Hej! Tänkte bygga ett Älvsbyhus på 107 kvm samt ett fristående garage på 40 kvm, Allt detta gott och väl inom detaljplanen från 1926 (!), reviderad på 40-talet.
Nu hänvisar kommunen till dessa rader i detaljplanen; "inom betecknat område får på varje tomt därjämte uppföras högst en gårdsbyggnad för garageändamål, dock endast i de fall, där terrängsvårigheter föreligga eller där garage inte lämpligen kan inredas i befintlig huvudbyggnad".
Kommunen tolkar detta som att jag inte får bygga ett fristående garage. Fram till 2011 gick det visst bra men då kom några ändringar i PBL som gör att man tolkar den antika detaljplanen på ett annat sätt. Däremot skriver man att det kan finnas möjlighet att bygga garage om det redan finns en befintlig huvudbyggnad och det inte är möjligt att inreda garage i den. Fast Älvsbyhus vill så klart bygga allt på en gång. Men som det är just nu skriver kommunen att "det finns INTE en befintlig huvudbyggnad som det INTE är möjligt att inreda ett garage i.
Känns ju extremt surt eftersom det vimlar av fristående garage i kvarteret men då tydligen byggda innan man började tolka PBL på annat sätt. Och nej, det går inte att välja ett Älvsbyhus med hopbyggt garage, då blir byggarean för stor....
Kommunen är Huddinge, tyvärr kända för sina svårigheter at bevilja bygglov.
Någon som har glada förslag på hur man ska tackla detta?
Bästa hälsningar

Nisse
 
Nu är det svårt att veta utan all info i ditt ärende och endast citat ur detaljplanen (DP), men den mening du skriver tolkar jag (tyvärr...) på samma sätt som din handläggare. Det kom 2011 en ny PBL och möjligheten till avvikelser från DP har stramats åt.

Hur ser fastigheten ut? Om terrängen gör det omöjligt att bygga garage tillsammans med huset tolkar jag det som att fristående är ok? Är fastigheten kuperad? Vad är byggrätten? 40 kvm garage känns stort för en så pass gammal detaljplan?

Finns det några hus med fristående garage i området som fått bygglov beviljat efter 2011 (och är byggda samtidigt)? I så fall kan du begära ut de handlingarna från byggnadskontoret och läsa hur de motiverat den avvikelsen? (det är offentliga handlingar och du kan göra anonymt).
 
Redigerat:
Total byggarea kommer att bli den samma om det ihopbyggt eller fristående. Dock blir huvudbyggnadens area mindre med ett fristående garage.

Vad står det i detaljplanen om byggarea mm?

I mitt fall var det tvärt om. Jag ville bygga ihop garage och hus för att kunna få till ett dubbelgarage och nyttja Attefallstillägget på garaget.
 
Hej och tack!
Jo faktiskt är det så att "gårdsbyggnads areal får icke överskrida 40 kvadratmeter".
Det jag hänger upp mig mest på är väl det som står efter "eller", dvs icke lämpligen kan inredas i befintlig huvudbyggnad. Som kommunen skriver med sina dubbla "inte" så finns ju ännu ingen huvudbyggnad. Men när det väl finns en huvudbyggnad där det "icke lämpligen" kan inredas ett garage kanske det är fritt fram? Det som är så rackarns retfullt är ju att vi bråkar om 10 extra kvadrat, ett attefallshus på 30 kan jag ju få smälla upp och sedan använda till garage...
Tyvärr är tomten helt plan, men husmodellen jag valt går inte att få med vidbyggt garage och som sagt så blir byggytan i så fall för stor.
Trist att kommunen inte kan göra marginella avslag för att supporta bostadsbyggande i kommunen är det i alla fall...
Bästa hälsningar

Nisse
 
S Skepparnisse skrev:
Hej och tack!
Jo faktiskt är det så att "gårdsbyggnads areal får icke överskrida 40 kvadratmeter".
Det jag hänger upp mig mest på är väl det som står efter "eller", dvs icke lämpligen kan inredas i befintlig huvudbyggnad. Som kommunen skriver med sina dubbla "inte" så finns ju ännu ingen huvudbyggnad. Men när det väl finns en huvudbyggnad där det "icke lämpligen" kan inredas ett garage kanske det är fritt fram? Det som är så rackarns retfullt är ju att vi bråkar om 10 extra kvadrat, ett attefallshus på 30 kan jag ju få smälla upp och sedan använda till garage...
Tyvärr är tomten helt plan, men husmodellen jag valt går inte att få med vidbyggt garage och som sagt så blir byggytan i så fall för stor.
Trist att kommunen inte kan göra marginella avslag för att supporta bostadsbyggande i kommunen är det i alla fall...
Bästa hälsningar

Nisse
Jag tolkar det som att planen medger ett garage som är 40m2 och skall vara ihopbyggt eller en del av huset. Ex i källaren eller som en förlängning.

Att husmodellen inte går att få med vidbyggt eller integrerat garage är inte kommunens problem.

Du kan ju inte heller säga att kommunen sätter stopp för ditt byggande. Du visste väl vad som stod i detaljplanen när du köpte tomten?
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Jag hänger inte riktigt med det du skriver om kommunens formulering med ”inte”. Står det så i detaljplanen eller något kommunen skrivit när de kommunicerat med dig? Du har inte möjlighet att posta planbestämmelserna? Det blir lättare att tolka och förstå då.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
R
S Skepparnisse skrev:
Hej! Tänkte bygga ett Älvsbyhus på 107 kvm samt ett fristående garage på 40 kvm, Allt detta gott och väl inom detaljplanen från 1926 (!), reviderad på 40-talet.
<snip>
Och nej, det går inte att välja ett Älvsbyhus med hopbyggt garage, då blir byggarean för stor....
Kommunen är Huddinge, tyvärr kända för sina svårigheter at bevilja bygglov.
Någon som har glada förslag på hur man ska tackla detta?
Älvsbyhus har även ett hälften (19,5 m2) så stort kopplat garage. Det kanske skulle fungera som kompromiss?
https://www.alvsbyhus.se/tillval/garagecarport/kopplat-garage-v10/
 
Är det inte bara att göra en tvåstegsraket?

1. Bygg huset
2. Sök bygglov för fristående garage med motiveringen att garage inte kan byggas in i huvudbyggnad
 
  • Gilla
Skepparnisse
  • Laddar…
Claes Sörmland
T-dog T-dog skrev:
Är det inte bara att göra en tvåstegsraket?

1. Bygg huset
2. Sök bygglov för fristående garage med motiveringen att garage inte kan byggas in i huvudbyggnad
Det är ju kommunens förslag.

Eller hitta den enklaste sättet att bygga ihop byggnaderna så att de formellt blir en byggnad. Med problemet med byggnadsarea att hantera naturligtvis.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.