Jag vet inte hur debatten går - men undvik så långt som möjligt silikon på alla ställen det går. Och särskilt i vägg/golvvinkel om du inte absolut måste ha det för att få det snyggt. Och fyll i så fall upp med vanliga fogen du har till golvet först så att fukt som du beskriver kan passera där.
 
  • Gilla
ElleAndersson.se och 1 till
  • Laddar…
nizzehult
Så ja. Nu är läggningen på gång. Kapade de flesta av sidobitarna igår så det går rätt snabbt. Fick nu slut på fix nu så jag måste blanda nytt så nu blir det en paus.
Man måste tänka på att högre kammar på tandspackeln gör att det går mer fix.
Har sen gjort linjer i golvet och det hjälper rätt bra.
Plattorna runt avloppet till toan (4 st) kapade jag med hjälp av kakelkapen och en tång. Där är det inte så jättenoga för stolen kommer att täcka allt.

Kakelläggning pågår i badrum med beige plattor, avloppshål och verktyg synliga, ej färdigställd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ARJU och 3 till
  • Laddar…
nizzehult
Snart klart. Tar det sista i morgon.
Ryggen och knäna tyckte jag skulle ge mig för idag.

Badrumsgolv under renovering med kakelplattor delvis lagda och verktyg synliga, arbetsskor i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
RolfoHelena och 10 till
  • Laddar…
EddieHansson
nizzehult nizzehult skrev:
Äntligen händer det nåt! Nu har jag börjat sätta upp tätskiktsfolien och det var faktiskt inte så enkelt som jag trodde. Det påminner rätt mycket om hur det är att sätta upp väv med vävlim men det behövdes betydligt mera lim.
Jag använder Kiiltos system och det finns även youtube-filmer att titta på.
Man börjar med att kapa upp längderna. Sen markerade man en linje var man skulle börja - i ett hörn. Sen var det bara att smeta på limmet med en pensel upptill och nertill och sen rolla på resten. På överlappningarna använde man ett speciellt lim. Våderna var styva och lite svåra att hantera och det uppstod luftbubblor som inte var så enkla att driva ut som i filmerna.
Tre våder hanns idag, ska försöka ta resten i morgon.

[bild]
Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter. Jag står själv inför samma procedur med mitt badrum. Har sett i manualerna att man ofta gör tätskiktet på väggarna först och därefter golvet. Blir det då inte en liten kant som vatten kan stanna kvar vid, eller är det så lite att det inte spelar någon roll?
 
nizzehult
EddieHansson EddieHansson skrev:
Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter. Jag står själv inför samma procedur med mitt badrum. Har sett i manualerna att man ofta gör tätskiktet på väggarna först och därefter golvet. Blir det då inte en liten kant som vatten kan stanna kvar vid, eller är det så lite att det inte spelar någon roll?
Tack. Väggfolien går ut en bit på golvet (5 cm) och golvfolien limmas därefter på den skarven i kant med väggen. Limmet är helt tätt och den breda skarven gör att inget vatten kan komma igenom. Visst, en liten kant där folierna möter varandra finns men den är försumbar i sammanhanget.
 
  • Gilla
EddieHansson
  • Laddar…
nizzehult
Golvet klart. Nu återstår "bara" fogning.

Det kan vara bra att veta att små ojämnheter i golvet utjämnas av fixet så det är inget att oroa sig för. Däremot kan man ibland behöva bända upp en lagd platta för att lägga till eller ta bort fix så man kommer i rätt nivå med övriga.
Rengör sen med svamp, bättre än trasa.

Nyinstallerade kakelplattor på badrumsgolv utan fog, med kaklade väggar och dörröppning i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ovma och 2 till
  • Laddar…
Vad hände med frånluftsventilen? Flyttade ni upp den närmare taket?
 
nizzehult
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad hände med frånluftsventilen? Flyttade ni upp den närmare taket?
Nä, den är kvar. Syns här på bilden. Men det är tilluft, inte frånluft. Den sitter i taket.

Renoverat badrum med kaklade väggar och inbyggd tilluftventil i taket, synlig genom en öppen dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jaha, såg ingen Frånluft i taket. Udda att ha mekanisk tilluften i badrummet, blir det extra bra effekt ?
 
nizzehult
Frånluften syns i inlägg #38, rakt ovanför duschen. Då huset ursprungligen har ett luftbaserat uppvärmningssystem finns det till- och frånluft i de flesta rum.
 
nizzehult
Vad gör man för att höja tröskeln? Ja ett sätt är givetvis att ta bort den gamla och skaffa en ny. Jag gjorde i stället så här: köpte en standardtröskel i ek för ca 150,- som jag delade på (delarna är bara stiftade). Sen tänker jag limma på den nya delen och skapa spjärn mot dörrposten upptill med hjälp av plankor under limningen.

Ektröskel som delats och förbereds för höjning mellan parkettgolv och kaklade plattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett tråkigt jobb åkte jag på: rengöring och uppfräschning av kopparledningarna. Hade jag maskerat bättre hade jag sluppit spill och kladd på dessa av lim och fix men dom var iofs rätt solkiga ändå så jag har påbörjat en uppfräschning med hjälp av Svinto, smärgelduk, roterande stålborste, kniv, schotch-brite och Vim. Tar tid men blir rätt bra. Taket tar jag sist, efter listerna kommit upp.

Vägg med vita kakelplattor och kopparledningar som genomgår rengöring med synliga rester av kladdig substans.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
nizzehult
Nu är fogningen igång och jag blandar drygt 1kg per gång vilket täcker runt 2 kvm. Späder faktiskt enligt rekommendationerna, tar 4dl vatten på 1.2kg. Konsistensen ska vara sån att den fastnar på murarsleven utan att rinna, ungefär som majonnäs. Då det inte är större mängd än så räcker det med att blanda i en glasslåda. Här använder jag en blandstav av mindre modell som jag sätter på borrmaskinen, ursprungligen tänkt för att blanda målarfärg.
OBS! Blanda inte fogmassan i ett kärl som man har haft fix eller annat i tidigare för det kommer alltid att finnas små rester av detta i behållaren som missfärgar fogmassan! Foga inte större ytor per gång då fogmassan torkar snabbare än t ex fix och det är av vikt att den är tillräckligt lättflytande och det är sen rätt tidsödande med allt torkande. 2-3 kvm är lagom. Börja nerifrån och kör ända upp till taket på en gång, annars åker man på en massa rengöring av plattor som finns nedanför om man tar ovansidan vid ett senare tillfälle. Maskera först rör och annat som man inte vill ha fogmassa på och täck gärna golvet. Ska golvet och väggen ha olika fogmassor behövs maskering även i övergången där.

Fogningen i sig är ingen raketforskning. Det man behöver är en murarslev eller spackelspade, stor gummiskrapa (motsv), en vanlig svamp, gärna även en svamp med handtag, massor med vatten och gärna ett kärl med rulle där man stryker av svampen med rullen. Sen behövs också trasor eller trassel. Jag köpte ett kit med hink med rulle plus gummiskrapa och svamp för runt 150,-. Att ha flera hinkar med vatten och en medhjälpare som skiftar hinkar regelbundet effektiviserar arbetet.
Syna först och kolla så att det inte finns fix kvar i kanten på kaklet för detta kommer då att synas när man fått dit fogmassan. Fixet är oftast grått så detta är extra viktigt om fogen är ljus. Peta även bort eventuellt löst fix i fogen.

Man lägger på en stor klick fogmassa på gummiskrapan med murarsleven och drar den sen diagonalt över kakelfogen och gnuggar/trycker in fogmassan. Ytan kommer att se rätt sölig ut men det är helt normalt. Ska man sätta silikon i hörnen ska man täcka det med nåt och det räcker oftast med att använda en fixkam eller liknande verktyg för detta för att tillfälligt blockera hörnremsan när man är i närheten eller så kan man använda en liten spackel och med den trycka in fogmassan kontrollerat när man kommer till ett hörn.

Efter halva ytan gör man ett uppehåll och börjar systematiskt torka det bearbetade området med svampen - lätt fuktad. Svampen kommer snabbt att bli fylld med överskottet av fogmassa så det gäller att skölja, skölja och skölja. Man får byta vatten ofta. Dra svampen längs fogarna för att jämna ut, fånga upp och få bort överskottet och applicera samtidigt lite tryck så att man pressar in massan i fogen.
Jag märkte snabbt att om man lägger så mycket fogmassa att det går jämns med kaklet så kommer detta att bli jämnt och snyggt när man drar svampen över detta för då "skalar man av" så mycket som behövs och ytan blir slät och fin. Det går visserligen mera fogmassa på detta sätt men sånt är billigt.
När man är klar växlar man till svampen med handtag och kör samma område och nu torkar man av den på rullen efter varje svepning. Även här måste man byta vatten. Var beredd på att bearbeta ytan minst två gånger på detta sätt. Sen låter man det torka 15-20 min och därefter torkar man området torrt med en trasa. Skulle man ha missat något ställe med så är det bara att trycka in lite mer fogmassa där och köra med svamp och trasa på samma sätt som tidigare. Om det finns ett vitt damm kvar på kaklet dagen efter så kan man spruta på en blandning av ättika och vatten och torrtorka med en trasa.
Slarva inte med rengöringen och tänk att man kan ta det senare! Fogmassa som fastnat på kaklet kan t o m behöva syra för att kunna avlägsnas om man väntar för länge! Tänk även på att sånt som sölats på golvet måste torkas upp innan det brinner fast.

Här ser man vilka verktyg och vilken fogmassa jag använt.

Flera fogverktyg och en hink med kakelfog på ett oordnat arbetsbord under pågående fogning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här pågår fogning. Spackel och gummiskrapa syns nere till vänster.

Kakelvägg under fogning med applicerad fogmassa och verktyg i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här ser det ut när det är klart. Jag har som synes en del utanpåliggande rör att brottas med. Dessa maskerade jag först innan fogning. Sen får man göra så att bakom rören får man använda en liten spackel och på så sätt trycka in fogmassan bit för bit. Gummiskrapan ryms inte. Lite knöligt men det går. Jämnar ut sig när man drar med svampen.

Vägg med nyligen foggade vita kakelplattor och utanpåliggande kopparrör längst upp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Kjell_hockeytränare och 3 till
  • Laddar…
nizzehult
Nu är fogningen av väggarna klara! Det tog sina modiga timmar då det var nästan 20 kvm eller runt 1000 plattor som skulle fogas och jag inte ville ta mer än ca 2 kvm per gång (kväll). Är man driftig går det givetvis att ta mer per dag i flera omgångar men att blanda och foga mer än 2-3 kvm per tillfälle skulle jag inte rekommendera som glad amatör. Är ändå rätt nöjd både med resultatet och färgvalet.
Åtgången? Ja, drygt 9 kg för väggarna har det gått. Behöver alltså skaffa mer till golvet.

Nu ska jag ge mig på golvet och det ska vara samma fog där. Kommer att lägga fogmassa runt ramen till golvbrunnen men runt avloppen eller närmast golvtröskeln blir det nog silikon.
Fick rådet att först måla fönstret och därefter lägga silikon där och då välja vitt, inte samma färg som fogmassan.
Ska också skaffa några kakelborrar, en 6 mm och 8 mm bör räcka. Och lite bra maskeringstejp.

Nyfogade vita väggkakel och beige golvplattor i en nyrenoverad badrumsinteriör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Variosboy och 4 till
  • Laddar…
nizzehult
Nu är även golvet fogat och det gick relativt snabbt typ 3 timmar, det är förhållandevis enkelt att slabba ut fogmassan ståendes på knä och det är ingen nackdel om den har något lösare konsistens än den på väggen för då fyller den verkligen ut alla håligheter som tänkt. Men det blir desto mer som ska torkas upp med svampen så man måste byta vatten betydligt flera gånger än när man fogade väggen.

Det jag började med dagen innan var att skrapa alla fogar med en mejsel och avlägsna allt skräp och alla fogrester från väggen som trillat ner i springorna. Sen dammsög jag bort allt detta och våttorkade slutligen hela golvet och sen fick det torka över natten. Maskerade också runt golvbrunnen och tröskeln - som jag höjde genom att limma på en förhöjning.

Samma färg på fogen i golvet som på väggen? Tja, först tänkte jag ta nåt mera mot grått men vi kom fram till att det blir nog så snyggt med ljusbeige. Samt enklare logistik. Blir även enklare och snyggare i övergången mellan golv och vägg där jag alltså nu använt fogmassa och inte silikon; mina - ähum - mindre lyckade kapningar av vissa klinker syns heller inte lika tydligt när fogen är i liknande färg som klinkern, hehe. Åtgången? Ja den låg för golvets del på runt 2.5kg. Fogarna är ju lite djupare på golvet men det är å andra sidan inte lika tätt mellan plattorna.

Nästa steg? Ja det finns en del pyssel kvar och jag tror jag börjar med att trycka in (färgad) silikon i hörnen och mot tröskeln. Ska maskera först och har även köpt ett verktyg som ska underlätta appliceringen, en slags gummiskrapa med olika skarpa hörn.
Jag kan också ta dit elektrikern så får han göra klart sin del.
Radiatorn kan jag också sätta upp.

Sen ska fönstret målas och då är det väl lika bra att ta dörrposten samtidigt och även smacka dit klacklisten. Efter detta kan man lägga vit silikon i fönstret och även runt alla rör och avlopp.
Därefter ska taklisten på plats och sen ska såväl tak som taklist målas.
Sen återstår rördragning, installation av kommod, skåp, duschstång och annat som ska sitta på väggen och slutligen sätta WC:n på plats och ställa in badkaret.

Nyfogat beige kakelgolv i badrum med vita kakelväggar och synliga rörinstallationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BjörnKraft och 5 till
  • Laddar…
nizzehult
Flera saker har gjorts i helgen. Först satte jag upp radiatorn. Dessa radiatorer sätter man upp med två skenor där man sen hakar fast den. En viss justermån finns i dom nyckelhålsformade hål som dom fästs i. Innebar givetvis att det skulle göras hål i kaklet och då inkommande rör var på förutbestämd höjd var det viktigt att mäta in dessa rätt så det blev en del klurande innan borren fick jobba. Satte maskeringstejp över borrstället först, då minimerar man risken för att borren slinter. Tryckte in silikon i hålen före skruvarna skruvades in och nu fick jag nytta av att jag använt fibergips: den har så god bärighet att man inte behöver pluggar.
Sen skulle radiatorn kopplas in i själva slingan och på dessa är det relativt enkelt då det finns en insexopererad ventil i botten av anslutningspaketet och själva termostaten utgör den andra ventilen. Här fick jag lära mig nåt och det var tur att jag frågade först. Jag tänkte först att man skulle förfylla den på plats så mycket som möjligt innan man öppnar ventilerna men det var inte rätt. Så här ska man göra: stäng av värmeanläggningen och det viktiga är att cirkulationspumpen stannar, annars riskerar man att trycka iväg en stor luftbubbla som då kan blockera cirkulationen! Öppna sen båda ventiler och smygöppna luftningsnippeln som sitter på andra sidan. Nu kommer det växelvis att komma luft och vatten ur nippeln. Sen gäller det att hålla koll vid expansionskärlet medan man luftar så att man inte får tomt eller trycket går till noll, en uppfyllning eller två i systemet behöver troligtvis göras. När man gjort detta och det bara och kontinuerligt strömmar vatten ur luftningsventilen när den öppnas ska allt vara klart och man kan slå igång anläggningen igen. Skulle det finnas luft, typ porla i elementet får man lufta på nytt men då behöver man inte stänga av anläggningen först.
Inkommande rör skulle sen klamras och där valde jag en variant som var självhäftande så slapp man borra ytterligare i kaklet (är ej med på bilden).

Nyinstallerad vit radiator på kakelvägg med synliga kopparledningar och termostat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nästa moment var att sätta silikon i hörnen. Det var enklare än jag trodde, man maskerar hörnet med maskeringstejp av god kvalitet och sen applicerar man silikon med en fogpistol. Jag använde sen ett verktyg som man ser längst ner på bilden, en fyrkantig skrapa i gummi med olika radier som man trycker in i hörnet och drar längst skarven. Blir rätt bra och blir det luckor så lägger man bara på mer silikon och drar en gång till. Slutligen tog jag fingret och drog försiktigt längs hörnet för då blev skarven ännu snyggare. Tejpen ska sen bort rätt snart.
Tyvärr så tog patronen slut när jag hade futtiga 30 cm kvar att applicera i hela badrummet(!) så jag blir tvungen att fixa en ny patron. Som synes så har jag köpt Kiiltos egen silikon som är färgad i samma nyans som fogmassan och det blev riktigt tjusigt. Dyr och bra.

Radiatorväggfäste och inkommande rör i kaklat badrum med fönster och golvbrunn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen har jag skaffat klacklist (hutlöst dyrt som alla lister) och spacklat, slipat och maskerat såväl fönster som dörrkarm, dessa ska nu målas.
 
  • Gilla
RolfoHelena och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.