Hej
Har R50LI som verkar sluta ladda. Håller in nollan för info menyn och ser då att laddströmmen är negativ. Drar man ur kontakten och i så går laddströmmen upp till ca 1200mA och när den är fullladad så funkar den igen och går ut och klipper. I början hände det någon gång i månaden. Nu nästan varannan dag. Jag har mätt upp alla kablar och allt verkar ok.
Någon som har en idé vad problemet är?
 
Vilken kontakt är det du drar ur och i?
Ett vanligt problem är beläggningar och smuts på laddblecken på klippare och laddstation.
 
Det är strömkontakten som går in i laddstationen. Nästa gång skall jag prova att lossa den vid trafon istället och se om det blir samma resultat.
Skall prova att putsa laddblecken också. Tycker dock att då borde det inte hjälpa att lossa strömkontakten.
 
  • Gilla
Qambar
  • Laddar…
Kanske är nätdelen defekt. Inte helt ovanligt att de lämnar in.
Mät och försök göra en strukturerad felsökning på grejorna så bör det gå att hitta felet.
 
Har funkat ett par dagar men nu kände det igen. Märkte att den inte gick ut och klippte. Visade att batteriet var tomt och laddade i displayen.
Kollade servicemenyn och laddströmmen var runt noll (bild2). Ryckte denna gång ut kontakten efter power supplyn istället för vid laddstationen. Kollade servicemenyn igen och då laddade den med full kräm. (Bild 1). När batteriet var fullt gick den ut och klippte.
Eftersom jag nu provade med en annan kontakt så tycker jag det tyder på att det inte är dom som är dåliga. Har mätt power supplyn ett par gånger och då ger den alltid rätt spänning
 
  • Tilltygat Gardenaservicefönster med information om batteristatus som indikerar låg laddning och noll laddström.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmvisning av en Gardena robotgräsklippare som visar laddstatus med texten "Spänning: 17,69V, Total laddningar: 1173, Laddström: 2,4mA, Ström: 0mA, Temperatur: 23,8°C".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har just bytt batteri (Intensilo från Amazon) och nu verkar det som om laddtiden är vääääldigt lång. Någon som vet vad normal laddström skall vara ? När jag kollade hade jag 53mA. Efter att läst här på forumet såg jag att man kan prova plugga ur och plugga i klipparen. När jag gjorde det gick laddströmmen upp till 250mA ??!
 
  • Smutsigt displayfönster på en Gardena-maskin som visar laddström och batteristatus med värden 53mA och 250mA.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B Bob73 skrev:
Har just bytt batteri (Intensilo från Amazon) och nu verkar det som om laddtiden är vääääldigt lång. Någon som vet vad normal laddström skall vara ? När jag kollade hade jag 53mA. Efter att läst här på forumet såg jag att man kan prova plugga ur och plugga i klipparen. När jag gjorde det gick laddströmmen upp till 250mA ??!
När batteriet är urladdat och klipparen går in för laddning ska laddströmmen vara över 1000 mA.
Det första man kolla när det är problem med laddningen är status för laddbleck på klippare och laddare, rengör om nödvändigt.

Är det ngt piratbatteri du har beställt? Där är en osäkerhetsfaktor med sådan, man vet aldrig vilken kvalité battericellerna håller.
 
  • Gilla
Bob73
  • Laddar…
E etompau skrev:
När batteriet är urladdat och klipparen går in för laddning ska laddströmmen vara över 1000 mA.
Det första man kolla när det är problem med laddningen är status för laddbleck på klippare och laddare, rengör om nödvändigt.

Är det ngt piratbatteri du har beställt? Där är en osäkerhetsfaktor med sådan, man vet aldrig vilken kvalité battericellerna håller.
Japp, det är ett piratbatteri skulle jag tro. Tror att jag är något på spåren. Har rengjort bleck utan effekt. Tittade till en gammal lagning på lågströmskabeln och då gick laddströmmen upp till 750mA. Får nog bli en helt ny lågtrömskabel.

Skall laddströmmen gå ner under laddcykeln eller ligger den kvar på 1000mA till laddningen är klar ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.