Hej,

Jag är ute efter en vägghängd kåpa med extern motor, ungefär samma som Sparris beskrev. Kollade in på Billigkoekken, men hittade bara en enda fläkt, och den verkar inte ha extern motor. Vet inte om jag navigerar fel eller om de har hunnit ändra sortiment.

Jag är intresserad av andra länkar till billiga ställen att köpa på, har någon ett tips?

Vet någon vad det ungefär kostar med en rimligt fin vägghängd fläktkåpa med extern motor? Jag behöver strax ge besked till min byggare vilken lösning jag ska ha på min köksfläkt, och vill då veta om jag har råd att ha en kåpa med extern motor.

Tack!

Johan
 
Med billiga ställen menar jag ställen där man kan köpa bra utrustning för ett fördelaktigt pris. Jag föredrar att lägga mina pengar på sådant jag värdesätter, tex god mat, istället för att gynna vitvaruhandlares svällande bankkonton. Som en upplysning till Thomas_julin kan jag säga att det finns olika priser på samma vara, och att det är gynnsamt att köpa till det lägre priset!

Så, är det någon som har ett tips?
 
e93_jhj skrev:
Hej,

Jag är ute efter en vägghängd kåpa med extern motor, ungefär samma som Sparris beskrev. Kollade in på Billigkoekken, men hittade bara en enda fläkt, och den verkar inte ha extern motor. Vet inte om jag navigerar fel eller om de har hunnit ändra sortiment.
Något har hänt med Billigkoekkens sortiment sen förra veckan. Jag har mailat och hoppas på svar snart.

På tal om billig/dyr fläkt så har ju inte alla råd med en dyr fläkt. Jag gillar om jag får tag på en snygg vägghängd kåpa med en maffig extern motor på vinden men den får inte kosta 20-30000. Vi har dessutom sparat ihop till vårt kök och inte tagit lån. Känns mycket bra när räntan höjs;)

Sparris
 
Thomas_Juhlin! Man kan nästan se dig framför sig, knappande på datorn med ena handen och whiskyglaset i andra.

När vi nu är inne på frihängande köksfläktar så tänkte jag köra en fråga också. Håller på att renovera. Köket mitt blir på 42 kvadrat, öppen planlösning och öppet upp i nock. Tänkte satsa på en fläkt med extern motor men hittar ingen snygg kåpa. Mitt kök kommer att gå i lantköksstil och vill därför inte ha något ufo-liknande med en massa blinkande dioder i regnbågens alla färger.
Hade tänkt mig något i koppar med kanske järn runtom att hänga grejor i. Ja ja svårt att beskriva vad jag menar, men ni som får en bild i huvudet kanske har något tips. Eller är det så att enda möjligheten är att låta en plåtslagare tillverka en efter önskemål? Kanske någon här som har eller tänker skaffa något liknande?
 
Thomas_Juhlin skrev:
Inse att man får vad man betalar för till 90%.
Kvalitet kostar, ja. Men det är inte samma sak som att allt som kostar är av hög kvalitet. En rimlig ekonomisk insats + kunskap ger oftast en bättre kvalitet än en stor ekonomisk insats + okunskap.
 
sandhall skrev:
Kvalitet kostar, ja. Men det är inte samma sak som att allt som kostar är av hög kvalitet. En rimlig ekonomisk insats + kunskap ger oftast en bättre kvalitet än en stor ekonomisk insats + okunskap.
Mycket bra skrivet! Denna tråd kändes som "Vi-som-gillar-att-skryta"-tråden. Bara för man har 30m² kök + 30m² vard.rum i öppen planlösning så behöver man ju inte en fläkt som ska kunna ta cigarettrök från soffan. :) Om man nu ändå måste ha "fett med kapacitet" till det jävulusiska stora köket så är den enda lösningen att köpa en restaurang-kåpa, t.ex Halton m.fl. Då kan man börja tala om kapacitet. För hemmabruk så betalar man i stort sett enbart för designen.

Maten blir inte godare ju dyrare utrustning man har. Allt hänger på kocken.
 
Ser att Thomas Juhlin har blivit "banned". Det var väl bra då jag tyckte att mycket av hans kommentarer gick ut på spydigheter och förolämpningar snarare än frågor och hjälpsamma kommentarer. Därav min kommentar om whisky i min fråga ovan.
Ingen som har förslag på min fläktkåpa-fråga?
 
Fick reklam från Bauhaus idag och de hade två frihängande. Designen på den vänstra är tycker jag är helt ok och priset också. Sedan är ju frågan om den är bra...?
 
  • bauhaus frihängande.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Detta är det svar jag fick ifrån gorenje det kanske kan hjälpa något
jag fick priset 11,000:- för motor & frihängande fläkt på el-giganten

"Den ända externa motorn vi har är MO800 och den får endast placeras utvändigt på fasad. Man säger att man ska omsätta luften i rummet 10-20 ggr per timme. Tar man ditt kök så ger det en yta av 2,5*6*2,4 = 36m3 I ditt fall så ger det 360-720m3 på fläkten. MO800 är specad för 1000m3. Man räknar även bort 30m3 per meter ventilationsrör som man har + 30m3 för varje 90° böj som finns på installationen. De fläktarna som passar till denna motor är KD811 & KD961. Jag hoppas att detta hjälper dig."
 
Snurre, jag tror att det bästa är att måttbeställa kåpan av någon och köpa en inbyggnadsfläkt som passar i kåpan. Vi är själva inne på att göra det, fast i glas och trä. Jag har också av någon fått en bild på en snygg kåpa med ram i stål och sidor av glas som är armerat med runät i ståltråd. Tyvärr vet jag inte var jag har den bilden.
 
Jo pinebar, det lutar väl åt att vi får göra så också. Antar att man får börja med att hitta en bra plåtslagare och genom honom försöka komma överens om en passande fläkt.
Tack ändå!
 
Jag tror att den bilden pinebarn tänker på, finns i en Elle interiör bad och köksspecial. Kan tyvärr inte skaffa hit den ...
fialotta
 
Nu har jag bestämt mig
det blir en gorenje kåpa KD811e insel men deras motor fick bara placeras utvänigt På vägg så det alternativet går bort utan jag gick till en lokal ventilationsfirma & han tog fram en motor som passar som heter tkk400b som man kan placera på taket
totalpris kåpa - tretti.se 5590 kr
motor lokal handlare 3300 inkl 15%
ett helt OK pris
 
Snurre skrev:
Ser att Thomas Juhlin har blivit "banned". Det var väl bra då jag tyckte att mycket av hans kommentarer gick ut på spydigheter och förolämpningar snarare än frågor och hjälpsamma kommentarer. Därav min kommentar om whisky i min fråga ovan.
Ingen som har förslag på min fläktkåpa-fråga?
men en del kan visst tycka att andra har lågt iq, det är tydligen ok:confused:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.