Jag bor i i bostadsrätt i ett 10våningshus.
Föreningen ska förnya elen enligt dagens standard och radiatorbyten ska också göras.
Ledningar ska dras fram i trapphuset och efter detta in till varje lägenhet.

Hur ska man lämpligen dra vattenledningar och el in till varje lägenhet - i tak eller längs golvlist?

Undrande Ulla
 
Claes Sörmland
Det vanliga är i eller på vägg i Sverige.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det vanliga är i eller på vägg i Sverige.
Hej Claes,
Du menar då synligt. Är det vanligt att man drager längs med taket eller längs med golvet vid golvsockeln?
 
Båda varianterna är vanliga.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Tack för ditt svar. Jag kan förstå att man vill lägga utanpåliggande dragningar för att lättare upptäcka eventuella vattenskador. Tyvärr blir det inte så snyggt.
 
Du kan fråga föreningens styrelse om hur man planerar, eller om det är aktuellt fråga vid en föreningsstämma
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
U Ulla Granlund skrev:
Tack för ditt svar. Jag kan förstå att man vill lägga utanpåliggande dragningar för att lättare upptäcka eventuella vattenskador. Tyvärr blir det inte så snyggt.
Utanpåliggande handlar nog framförallt om kostnad. Att fräsa in rören i väggen kan troligen öka kostnaden en faktor 10.
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Utanpåliggande handlar nog framförallt om kostnad. Att fräsa in rören i väggen kan troligen öka kostnaden en faktor 10.
Tveksamt om detta räcker. Infrästa ledningar kräver ju troligen renovering av berörda rum, troligen bara aktuellt vid en helrenovering .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.