Hjäääälp!

Jag skriver nu i desperation då detta som skulle varit ett litet projekt, fortfarande inte är löst.

Jag har köpt en takfläkt på Jula som vill att jag ska ha tre sladdar från taket vilket jag inte har. Jag har 2 st, en gul och en grå. Jag har heller ingen lampknapp till taket så jag valde därav en takfläkt med kedjor som man då kan slå på genom dom.

En elektriker kommer hit och kopplar in dom 2 sladdarna från taket in i takfläkten som vill ha 3 sladdar. Resultatet: ingenting fungerar.

Han testar då att ta bort den bruna sladden (som ger el till fläkt motorn) men låter den svarta vara kvar. Resultatet: Lampan fungerar, ej fläkt.

Han gör tvärtom, tar bor den svarta men låter den bruna vara kvar. Resultatet: ingenting fungerar.

Efter att elektrikern envist försökt i två timmar så sa han till sist att det kanske bara är så att man måste ha den gul/gröna sladden för att fläkten ska fungera.

Är det så? Eller finns det någon annan lösning? Jag är inte i något behov av belysningen utan enbart fläkten så om ni tro er veta hur jag ska få igång den utan att lampan fungerar så är det en bra lösning för mig.

Vill även tillägga att fläkten inte är trasig då jag bytt den två gånger för att jag trodde den var trasig och därav inte fungerade. Så det borde inte vara där problemet sitter.

Bifogar bilder.
Tack på förhand! :)
 
  • Takfläkt med kedjor installerad i rum med fönster och inredningsdetaljer, kopplingsproblem beskrivs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektrisk anslutning med två kabeländar och ett omonterat takuttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektrisk installation med två sladdar som sticker ut från taket anslutna till en takfläktanslutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektrisk anslutning med gul och grå sladd som kopplats till en takfläkt som är monterad under taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Instruktionsblad för takfläkt med illustrationer av delar och monteringsverktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Diagram över installation av takfläkt som visar kopplingar för olika sladdar och montering av komponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektrisk anslutning för en takfläkt med en gul och en grå sladd kopplade, men saknar en tredje sladd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektrisk kopplingsdosa i tak med två synliga sladdar och en otillräcklig installation för takfläkt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takfläkt med oanslutna sladdar och kedjeströmställare mot trägolv och matta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Helt säker på att du inte har en lampknapp? Det bör iaf ha funnits en, kanske bara är gömd bakom en bokhylla eller dylikt?
 
I Intresserad22 skrev:
Helt säker på att du inte har en lampknapp? Det bör iaf ha funnits en, kanske bara är gömd bakom en bokhylla eller dylikt?

Bor i en liten lägenhet så det finns inte mycket till gömställen för en lampknapp. Men tror du isf att det skulle varit en lösning?
 
Ta hem en riktig elektriker. Detta är genant. Den tredje ledaren är skyddsjord och har ingenting med funktionen hos lampa och fläkt att göra. Jag förmodar att dina vägguttag i rummet är ojordade. Då ska inte heller lampan skyddsjordas, så allting är helt i sin ordning.

Du behöver leta upp strömbrytaren. Hittar du ingen så kan det inte vara något problem för en riktig elektriker att följa upp ledningarna och hitta orsaken. Den kan vara borttagen och dosan övermålad. Det kan vara så enkelt som att strömbrytaren är av men kapacitiv koppling gör att lampan lyser svagt.
 
  • Gilla
Messier1994 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.