Hej,

Har en något udda fråga som än så länge är rent spekulativ eftersom ekonomin/tiden än inte är "redo" för projektet.

Hur svårt skulle det vara att genomföra följande rent juridiskt med tillstånd, bygglov etc (på skogsmark i Småland som ej är inom detaljplan för tätortsområde):
* Stycka av en tomt som är stor - låt säga 10000kvm eller större
* Bygga ett större hus > 1000kvm i 2-3 plan

Målbilden är en "modern herrgård" eller "mansion" i en något udda stil med mycket egna kreativa idéer där jag kan tänka mig att en del av de mer udda idéerna kan stöta på motstånd. Dessa kan dock diskuteras och justeras mer i detalj med arkitekt om de grundläggande frågorna kan lösas.

Förändras juridiken kring bygglov om ovan kombineras med en verksamhet typ "hotell" eller "exklusiv upplevelse" för smekmånader och liknande?
 
Hemmakatten
Ja, ALLT förändras iom dina speciella önskemål.

Först vill jag återigen slå hål på den myt som figurerar som tror att det är lättare att få bygglov om man bygger inne i skogen eller långt från andra på en obrukbar plätt åkermark.

Det är det INTE, snarare mycket svårare för att säga omöjligt.

All mark som klassas som jordbruks- eller skogsmark måste omklassificeras till bostadsmark. I ditt fall nån slags mark lämplig för näringsverksamhet (ett område jag inte kan). Man vill dessutom att skogs- och jordbruksmark hålls orörd och intakt.

Kommunen vill att bostäder byggs i anslutning till ett samhälle, by eller samlad bebyggelse. Detta gör att jordbruks- och skogsmark kan hållas intakt. Samhällets kostnader hålls då dessutom nere, infrastruktur som el och va, gatubelysning, sophämtning, skolskjuts, förskola och skola är då redan planerad.

Att då bygga en stor byggnad lämplig för hotel (1 hektar är INTE en stor tomt för sådant bygge) är en helt annan fråga än att bygga en vanlig villa. El och vatten och avlopp måste vara rätt dimensionerad. Kommun, vattenverk, elverk kanske inte kan utöka dessa. Miljöhänsyn tas om det kommer 20-40 bilar per dygn. Nya, större, bättre vägar. Mm mm.

Jag har ingen aning vad som krävs. Men du måste ta kontakt med projektör, arkitekt, presentera goda siffror för besökare, miljöhänsyn, byggare och ytterligare expertis. Göra en övertygande första presentation för kommunen. Och om du får ja, gå vidare till länsstyrelsen och nån speciell grupp som kan bedöma ditt stora projekt. Allt detta förarbete, utan att vara säker på att få ja, kommer säkert kosta några miljoner. Å andra sidan kanske kommunen gärna ser ett spa, hotel kommer till orten, vem vet.

Men som jag skrev tidigare, jag kan inte denna bransch.

Rimligt vore att du startar en diskussion med kommunen och presenterar enklare skisser.
 
Tack för ditt svar!

Ja att det krävs kunskaper och arbete med förberedelser tvivlade jag aldrig på. Det där med ev affärsverksamhet var eg en bisak/fundering och kanske en senare fråga. Det jag primärt sonderade här för var ett snabbt försök att få en hum om sannolikheten att överhuvudtaget kunna bygga ett större bostadshus i Sverige istället för att köpa ett befintligt mindre gods (sådana finns ju då och då ute på marknaden). Det finns alltid olika vägar att ta sig fram och om en näringsverksamhet eller annan omväg ev är lättare får jag ta reda på när det blir dags.

En förivrad chansning på fel forum vid fel tidpunkt inser jag. Lite som att gå in på Byggmax utan att ha stenkoll på vad du behöver först. Du hamnar lätt i läget att bli idiotförklarad av personalen.
Jag är dock van att penetrera problem, lära, hantera myndigheter och driva projekt, så jag hyser inget tvivel om att ifall det finns lösningar, så hittar jag dem.
 
Skärmdump från Hemnet med Tofteholm Herrgård till salu för 19,5 miljoner kronor, visas vid en sjö med grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Köpa färdigt?
 
Hemmakatten
Det var inte alls meningen att låta negativ. Tycker det är roligt att folk satsar och har visioner.

Men tycker fortfarande att en kontakt med kommunen, gärna samhällsbyggnadschefen och ev. en politiker, kan vara ett bra första steg.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.