade. Nåväl! Det visar sig att mamma-Maria är inredningsdesigner, så jag bad om hennes åsikt i frågan.

Hon var bestämd: En varm grå ton med mycket gult i.

Vad tror ni om det? ja, hon ska maila CNS-kod, så det blir väl till att provstryka under påsken kanske.

// Snäckan
 
A
Vilken fullträff! det låter som en jättebra idé! Man kanske skulle slå till att skaffa barn :) Hoppas ni blir nöjda
 
Angående mitt citat...vi har kommit så långt i vår renovering så att vi, nu, målar lister, dörrar, pärlspontsväggar, fönster och gud vet vad!
Vi använder oss av linoljefärg
Eftersom det ska strykas så tunt så behöver alltmålas minst tre gånger innan färgen täcker ordentligt. Dessutom är ju toktiden längre

Tycker man inte om att måla så ska man inte välja linoljefärg!
 
Harrieth skrev:
Angående mitt citat...vi har kommit så långt i vår renovering så att vi, nu, målar lister, dörrar, pärlspontsväggar, fönster och gud vet vad!
Vi använder oss av linoljefärg
Eftersom det ska strykas så tunt så behöver alltmålas minst tre gånger innan färgen täcker ordentligt. Dessutom är ju toktiden längre

Tycker man inte om att måla så ska man inte välja linoljefärg!
Hahahaha! Ok - allt det är jag medveten om, phu - skönt....trodde jag missat nåt.
Hur blir det då? Vad har ni valt för färg? Har du bilder att visa?

Snart kommer trädgårdsdesigner på besök, så idag är det snarare färger på blomster som det kommer att diskuteras! :)

// Snäckan
 
Jag har valt vitt brutet med grön umbra till alla snickerier. Förutom i badrummet där jag använt kimrök som brytfärg. I badrummet har jag målat spegeldörrarna med ca 30%kimrök och snickerier med ca 2%. Pärlsponten har jag målat med gysinges färdiga blågrå.

I sovrummet har jag haft problem med att välja färg. Rummet är rätt stort (ca 30 m2) och har pärlspont både i väggar och tak. Jag håller på att måla väggarna (2:a svängen) i vitt brutet med grön umbra...taket målas i matt vit linoljefärg från gysinge.
Har funderat på att istället välja kimrök i sista svänen för att jag tror det kan bli snyggare med svagt ljusblått istället för grått..

Kan visa bilder, men måst ta dem först!

Vad roligt med en trädgårdsdesigner! Jag skulle också behöva en sådan. Vår trädgård består, numer, till störst del av skogstomt på 1,5 ha och jag skulle verkligen behöva hjälp.
 
Harrieth skrev:
Jag har valt vitt brutet med grön umbra till alla snickerier. Förutom i badrummet där jag använt kimrök som brytfärg. I badrummet har jag målat spegeldörrarna med ca 30%kimrök och snickerier med ca 2%. Pärlsponten har jag målat med gysinges färdiga blågrå.

I sovrummet har jag haft problem med att välja färg. Rummet är rätt stort (ca 30 m2) och har pärlspont både i väggar och tak. Jag håller på att måla väggarna (2:a svängen) i vitt brutet med grön umbra...taket målas i matt vit linoljefärg från gysinge.
Har funderat på att istället välja kimrök i sista svänen för att jag tror det kan bli snyggare med svagt ljusblått istället för grått..

Kan visa bilder, men måst ta dem först!

Vad roligt med en trädgårdsdesigner! Jag skulle också behöva en sådan. Vår trädgård består, numer, till störst del av skogstomt på 1,5 ha och jag skulle verkligen behöva hjälp.
Vad fint ditt färgval låter! Det skulle verkligen vara kul att få se en eller ett par bilder. Har ni byggt nytt? Har du målat på gamla snickerier?

Hur illa luktar det där hemma hos er (pga färgen alltså ) - är det OK, ellr går det inte att vistas i samma rum?

Hur har du spätt färgen?
Jag hörde av en målare att 50/50 första varvet, 60/40 andra varvet och ca 70/30 tredje och sista strykningen. Verkar det rimligt?

// Snäckan
oooops - förslåt om du blev alldeles bombarderad av frågor nu.
 
snackan68 skrev:
Har lagt in en bra hallbild på vår hemsida:
Snäckhuset

Tacksam för alla förslag

// Snäckan
Jag har just lärt mig att lägga in bilder på forumet!

// Snäckan
 
  • hallen.gif
  • ebba.gif
  • trappa.gif
Vi har inte byggt nytt utan renoverar ett hus från förra seklet, ca 1890. Vi har återanvänt i stort sett allt och speedheatern har varit min bäste vän. Pärlsponten har varit jobbigast att skrapa men slutresultatet blir nog bra...

Visst luktar det en del men jag tycker att linoljefärg luktar relativt gott.
Jag har precis avslutat ett målarpass i sovrummet medan maken sågat ner en jättebjörk som skuggat vår altan.

Jag har spätt färgen med lite mindre del balsamterpentin. Ca 40/60, 20/80 och sista varvet har jag ca 10/90. Blir färgen för tunn täcker det så dåligt på pärlor och dylikt, tycker jag. Den spädning du nämner fungerar no bra på släta ytor...men jag är bara en glad amatör:)
 
  • lister.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Badrum.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • sovrum.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skulle nog ta en rätt dämpad ljus färg till panelerna och sedan gå upp en 10% i brytningen till socklar/listverk. Om man sen väljer kimrök/Umbra/ockra eller något annat så spelar det nog inte så stor roll... Vill man ha samma nyans men kraftigare färger bör nog paneler och listverk gå i samma nyanser, exvis kromoxidgrönt/engelskt rött

Bildexempel finns lite här och var (om man bara är intresserad av att se historiska färgkombinationer):
Byggnadsvård - Stockholms läns museum
Byggnadsvård - Stockholms läns museum

Kanske kan leda nånstans, Länsmuseum har även en bildsökningssida som kanske kan användas för att hitta lämpliga färger i...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.