Köpte just ny botten till släpvagnen, Slitskyddsplywood från Metsä med fenolfilm, och fick tips om att använda oljefärg för att försegla snittytorna.

Finns det en sort att rekommendera eller ska jag använda "vanlig" oljebaserad fasadfärg?
 
Går bra att stryka flera ggr, späd ut först till vattentyp så det suger in ordentligt. plattan ska vara snustorr som det kallas. linoljefärg eller bara linolja bäst. Med linolja är det lätt att bättra på. med färg kan det flagna.
 
Tack!

Hittade det här på Metsä's egna sidor:
TÄTNING AV KANTER Skivornas kanter tätas mot fuktabsorption med akrylbaserad kantförseglingsfärg. Kanttätningen är som standard mörkbrun. Även om tätning av kanter minskar absorptionen av fukt i träet, så elimineras den inte helt.
 
Står precis i kvalet över hur jag ska ersätta min flakskiva. Var hittade du din skiva, och varför valde du just den? Jag funderar även på en 4 mm durkplåt, 5-bar, i aluminium. Jag har svårt att hitta vettig info om pris och inköpsställen.
 
Ersatte min utslitna plyfa med aluminium, var förvånansvärt billigt på Huddinge stål.
 
mattiasp mattiasp skrev:
Jag funderar även på en 4 mm durkplåt, 5-bar, i aluminium
Fungerar bra och är starkt, det enda problemet är att allt åker kana och far omkring när det svängar lite i kurvorna. Allt måste surras riktigt ordentligt.
 
  • Gilla
mattiasp
  • Laddar…
[
mattiasp mattiasp skrev:
Står precis i kvalet över hur jag ska ersätta min flakskiva. Var hittade du din skiva, och varför valde du just den? Jag funderar även på en 4 mm durkplåt, 5-bar, i aluminium. Jag har svårt att hitta vettig info om pris och inköpsställen.
Också funderat på aluminium men det föll på priset

Hur bred är lastytan för dig? Upp till 1500mm hittar du slitskyddsplywood lite överallt, bland annat har
Beijer en skiva som nog passar.
Min är bredare, hittade till slut en hos filial till XL bygg i Örebro för 1805:-

Om skivan din inte är helt slut finns det ett företag på västkusten som gör LDPE skivor du lägger ovanpå. Vet inte hur länge en sån håller men du kan iaf byta ut flertalet innan du kommer upp i kostnaden för en slitskyddsplywood -för att inte säga Aluminium durkplåt
 
Rickard.
Aluminum är obra när man ska lasta skotrar, fråga inte hur jag vet det.... ;)

I övrigt är det oslagbart på en öppen släp som står ute.
 
  • Gilla
David-O
  • Laddar…
Jag köpte en skiva på blocket, slät på ena sidan, sån mönstrad på andra. 1100kr för 3x2.5meter. Han finns i reftele
 
Vad kostar en alu durkplåt till ett släp på 252x137cm ungefär?
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Aluminum är obra när man ska lasta skotrar, fråga inte hur jag vet det.... ;)

I övrigt är det oslagbart på en öppen släp som står ute.
Aluminium :heart: Coromant
:rofl:
 
  • Haha
-PC- och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
David-O David-O skrev:
Aluminium :heart: Coromant
:rofl:
Med risk att sladda lite för OT så lärde jag mig denna läxa långt innan jag hade Coromant, vässade armeringsjärn bonnsvetsade av två ungdummare om jag inte minns fel men lika jävligt gick det. Tur var det att styret höll samma nivå och vek sig över huven :D
 
  • Gilla
lob
  • Laddar…
P Pandarius skrev:
Jag köpte en skiva på blocket, slät på ena sidan, sån mönstrad på andra. 1100kr för 3x2.5meter. Han finns i reftele
Bra pris onekligen, sen har det säkert hänt en del på prisfronten sen detta skrevs. Du har inte mer info om vart du köpte den så man kan kolla pris själv med honom i dagsläget?
 
  • Gilla
Pandarius
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.