Har till min förskräckelse upptäckt MASSVIS av små svarta djur i tvättstugan. Tvättstugan vetter mot stor trädgård med buskage längs två fönster som går in till tvättstugan. Fönsterbrädorna är fulla av dessa, de flesta döda. Upptäckte dock dem först på tvättstället och i tvätt som jag hade torkat rent. Troligen hade de krupit över från något bo i rummet (för sådant när väl finnas när de är så många??). Nu kliar det förstås överallt med, rädd att vi får upp ohyran i boytorna. Huset i sig är från 40-talet och vi har ställt i ordning stora delar av det. Dock är tvättstugan inte omgjord, som synes av bilderna. Vad göra - ordentlig sanering av Anticimex eller andra kloka råd? De har förstås stängt nu på söndagen så tänkte jag ställer fråga här i mellantiden. Lätt panik! Ledsen för oskarpa bilder. Inte lätt få bättre i den dåliga belysningen. Någon form av bagge?
 
  • Svarta små djur, flest döda, på en dammig och smutsig vit fönsterbräda i en tvättstuga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Små svarta insekter spridda på en smutsig vit yta, möjligt ohyrebefästande i tvättstuga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Många små svarta insekter, de flesta döda, på en fönsterbräda i dålig belysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fönsterbräda i tvättstuga med många små svarta insekter, vissa döda, under dålig belysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Litet antal små svarta insekter på en yta, oskarp bakgrund med svagt ljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på små svarta insekter på en ljus yta, vilket kan indikera skadedjur i ett hem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oskarp bild av ett litet svart djur på en ljus yta, möjlig indikation på ohyra i hemmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart liten insekt på en dammig fönsterbräda, oskarp bakgrund i svagt ljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två små svarta insekter på en sliten vit yta med repor, eventuellt ohyra upptäckt i en tvättstuga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Välkommen till forumet!

Som du skrev är det rätt omöjligt att se vad det är för något på bilderna men med tanke på kroppsformen och var de har dykt upp skulle det kunna vara källargråsuggor: https://sv.wikipedia.org/wiki/Källargråsugga
Stämmer det med hur du tycker att de ser ut?
Du kan läsa om vad gråsuggor äter mm. här: https://web.archive.org/web/2009080...yggradslosadjur/kraftdjur/grasuggor.1261.html
Som du har märkt så dör de inomhus eftersom de inte hittar något att äta. De kanske har letat sig in nu när det har blivit kallare eller om de just har kläckts från en äggsamling som har lagts inomhus.
 
  • Gilla
Ellen Engström1
  • Laddar…
A
Det är inte gråsuggor, det är en skalbagge. Ser ut att vara någon art av ängarna. Om det finns ventilation i närheten så är det inte ovanligt att de kommer från ett fågelbo däri. Lite gottigt animaliskt som hamnat någonstans svåråtkomligt (t.ex ylle, läder)? Lite städning skadar nog inte.
 
Redigerat:
  • Gilla
Ellen Engström1
  • Laddar…
Tack för kloka råd! Vi har hållit rent i tvättstugan men det slitna skicket på inredningen ger dessvärre annat intryck... Min man tog en bättre bild nyss. 3 mm långa ca och vissa flyger- om det kan göra att någon av er drar annan slutsats...
 
  • Liten brun insekt på en enhetlig orange bakgrund, 3 mm stor, eventuellt en flygande typ.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har de två vita prickar på sköldarna till vingarna?
 
  • Gilla
Ellen Engström1
  • Laddar…
Jag gissar på ängrar.
Pälsänger eller fläskänger.

Närbild på en pälsänger med svart kropp och vita fläckar mot ljus bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild av en pälsänger eller fläskänger, en skalbagge med svart och brun pälsliknande täckning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ellen Engström1
  • Laddar…
K knipo skrev:
Jag gissar på ängrar.
Pälsänger eller fläskänger.

[bild]

[bild]
Det är inte fläsk. Däremot väldigt lika päls, men ett bättre foto krävs.
 
  • Gilla
Ellen Engström1
  • Laddar…
A
E Ellen Engström1 skrev:
Tack för kloka råd! Vi har hållit rent i tvättstugan men det slitna skicket på inredningen ger dessvärre annat intryck... Min man tog en bättre bild nyss. 3 mm långa ca och vissa flyger- om det kan göra att någon av er drar annan slutsats...
Kan vara någon av de mindre svartbaggarna också, Tenebrionidae. Fortfarande suddig bild. Men det spelar inte så stor roll, de lever av ungefär samma saker. Fågelbo i ventilationen eller skit bakom bänkar och lister är en lågoddsare.

Fotnot: jag är entomolog och forskare på Naturhistoriska riksmuseet.
 
  • Gilla
  • Älska
FunkarEj och 4 till
  • Laddar…
Stort tack återigen! Såg en likadan rackare på övre plan härhemma. Död. De verkar kunna flyga. Nu rensar vi ut allt och ser om vi kan härleda till någon källa med hjälp av Anticimex.
 
  • Död insekt på en vit fönsterkarm inomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej inga prickar!
C Cerb skrev:
Har de två vita prickar på sköldarna till vingarna?
 
E Ellen Engström1 skrev:
Stort tack återigen! Såg en likadan rackare på övre plan härhemma. Död. De verkar kunna flyga. Nu rensar vi ut allt och ser om vi kan härleda till någon källa med hjälp av Anticimex.
Men du har ju experternas expert här, i inlägget ovan ditt!!

Emma242.
Fotnot: jag är entomolog och forskare på Naturhistoriska riksmuseet.
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Ja det är givetvis noterat. Det är stadigt flöde av dessa kryp (10 min efter städning är bänken i tvättstugan prickig av kryp igen). Vill få hjälp lokalisera källan och behandla. Det var det jag menade och ingenting annat.
 
KristinaRT
Har ni någon ventilation som leder in i tvättstugan? Typ en tallriksventil på väggen eller liknande? Ventilationsgaller?

Baggarna dyker upp för att det finns något att äta, hittar du och avlägsnar det blir du av med problemet.

De gillar också sådant som hundben (tuggben alltså, inte sådana som finns inuti hunden :seenoevil:), torkade grisöron och liknande (tyvärr egen erfarenhet)…
 
  • Gilla
Ellen Engström1
  • Laddar…
Superbra tack Kristina, ska titta på allt detta!
KristinaRT KristinaRT skrev:
Har ni någon ventilation som leder in i tvättstugan? Typ en tallriksventil på väggen eller liknande? Ventilationsgaller?

Baggarna dyker upp för att det finns något att äta, hittar du och avlägsnar det blir du av med problemet.

De gillar också sådant som hundben (tuggben alltså, inte sådana som finns inuti hunden :seenoevil:), torkade grisöron och liknande (tyvärr egen erfarenhet)…
 
Stort tack för din expertis Emma!
Emma242 skrev:
Kan vara någon av de mindre svartbaggarna också, Tenebrionidae. Fortfarande suddig bild. Men det spelar inte så stor roll, de lever av ungefär samma saker. Fågelbo i ventilationen eller skit bakom bänkar och lister är en lågoddsare.

Fotnot: jag är entomolog och forskare på Naturhistoriska riksmuseet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.