F fribygg skrev:
Jag som 50åring har både googelmaps i mobilen och kartbok men kör ändå på gammal vana, skyltar och sunt förnuft så länge jag är på landsväg, riksväg eller europaväg. I okända eller nya områden i städer är faktiskt googelmaps till hjälp.

GPS har ju den nakdelen att man hittar dit man ska men inte lär sej hitta.
Sist jag använde GPS blev jag bortkollrad på skogsvägar runt Motala. En annan gång skulle jag till Sandviken och körde efter bilens GPS som navigerade till mindre skogsvägar. Funderar på om det händer när mottagningen svajar? :thinking:
Efter dessa fadäser har jag ytterst sällan platsposition i mobilen påslaget. Vägbeskrivningar brukar jag kolla i förväg på en dator och noterar hållpunkter. Vid ankomst till nya platser brukar jag också slå på google maps för att komma till rätt slutdestination. Brukar vara noga med att memorera hur jag åkt för att hitta ut igen. Har varit passagerare till förare som är helt desorienterade på nya platser för att de enbart kört efter GPS. Då har jag som uppmärksam co-driver med inbyggd GPS i skallen fått dirigera rätt. :D
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Man måste också kunna stava till exempelvis Puttgarden. Min farsa fick mig en natt i Nordtyskland att lita mer på honom och hans Tomtom än min känsla när han hade skrivit in Putgarten i navigatorn.
Fast det känns ju som ett missat tillfälle. Det ser ju fint ut vid Putgarten! Och inte långt till färjan som tagit er till Ystad/Trelleborg när ni tröttnat på naturupplevelsen och sight-seeing. ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Maria T
ÅkeSun ÅkeSun skrev:
I Malmö pekar alla skyltar ut ur stan mot E6, men man måste ha karta eller GPS för att komma in
Skönt att de pekar ut ur den stan.
 
  • Haha
AndersMalmgren
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Skönt att de pekar ut ur den stan.
Man får stanna utanför och se hur många kulhål man fick i karossen :)
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Capricia Caprine skrev:
Sist jag använde GPS blev jag bortkollrad på skogsvägar runt Motala. En annan gång skulle jag till Sandviken och körde efter bilens GPS som navigerade till mindre skogsvägar. Funderar på om det händer när mottagningen svajar? :thinking:
Efter dessa fadäser har jag ytterst sällan platsposition i mobilen påslaget. Vägbeskrivningar brukar jag kolla i förväg på en dator och noterar hållpunkter. Vid ankomst till nya platser brukar jag också slå på google maps för att komma till rätt slutdestination. Brukar vara noga med att memorera hur jag åkt för att hitta ut igen. Har varit passagerare till förare som är helt desorienterade på nya platser för att de enbart kört efter GPS. Då har jag som uppmärksam co-driver med inbyggd GPS i skallen fått dirigera rätt. :D
Jag kör ofta efter Google Maps. Det fungerar bra för det mesta. Ibland om man missar att svänga nånstans och den ruttar om kan man hamna på nån skogsväg.
 
  • Gilla
j.f.s
  • Laddar…
Jonas Persson
Capricia Caprine skrev:
Sist jag använde GPS blev jag bortkollrad på skogsvägar runt Motala. En annan gång skulle jag till Sandviken och körde efter bilens GPS som navigerade till mindre skogsvägar. Funderar på om det händer när mottagningen svajar? :thinking:
Efter dessa fadäser har jag ytterst sällan platsposition i mobilen påslaget. Vägbeskrivningar brukar jag kolla i förväg på en dator och noterar hållpunkter. Vid ankomst till nya platser brukar jag också slå på google maps för att komma till rätt slutdestination. Brukar vara noga med att memorera hur jag åkt för att hitta ut igen. Har varit passagerare till förare som är helt desorienterade på nya platser för att de enbart kört efter GPS. Då har jag som uppmärksam co-driver med inbyggd GPS i skallen fått dirigera rätt. :D
Det är stor skillnad på de klassiska fristående GPS-enheternas från TomTom, Navigon mfl och Google Maps eller Waze.

Med de gamla som hade gammalt kartmaterial även om du betalade för uppdateringar (som bäst var kartorna >sex månader gamla) och inte förstod vilka vägar som var stora utöver E4:an, så fick du allt som ofta se obskyra skogsvägar och andra platser du inte visste fanns.

Google och Wuze vet vilka vägar som trafikeras då de som använder tjänsten berättar för andra trafikläget och väljer därför oftast rätt, skriver oftast för det kan ibland bli fel i alla fall, men mycket mer sällan.

Jag har alltid igång Google Maps med målet angivet när jag åker långt eller trafiken är tät. Skälet är olyckor och köer som du får varning om i god tid och därmed ofta kan undvika.
 
  • Gilla
harry73 och 1 till
  • Laddar…
K knipo skrev:
Jag har både kartbok och almanacka.
Alltid en stor kartbok i bilen o en liten almanacka i papper.
Kartboken är försvarets vägatlas.
Mycket bra.
Stora sidor, typ A3, med god överblick.
Skala 1:250 000 över södra sverige o 1:400 000 över norra sverige.
[bild]

Detta är en ”nyare” version. Har ett par äldre med. Tror de även finns som civil utgåva.
Rekommenderar den starkt.
Den plockade befälet upp ur min väska vid muck...
 
C
Capricia Caprine skrev:
Sist jag använde GPS blev jag bortkollrad på skogsvägar runt Motala. En annan gång skulle jag till Sandviken och körde efter bilens GPS som navigerade till mindre skogsvägar. Funderar på om det händer när mottagningen svajar? :thinking:
Låter som något problem med inställningarna.
En bekant råkade ut för samma sak och det visade sig att GPS:en var inställd på kortaste (inte snabbaste) vägen och att småvägar var OK.
 
Hjälpte grannfrun förra året, hon hade lyckats välja bort motorvägar.

En fördel med (rätt) GPS i bl.a. Tyskland är att de är bra på att skicka ut trafikinformation via TMC så man får information om trafikstopp och får alternativa vägval som kan spara timmar, det får man inte med papperskarta.
 
  • Haha
Maria T
  • Laddar…
N Nyikåk skrev:
Den plockade befälet upp ur min väska vid muck...
Va?!
Det var det jävligaste!:rofl:
Han behöll den säkert själv.:cool:

Men det visste man ju iofs att vid muck var det ganska noga kontroll vid vakten.
Därför fick ju prylarna ”försvinna” i god tid före muck.
Afsa blev ju lite svårt de sista dagarna.:rolleyes:
 
  • Gilla
triada
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Ungefär som i Sverige. Försök att köra ut från Malmö centrum efter skyltar och du är rökt.
Sist jag körde i Tyskland så störde jag mig på att man aldrig skrev vart en större väg leder när det var korsningar/avfarter. I Sverige står det alltid t ex Haparanda eller Stockholm, så är man på väg åt norr eller söder på någon större väg så är det bara att följa skyltningen mot det ena eller andra. I Tyskland kan det stå 'Habsburgstrasse' och en pil till höger där två europavägar korsar varandra. Inte förr än man svängt av får man veta att vägen når Hamburg om 287 km...

Ett annat irritationsmoment är att tyskarna vägrar acceptera euripavägsnumreringen och har sina A-nummer på en stor tavla och en minimal skylt under med eurooavägsnumret som man knappt hinner uppfatta.

Däremot var dom tidigt ute med att numrera alla avfarter och de som är vana att navigera/ge vägbeskrivningar i Tyskland använder nästan bara avfartsnummer.

Nu var det säkert 15 år sedan jag var där, så det kanske har blivit bättre.
 
  • Gilla
Alecci och 1 till
  • Laddar…
CRT Projektorer

Vi hade en Barco, tusen trimpottar att kalibrera men sedan var bilden riktigt bra :)

En Barco CRT-projektor med tre linser på framsidan, mot en neutral bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
K
OT

Hep Hep skrev:
---Tyvärr har jag nu helt sabbat min sökhistorik och lär få spännande google-annonser ett tag framöver.
Klicka på det lilla blå krysset mot vit botten på första bästa annons från dem så kommer det upp en box där du kan välja mellan att tacka nej till just den annonsen (på just den sajten) eller kan öppna en sida med dina annonspreferenser och ta bort alla kategorier du ogillar. Det är dock bra att inte rensa bort precis alla kategorier, för annonser visas i vilket fall, och då är det bara bottenskrapet kvar.

Det går också att gå direkt till sidan: https://adssettings.google.com/
 
PC-MOS 386
Ett multi user operativsystem långt innan Winfrane/Citrix/Terminalserver.

Köpte en 386 med 8Mb ram ifrån IMP och körde 6-7 terminaler med Win 3 mot den.
Sen kom Win 3.11 med ny minneshantering och då var det kört
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
Just det, sån var det
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.