janwide
Vi vet ju fortfarande inte vad den totala kostnaden blev. Detta borde ju vara det enda intressanta.
 
A
A August Eriksson skrev:
14 timmar för en bänkskiva?

Drygt tre timmar för jobbet plus tid för inhandling m.m. låter rimligt speciellt då den var såpass liten.
Skulle snickaren betala för vvs montören själv?
Vilken välgörenhet... Den vill jag också ha..

Vart efter tråden går så märker jag att det är rimlig ersättning han begär.
 
Krilleman
A August Eriksson skrev:
14 timmar för en bänkskiva?

Drygt tre timmar för jobbet plus tid för inhandling m.m. låter rimligt speciellt då den var såpass liten.
Alla uppskattar vi saker olika, jag utgår från min erfarenhet av självbyggande och tjugo års rörmokande.

Men hur får du 3timmar för detta bytet att hålla? :thinking:
 
  • Gilla
OCDennis
  • Laddar…
H
A Ade09 skrev:
han köpte bänkskivan själv från ikea
vad långt har han om du får gissa att resa till lägenheten från firman?
Långt är det till Ikea?
Timmarna springer på när man ska handla och åka.
Så blir det lite bilkö.
Men ja 2 dagar kan kanske låter rimligt.

Åka ut till dig, plocka bort gamla skivan och va försiktig så inte kaklet följer med.
Åka till Ikea och köpa skivan.

Fräsa ut för hon och limma in den.
Montera skivan
Montera blandaren.
Tätning mot kakel.
Städa efter sig och åka hem.

Många bäckar små blir fort en stor å.

sen vet man inte om skivan är för bred då kaklet inte behövde bort eller om det gick att få under.
Tänkte på om snickaren måste klyva av en bit av skivan med.

svårt när man inte är där och ser vad länge snickare. Håller på.

hade han bara kommit ut och bytt skiva och allt funnits på plats hade det gått fortare.
 
H
A August Eriksson skrev:
14 timmar för en bänkskiva?

Drygt tre timmar för jobbet plus tid för inhandling m.m. låter rimligt speciellt då den var såpass liten.
tycker jag du redovisar vad du hinner med på dom 3 timmarna?
Snickaren kanske har 1 timme resväg med vad vet vi ?
Då blir det inte många minuter kvar för bytet.
 
T
Sticker inte skivan ut orimligt mycket, jämfört med allt annat?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
om du bor typ i Norrland och det är 30 mil till ikea då kanske det är rimligt men annars ej. En person kan bygga hela det köket på 14 timmar.
 
B
Villa vista Villa vista skrev:
om du bor typ i Norrland och det är 30 mil till ikea då kanske det är rimligt men annars ej. En person kan bygga hela det köket på 14 timmar.
Man ska göra de själv om man ska klaga som ts gör
 
  • Gilla
OCDennis
  • Laddar…
B
Villa vista Villa vista skrev:
om du bor typ i Norrland och det är 30 mil till ikea då kanske det är rimligt men annars ej. En person kan bygga hela det köket på 14 timmar.
Med flera yrkesgrupper? Du vet inte vad du pratar om
 
  • Gilla
OCDennis
  • Laddar…
B Konsumenten84 skrev:
Med flera yrkesgrupper? Du vet inte vad du pratar om
Suck!!!

Hej gemena människa, jo jag vet vad jag pratar om, men du förefaller ej förstå singularis mot pluralis i en mening.
men låt mig hjälpa till,,, en person skrev jag kan bygga ett lite kök på 14 timmar, kanske exklusive kaklingen om den är omfattande. Flera yrkesgrupper är normalt svårt att rymmas inom en person.
 
B
Villa vista Villa vista skrev:
Suck!!!

Hej gemena människa, jo jag vet vad jag pratar om, men du förefaller ej förstå singularis mot pluralis i en mening.
men låt mig hjälpa till,,, en person skrev jag kan bygga ett lite kök på 14 timmar, kanske exklusive kaklingen om den är omfattande. Flera yrkesgrupper är normalt svårt att rymmas inom en person.
Villa vista Villa vista skrev:
Suck!!!

Hej gemena människa, jo jag vet vad jag pratar om, men du förefaller ej förstå singularis mot pluralis i en mening.
men låt mig hjälpa till,,, en person skrev jag kan bygga ett lite kök på 14 timmar, kanske exklusive kaklingen om den är omfattande. Flera yrkesgrupper är normalt svårt att rymmas inom en person.
Helt irrelevant då ts tråd inte gäller det om du kan bygga köket eller inte!
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
B
Villa vista Villa vista skrev:
Suck!!!

Hej gemena människa, jo jag vet vad jag pratar om, men du förefaller ej förstå singularis mot pluralis i en mening.
men låt mig hjälpa till,,, en person skrev jag kan bygga ett lite kök på 14 timmar, kanske exklusive kaklingen om den är omfattande. Flera yrkesgrupper är normalt svårt att rymmas inom en person.
Och när de gäller i övrigt så står tror jag fortfarande inte du vet vad du pratar om
 
  • Haha
Workingclasshero
  • Laddar…
Gemena människa, lite av syftet med detta forum är att hjälpa olika TS att få svar på sin fråga. TS frågade vad medlemmarna anser om 14 timmar. Jag svarade vad jag anser. Du borde lägga mer focus på att vara behjälplig med det lilla du ev kan bidraga med istället för att ifrågasätta och tjafsa kring vad svarande medlemmar anser vilket förefaller vara ditt primära syfte på forat.

Bäst för alla ink dig själv vore om du avstod från att skriva på forat och bara försökte lära dig av andra.
 
  • Gilla
Hunnern
  • Laddar…
Om nu snickaren gjort allt inkl åkt till Ikea för att köpa den så visst, kanske något i överkant men däromkring är nog ändå realistiskt. Jag tror i och för sig att jag skulle klara det själv på en dag inkl inhandling och resan då det ser ut att vara en relativ enkelt projekt men det kan ju varit att någon vattenkoppling krånglat och har hem behövt ta in en vvs (sannolikt inte kanske) så tillkommer ju den tiden och framförallt kanske restid X2 för demontering och sen montering.

men enklast av allt är ju att vara ärlig mot snickaren och säga att det blev ju kanske fler timmar än vad du trott men att det är fine men att du ändå är nyfiken på om det var något som krånglade. Har du inte avtalat om något mer än byte all inclusive så är det löpande som gäller. Om ni inte snickaren lämnade offert /maxpris för då får det inte avvika allt för mkt från den

det har ju också förekommit att snickare haft med lärling som de försöker full-debitera. Det är inte ok så kolla det också
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
Om vi endast utgår från en rörmokande perspektiv. Hur vet vi att det fanns avstängningar som fungerade i lägenheten?

Om inte (vilket inte är ovanligt) drar det iväg fort i tid för ett simpelt blandarbyte då hela huset måste stängas av.

Men som sagt, det finns många parametrar som vi inte vet om och vi kommer aldrig att få reda på det heller verkar det som.
 
  • Gilla
janwide
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.