Jag skall byta tak till våren, dvs papp, läkt och tegelpannor. Eventuellt också stuprör.
Vilka verktyg kan anses nödvändiga?
Spikpistol?
Häftpistol?
Cirkelsåg?
Gersåg?
 
om det är verktyg du vill köpa så behöver du ju allt detta. Annars så klarar man sig utmärkt med en hammare och spik. En sticksåg är också rätt smidigt för att kapa läkt eller när man byter ut skadade delar av undertaket.
 
Om du ska kapa plåt och rör så är en vinkelslip med en 0,8mm kapskiva exemplarisk. Jag har kapat med Nortons X-Treme i lackad plåt och är impad!
 
Hyr en pappspikpistol. Det finns inget drygare än att spika pappspik för hand. Själva spikarna beställer du hos din vanliga leverantör. Gunnebo har det mesta. Hyrfirmorna brukar ta bra betalt för spiken.

Resten går med vanliga verktyg. Ett snörslå kan vara bra att ha. Om du skall lägga råspont sparar en spikpistol tid, men det går ganska bra att handspika.
 
Ok, låter som att det blir en spikpistol då. Någon rekommendation? Jag köper gärna en dyrare som håller längre.
 
Inte kapa rör o plåt med vinkelslip !! aja baja....värmeutvecklingen gör att att ytskiktet lossnar o sen börjar det rosta....Bågfil eller metallblad till tigersågen e att rekomendera....
Hyr en papp-spikpistol med kompressor när det e dags för det...sparar massor av tid o du får på pappen snabbt.
Kostar inte många hindralappar att hyra...spiken e lite dyrare men väl värt.
 
till plåt så är det ännu bättre att ha el-nibbler eller el-plåtsax
 
verktygsgurun skrev:
Inte kapa rör o plåt med vinkelslip !! aja baja....värmeutvecklingen gör att att ytskiktet lossnar o sen börjar det rosta....Bågfil eller metallblad till tigersågen e att rekomendera....
Just därför ska man använda dessa tunna skivor!
Kanske inte efter regelboken men du bränner nästan ingen färg alls...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.