Mitt sjutillhållarlås har pajat och går inte låsa upp längre med nyckel. Låste låset utan problem men det är omöjligt att öppna igen med nyckel. Kan vrida nyckeln lite gran sedan är det tvärstopp. Har provat med alla våra nycklar utan framgång. Jag tänker sätta in ett kodlås i ställt så nu behöver jag borra upp låset.
Var borrar man för att borra upp låset?
 
  • Vy genom nyckelhål av ett lås som fastnat och inte längre kan öppnas med nyckel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
AXS
Kan du såga av regeln? Brukar gå att komma in med tigersågen.

Det går att borra med, bara kör på med stor bort rakt in, men risk att det blir svårt att få ut låshuset sen.

Efter borrande får du försöka dra tillbaka regeln med typ bockad ståltråd eller liknande. Svårt att säga hur utan att veta vilket lås det är.
 
C
AXS AXS skrev:
bara kör på med stor bort rakt in
Mja, var man borrar är så klart av avgörande betydelse. Det är inte minst meningslöst att borra i nyckelhålet. Poängen är ju att borra av pinnen som låser regeln i tillhållarna. En låssmed använder en mall som utifrån nyckehålets position anger exakt var man skall borra för olika låstyper. Så att borra sönder nyckelhålet kan tvärtom vara direkt kontraproduktivt.
 
AXS AXS skrev:
Kan du såga av regeln? Brukar gå att komma in med tigersågen.

Det går att borra med, bara kör på med stor bort rakt in, men risk att det blir svårt att få ut låshuset sen.

Efter borrande får du försöka dra tillbaka regeln med typ bockad ståltråd eller liknande. Svårt att säga hur utan att veta vilket lås det är.
Tack, Boda står det på täckbrickan om det hjälper. Vet inte vilket lås det är.
 
Det är ett 8-tillhållarlås och troligtvis ett Boda 428.
Hur man borrar dessa lås är ingen information jag bidrar med på forumet.
Testa med nyckeln fram och tillbaka en längre stund så kanske det går upp till sist.
Den vanligaste orsaken till att dom slutar fungera är att någon smort låset.
 
  • Gilla
19Mattias77 och 2 till
  • Laddar…
AXS
C cpalm skrev:
Mja, var man borrar är så klart av avgörande betydelse. Det är inte minst meningslöst att borra i nyckelhålet. Poängen är ju att borra av pinnen som låser regeln i tillhållarna. En låssmed använder en mall som utifrån nyckehålets position anger exakt var man skall borra för olika låstyper. Så att borra sönder nyckelhålet kan tvärtom vara direkt kontraproduktivt.
Ja, självklart bäst med mall. Men det går att borra bort typ hela låset med moderna borrar.

Har testat flera olika modeller fas och det gick utan problem. Hålsåg och kraftig skruvdragare, de små härdade pinnarna bara flög iväg.
 
AXS
  • Gilla
DjKool
  • Laddar…
C
AXS AXS skrev:
Men det går att borra bort typ hela låset med moderna borrar.
Klart att det går, men jag utgår från att TS inte vill trasha dörrbladet. Mer än nödvändigt iallafall.
 
AXS
C cpalm skrev:
Klart att det går, men jag utgår från att TS inte vill trasha dörrbladet. Mer än nödvändigt iallafall.
Det ska alltså bara borras upp via befintligt hål.

Men jag ska inte tjafsa, du har ju rätt i att det bästa är mall och tex 2st 3mm hål. TS får avgöra vad som passar honom. Får han tag i guide/mall är det ju toppen.
 
Redigerat:
Jag har aldrig använt en mall när jag borrat tillhållarlås och använder inte hålsåg.
Jag använder inte heller 3mm borr.
 
C
AXS AXS skrev:
Det ska alltså bara borras upp via befintligt hål.
Ah, nu är jag med. Du menar att det skulle räcka att ta en hålsåg med ungefär samma diameter som befintligt hål och köra på alltså.

Själv var jag rätt säker på att det inte skulle sluta med något annat än ett stort hål genom dörren och en fortsatt låst dörr då de "vitala delarna" sitter utanför denna cirkel, men jag erkänner villigt att jag aldrig har testat detta, så om du säger att det funkar låter jag det vara osagt.

Jag menar inte heller att det måste vara någon mikrometerprecision, men helt klart är att ett hål på fel ställe inte kommer att öppna låset.
 
  • Gilla
AXS
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Ah, nu är jag med. Du menar att det skulle räcka att ta en hålsåg med ungefär samma diameter som befintligt hål och köra på alltså.

Själv var jag rätt säker på att det inte skulle sluta med något annat än ett stort hål genom dörren och en fortsatt låst dörr då de "vitala delarna" sitter utanför denna cirkel, men jag erkänner villigt att jag aldrig har testat detta, så om du säger att det funkar låter jag det vara osagt.

Jag menar inte heller att det måste vara någon mikrometerprecision, men helt klart är att ett hål på fel ställe inte kommer att öppna låset.
Det är väl ungefär det jag funderar på nu att skaffa en 35mm hålsåg för stål och borra bort allt det man ser på bilden.
 
Tunn klinga till vinkelslip och skära av låskolven då? Kanske bända lite med kofot
 
nino nino skrev:
Tunn klinga till vinkelslip och skära av låskolven då? Kanske bända lite med kofot
Jag har bitit i det sura äpplet och bokat en låssmed, dom skulle ha ca 1000kr
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.