Hej!
Jag fick lite noja efter ett rivningsarbete, Jag rev ett gammalt tak (plåttakt) på en gammal stor carport ca 5x15m. Taket hade väldigt svag lutning (nästan platt) och var av äldre sort dvs riktig plåt. Själva huvudbyggnaden som taket var fäst i hade ett gammat eternittak. Jag tänkte att eventuell asbest som vittrat och släppt från taket och sköljts ned på det här taket blåst bort så jag körde utan mask. Det låg ingen mossa att tala om på taket, men det dammade rejält när man tog ned det även om man inte kunde se speciellt mycket sand/jord på det. Efteråt så påpekade en annan att asbest kunde finnas bland sedimentet/sanden och att det var mycket farligt, Kan asbestfibrer som spolats ned beblanda sig med sediment(sand) ligga kvar på ett sådant här tak?
 
Säkert så fanns det asbestfibrer, och ja det hade kanske varit bra att vattna taket och använda mask. Men du kan sova lugnt ändå, en enstaka exponering på låg nivå lär knappast ha någon effekt.
 
  • Gilla
claym
  • Laddar…
Fanken också. Jag tänkte att dammet var så lätt att det blåst bort. Jag förstår nu att en del säkert är fogat till cementen i plattorna och därmed en aning tyngre, d v s det finns fibrer och korn av olika vikt.
 
Jag såg nu på morgonen att det satt en hängrenna under eterniten så det har i alla fall inte runnit direkt ned på plåtarna annat än vid extremt hällregn. Jag antar att smuts ändå kan ta sig ned via snön och blåst då det är en hel del mossa på eterniten. Det dammade dock ändå rejält när man kastade ned plåtarna. Riktig ångest över det här precis som andra som påtvingats eländet utan att veta om att det funnits där.
 
Asbest lossnar inte från eternitplattor utan påverkan. Tat lugnt du, du får förmodligen i dig mer asbest och luftföroreningar i allmänhet i livet så det påverkar inte hälsan.
 
Det är betongen i eterniten som vittrar och släpper och då följer säkert fibrer med då det utgörs av 10% om jag kommer ihåg rätt. Man ser en ganska stor skillnad på nya plattor och de gamla som sitter uppe nu när jag kollat mer noggrant. Ja, du har säkert rätt. 100% av den vuxna befolkningen har redan asbest i lungorna. Det kändes dock inte kul med tanke på att det dammade.
 
Ingen som vet hur mycket eternit vittrar och hur spridningen ser ut och vilken exponeringen man råkat ut för? Jag kan inte släppa det här. Jag har inte sovit ordentligt på väldigt länge och vaknar upp helt kallsvettig varenda natt. Den enda bild man ser framför sig är hur mycket det dammade. Stod i skiten i en halv dag. Jag har pratat med två i saneringsbranschen och en hade inställningen att en fiber i lungan och det var kört och den andra att man garanterat skulle vakna upp imorgon. En person med samma skräck som man har nu och en som levde för dagen. Två ytterligheter med andra ord, vilket inte gjorde saken bättre.
 
Redigerat:
Du har ju rivit plåttaket och inte eternittaket? Dessutom satt det ju en hängränna under eternittaket så alla eventuella asbestfibrer borde ligga där stupröret mynnar.
 
Ja, men eternittaket är väldigt brant och carporten som är stor blir nästan som en avsats eller del av eternittaket. Blåser det ned vittrande bitar och mossa/jord så hamna det där. Hängrännan klarar nog en del men inte allt vatten om det regnar hårt.
 
harry73
Antingen är asbestfibrar fria och då blåsas eller spolas de borta vid vind eller regn, eller så är de bundna till cement eller sandkorn, och då hamnar de inte direkt I lungorna.
På vintern våren när alla åkrar häromkring är plogade och innan det börjar växa, kan det damma väldigt mycket därifrån. Känns nästan rimligare att även ditt damm kommer från luften och är vanligt (dock fin) sand
 
Ingen kommer tyvärr att kunna säga vilken exponering du möjligen skulle kunna ha fått så här i efterhand. (Själv gissar jag på i stort sett ingenting.)
Med all sannolikhet kommer din eventuella asbestexponering inte att påverka ditt liv eller hälsa på någon som helst vis. Däremot är ju som du känner asbestnojjan högst påtaglig… Du är varken den förste eller siste att börja fundera över asbestfibrer och vilka risker det har. Vi alla utsätter oss för betydligt större risker varenda dag i vardagen, men det reflekterar vi inte över. Sannolikt var takrivningen (arbete på höjd) och transport till tippen (trafikolycka) egentligen mer riskfyllt än dammet.
Asbestnojjan kommer att gå över, men du får kanske lära dig hantera ångest, det är en del av livet. Ibland tar den sig uttryck i asbestnojja, ibland pandemirädsla, ibland klimatångest eller något annat som bekymrar för tillfället.
Fokusera mindre på asbesten och reflektera mer över varför du reagerar som du gör och vilka känslor det väcker.
 
  • Gilla
Aspartam och 6 till
  • Laddar…
Det ska ju poängteras att med rätt mätmetoder så kan man påvisa asbest i vanlig luft också......Eller andra ämnen som är minst lika cancerframkallande. Så det du silar i dig dagligen genom livet är nog iallafall åtskilligt mer än det du ev fick i dig den här gången.
 
S Stefan1972 skrev:
Det ska ju poängteras att med rätt mätmetoder så kan man påvisa asbest i vanlig luft också......Eller andra ämnen som är minst lika cancerframkallande. Så det du silar i dig dagligen genom livet är nog iallafall åtskilligt mer än det du ev fick i dig den här gången.
Ja, så är det men asbest är bara ett samlingsnamn då det finns flera olika typer med olika farlighet. Den vita asbesten verkar blir farligare efter det att man bearbetat den i någon form jämfört med i sin ursprungliga form. Den naturliga asbest som t ex gruvarbetare i Sverige utsätts för verkar inte vara lika farlig så länge man är under gränsvärden. Jag har försökt googla fram information och mycket av det som t ex finns i storstäder verkar komma från bromsbelägg och just den formen verkar heller inte vara lika farlig då partiklarna är tyngre och inget problem så länge man inte jobbat med det dagligen. Det man kan hoppas på i det här fallet är att det är likadant här och de mindre partiklarna redan frigjorts från sedimentet och cementkornen som påpekats i ett inlägg. Det var bara delvis mossa på plåttaket. Det dammade dock rejält. Det verkar vara saker som total exponering över tid, samt punktvis exponering vid ett eller enstaka tillfällen som är större än bakgrundskoncentrationen som kan ställa till det.
 
Redigerat:
Asbest är ett arbetsmiljöproblem, inte ett livsfarligt gift som dödar dig vid minsta exponering.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Det känns dock som ett sådant då man inte kunnat sova på en månads tid. Jag inser också att jag blivit exponerad flera gånger senaste halvåret för eländet. Jag drog ned snö från det här taket en gång i vintras med snöskrapa och fick snöröken över mig mest hela tiden i vintras. Det är inte heller mitt tak utan jag gjorde jobbet efter påtryckningar om att hjälpa till. Sedan kom det fram att jag själv haft en fasadskiva på balkongen utanför luftintaget i min lägenhet som innehöll asbest och den avlägsnades av en mindre nogräknad polsk firma när brf renoverade. De slog bara av fläkten i huset och hängde en plast över luftintaget för att skydda fönstren istället för att tejpa luftintagen och rev fasadskivorna på alla balkonger. Med tanke på att det även är drag in när ventilationen är avslagen så lär det ha kommit in i lägenheterna. Det hela avslutades med att grannen installerat en regelvidrig frånluftsfläkt som tryckte all skit i ventilationstrumman in i min lägenhet i 8 månaders tid och fastighetsskötaren vägrade gå in i den lägenheten och åtgärda det p g a pandemin. Det är inte så konstigt att folk får panik av detta när man läser om det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.