Hej smarta människor,

Jag kommer bygga ett hus i Göteborg med totalentreprenad genom LB-hus, enplansvilla på 161 kvm. Geoteknisk undersökning har visat att pålning behövs. Jag har kollat med några företag gällande pålning runtomkring Göteborg och "Pålab" var billigast med 165.000kr där de har räknat med 24 st pålar och 450 meter. Det är ca 20 m ner till berg.

-I Grundförstärkning ingår:
Konstruktionsritning, 18750kr
Armering 25000kr
Betong 25000kr
Svep i rostfritt (sätts på rör och avlopp 60cm mellanrum) 40st, 30000kr
Grundelement, 5000kr
Distanser, 625kr
32timmars extra arbete á 562,50kr, 18000kr
Övrigt, Teleskop till rör, mm, 3625kr (så att marken kan röra sig utan att avlopps rör o dyl. går isär)
Oförutsett/Överskott/Vinst 13250kr
Summa 139250kr.

Är det rimliga priser på pålning och grundförstärkning tycker ni?
Kan jag få bättre pris på grundförstärkning i Göteborg?

Hus: http://www.lbhus.se/optimal/lb-optimal-161-sadel

Tacksam för er input.
 
Återkopplar den här gamla tråden, jag ska själv precis börja leta pålningsfirma. Blev det Pålab?
 
Ja, det blev Pålab till slut.
 
Är du nöjd med dem? Vad blev kostnaderna tillslut - som enligt din lista ovan eller tillkom något?
 
Det blev ca 180.000kr. Det blev ca 29 pålar till slut. Jag valde totalentreprenad där även pålning ingick så har inte ett exakt summa men ungefär där slutade det. Hoppas det går bra för dig.
 
N Nagra skrev:
Det blev ca 180.000kr. Det blev ca 29 pålar till slut. Jag valde totalentreprenad där även pålning ingick så har inte ett exakt summa men ungefär där slutade det. Hoppas det går bra för dig.
Tack för bra info. Så då blev det 180 000 kr för själva pålningen och sen även grundförstärkningsdelarna på ca 139k = tot ca 320 k?
 
Kolla med BGS Svensson också. De gör mycket villapålning och brukar ligga vettigt i pris.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.