Vi letar efter tillverkare av fina träfönster och snubblade över WB Trä: https://www.wbtra.se/ Någon som beställt av dem? Vore intressant att veta hur kvalitet, pris, eftermarknad osv upplevts. Vi är inne på att skippa aluminiumfönsterna (de är inte särskilt kul alltså) och välja ek rakt igenom till vårt nybygge med fönster, dubbeldörrar och ett par skjutdörrspartier.
 
Jag har jobbat mycket med WB trä, både till egna projekt och med mina kunder.
 
  • Gilla
Singenjören89
  • Laddar…
Bra kvalite och kunnig personal även för specialritat
 
  • Gilla
Singenjören89
  • Laddar…
Markokoistinen Markokoistinen skrev:
Jag har jobbat mycket med WB trä, både till egna projekt och med mina kunder.
Tack för svar Marko! Har såklart koll på ditt fina husbygge, använde du WB Trä då alltså? Kul, alla fönster i det projektet ser kanon ut. Vi är bara lite fundersamma över beständighetsbiten med trä utvändigt, vilket träslag hade du och hur behandlade du? Jag är inne på oljad furu eller ek med behandling kanske vartannat år.
 
Hej! Tack för fina orden!
Jag använde WB trä i huset.

I mitt fall var det lackad furu, men rekommenderar oljade, och skulle välja det själv idag.

man får underhållsolja lite men det är lixom del av charmen att ha fina träfönster.

Oljade fönster åldras vackrare oavset träslag egentligen.
 
Markokoistinen Markokoistinen skrev:
Hej! Tack för fina orden!
Jag använde WB trä i huset.

I mitt fall var det lackad furu, men rekommenderar oljade, och skulle välja det själv idag.

man får underhållsolja lite men det är lixom del av charmen att ha fina träfönster.

Oljade fönster åldras vackrare oavset träslag egentligen.
Läste din byggserie med stor glädje, smakfullt och inspirerande. Har pratat med WB Trä och tycker de verkar kanon. Kollar på att använda furu invändigt och antingen ek, furu eller lärk utvändigt. Efter att ha bollat med dem är känslan att det mest intressanta alternativet är ek (för något bättre beständighet) med pigmenterad olja utvändigt och lätt vitpigmenterad furu invändigt. Lite osäker på vad man bör sikta på för pigment för eken men tänker rätt naturlig, inte så mörk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.