Ska koppla in ny spiskåpa från Bauhaus men hur kopplar jag? Från gamla spiskåpan gick det fyra kablar men min nya har bara 3
 
  • Rostfri spiskåpa från Bauhaus webbsida, modell "FRANKE SPIRIT 1221B-10 60CM RF" på rea för 2 115 kr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppet skåp för installation av spiskåpa med synliga rör och gamla kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elanslutning med tre kablar i en dosa mot väggen, avsedd för installation av spiskåpa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B Bliddan skrev:
Ska koppla in ny spiskåpa från Bauhaus men hur kopplar jag? Från gamla spiskåpan gick det fyra kablar men min nya har bara 3
Här du köpt rätt sorts fläkt? Den gamla styrde säkerligen ventilationen på något sätt, därav den fjärde kabeln
 
BirgitS
Det ser ut som det du hade är det som Franke kallar kryddhylleaggregat här: https://www.franke.com/se/sv/hs/support/centralventilation.html
Där står det vilka av deras produkter som är kompatibla med vilka kryddhylleaggregat och om någon modifiering krävs samt hur du kontaktar dem om du är osäker på vad du ska ha.

Edit: förtydligande
 
Redigerat:
T Tompafix skrev:
Här du köpt rätt sorts fläkt? Den gamla styrde säkerligen ventilationen på något sätt, därav den fjärde kabeln
ja det vet jag inte, det är lite av frågan
 
Det verkar som du köpt fel fläkt.
Ska se om jag kan få fram vilken du ska ha
 
Tror du ska ha den som heter -12 på slutet.
Men ring franke o fråga för säkerhets skull.

Det ser ut som på din bild att två plintar är sammankopplade (byglade) i kontakten. Har fläkten i aggregatet gått på en hastighet tidigare?

Vad hade du för kåpa/köksfläkt innan?
 
  • Gilla
cornuta
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.