Hejsan!
Jag och min kille har köpt ett hus från 1909 där det finns takvärme i några rum, installerat på 70-talet. I vissa rum fungerar det inte alls, och i andra fungerar det men ganska dåligt (det blir inte speciellt varmt helt enkelt, inte ens närmast taket). Det är väldigt lågt i tak dessutom, så vi hade helst velat ta bort takvärmen helt och se hur originaltaken ser ut. Nu undrar jag om det är någon som har erfarenhet av att helt ta bort takvärme? Är det svårt att få bort? Vad kan det kosta? Hittar tyvärr inte speciellt mycket information om detta på internet, så är supertacksam för svar! Lägger upp en bild på hur taket ser ut nu, ifall det spelar någon roll. :)
 
  • Vit takbeklädnad med synliga skarvar och en gammal eluttag mot en rosa vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har ingen egen erfarenhet av takvärme men vet flera som prövat, ingen har varit nöjd. Bygger på strålningsvärme till största delen. Troligen har de element som finns under panelen i taket gått sönder. Bör inte vara så svåra att få bort om ni avlägsnar panelen, ser ut som tjock plastfilm med värmetrådar. Häftad till underlaget.
Brukar se ut ungefär som bild. Glöm inte att bryta strömmen först.

Plastfilm med värmetrådar för takvärme, delvis inrullad, mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
H heidishus skrev:
Hejsan!
Jag och min kille har köpt ett hus från 1909 där det finns takvärme i några rum, installerat på 70-talet. I vissa rum fungerar det inte alls, och i andra fungerar det men ganska dåligt (det blir inte speciellt varmt helt enkelt, inte ens närmast taket). Det är väldigt lågt i tak dessutom, så vi hade helst velat ta bort takvärmen helt och se hur originaltaken ser ut. Nu undrar jag om det är någon som har erfarenhet av att helt ta bort takvärme? Är det svårt att få bort? Vad kan det kosta? Hittar tyvärr inte speciellt mycket information om detta på internet, så är supertacksam för svar! Lägger upp en bild på hur taket ser ut nu, ifall det spelar någon roll. :)
Jag sitter i precis samma situation. Hur blev det för er? Behövde ni göra en asbestsannering?
 
Kimmy 81 Kimmy 81 skrev:
Jag sitter i precis samma situation. Hur blev det för er? Behövde ni göra en asbestsannering?
Tyvärr har jag inget roligare svar än att vi inte har gjort något åt det än. Hm, vet ingenting om asbest. Ska man behöva sanera? Låter besvärligt alltså.
Har ni andra värmekällor i huset? Annars rekommenderar jag att skaffa det. Blev riktigt höga elräkningar för oss i vintras.
 
H heidishus skrev:
Tyvärr har jag inget roligare svar än att vi inte har gjort något åt det än. Hm, vet ingenting om asbest. Ska man behöva sanera? Låter besvärligt alltså.
Har ni andra värmekällor i huset? Annars rekommenderar jag att skaffa det. Blev riktigt höga elräkningar för oss i vintras.
Tack för snabbt svar..jodå det finns vatttn och luftvärmepump i huset. Jag hade omvänt problem att det blev 37 grader på översta våningen bla pga att takvärmen inte låter huset andas. Det verkar som att iaf hos mig har asbestpapper använts som en del av byggnationen.

Just nu lutar det åt att koppla ur takvärmen helt, få dit friskluftsventiler, ac samt ev centralfläkt. Är för stort projekt att asbestsanera och byta hela innertaket. De pengarn behövs till övrig renovering i huset.
 
Kimmy 81 Kimmy 81 skrev:
Tack för snabbt svar..jodå det finns vatttn och luftvärmepump i huset. Jag hade omvänt problem att det blev 37 grader på översta våningen bla pga att takvärmen inte låter huset andas. Det verkar som att iaf hos mig har asbestpapper använts som en del av byggnationen.

Just nu lutar det åt att koppla ur takvärmen helt, få dit friskluftsventiler, ac samt ev centralfläkt. Är för stort projekt att asbestsanera och byta hela innertaket. De pengarn behövs till övrig renovering i huset.
Vad har ni för värmepump i huset? Har ni vattenburnaelement eller vad? Var saknas friskluftsventiler och vad har ni för frånliftsventiler/fläktar?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad har ni för värmepump i huset? Har ni vattenburnaelement eller vad? Var saknas friskluftsventiler och vad har ni för frånliftsventiler/fläktar?
Säljarna monterade en luft/vattenvärmepump från CTC. Så på de 2 nedre våningarna är det vattenburen värme. Det är översta våningen som fick takvärme (finns kamin också) som primär värmekälla.

Huset har inga (!!!) Friskluftsventiler och enbart en pax frånluftsventil i ena badrummet. Allt ska renoveras och jag har pratat med en ventilationsexpert. Hans argument att ta bort takvärmen var just att få bukt med inomhusklimater men också att de kunde vara en grogrund för mögel då värme o fukten inte haft någon väg ut högst upp. Så jag ska göra lite mögeltester men jag kan inte se eller lukta något mögel idag.

Det ska absolut dit 2 friskluftsventiler i det rummet samt även en luftvärmepump så jag kan använda acn på sommaren. Plus en frånluftsfläkt så luften roteras ut.
 
Bra. Kanske går att installera element på översta våningen också. Lycka till med renoveringen!
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Bra. Kanske går att installera element på översta våningen också. Lycka till med renoveringen![/QUOTE

Ska undersöka det. Tack för inputten!
 
Det med att ta bort panelen och se vad som finns bakom takvärmen är ingen ide. takvärmen är häftad i råsponten eller något råsponttak. Låt det vara som det är, mindre jobb och dom är körda i alla fall,, varför göra med än man behöver. Inget ovanligt att dom säger upp sig, bara koppla bort elektriskt, blir för kostsamt att byta eller ta bort. Sitter säkert någon termostat på en vägg i varje rum som styr.
 
Tack för svar! Ja, det blir nog så att vi låter det sitta kvar men att vi kopplar ur det. Helt värdelöst är det ju hursomhelst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.