Safety First, använd sele så ni inte dimper ner!!

/P
 
Nu har mina solfångare varit i drift i en dryg vecka. Efter injustering av flödet och ett antal luftningar av systemet har nu solen, trots att den ännu inte står så högt gett oss både värme och varmvatten de tre senaste dygnen. Utan annat tillskott. Tempen i ack-tanken har pendlat mellan 50 och 75*. De ca 30' som anläggningen kostat verkar vara en bra investering.
 
Lite frågor:

Vad har du köpt från sfinxen? Paket, lösa paneler eller vad?
Vad har du kompletterat med?
Hur har du löst rördragningen från taket? Genomföring?
Har du anlitat någon rörmokare? Tid och kostnad?
 
Jag har köpt paketet kombi vakumrör, X. Värmeberedare på 500 l med solslinga monterade jag när huset byggdes så den ingår inte i kostnaden. När solen inte lyser så värms den av en vattenmantlad pelletskamin. Till rördragningen från taket har jag använt en färdig "solkulvertslang", 2 metallslangar + en givarkabel isolerad och klar. Jag har haft rörmockarhjälp i ca 4 timmar. Genomföringen i taket löste jag med en avloppsluftarpanna. Kostnad för delar som inte följde med från sfinxen och för rörmockare, drygt 5'. Själv höll iag på i ca 3-4 dagar, det som nu återstår är att måla rörisoleringen som är ovanför taket. Isoleringen i sig är inte uv-beständig så den måste målas för att solen inte skall äta upp den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.