Jesca_j skrev:
Enligt en beräkningsformel som jag hittade på Novators hemsida ( [länk] ) så behövs det ungefär 5,8m3 vatten för att lagra 400kWh om man kan utnyttja ett temperaturspann på 60grader (95 till 35grader exempelvis).
6,9m3 om man kan utnyttja 50grader (90 till 40grader).

Nu vet jag inte om deras formler stämmer, men jag hoppas det.

Så med en duktig vedpanna på 50-70kW och 6-10m3 acktank så kan det kanske funka?
Helt klart kommer ni att kunna räkna med en tempdiff på 60° i tanken, Detta då det är som kallast för vid mer normala utetemp kan ni nog räkna med 65-70° diff då det bara krävs 25-30° till golvvärmen.. Mer behöver ni inte då det är kring minus 10-15° ute..

Så många dagar i sträck är det inte kring -30° utan oftast är det bara några enstaka dagar/år (Umeå trakten)
Här finns en bra sida om temperaturer Aktuell temperatur i Sverige.
Om jag inte mins helt fel va det 12-14 dagar som det va kallare än -10° i Umeå under 2006..

En 6m3 tank o en panna med en vedvolym på närmare 200 l så behöver ni 2 ilägg för att ladda tanken, Tex en Baxi soloinnova 50 kW..

Har ni tillgång till ved så är det helt klart ett alternativ..
Boströmstraktor hyrde en kompis traktor o vedprossesor av en hel helg för 800:- men det tog bara 7,5 tim att klyva upp 40m3 ved vilket ni skulle klara er med i 2,5-3 år på..
 
Tack för svaren!

Vi har tänkt fram och tillbaks angående det här med ved.

Eftersom vi inte haft vedeldning tidigare så vet man ju inte om man har orken som krävs att hålla på med veden -fällning -hemdragning -klyvning -stapling -torkning -inbärning -eldning -uraskning och allt annat som hör till....
Därför skulle man ju vilja ha det så enkelt som möjligt...

(Ved har vi tillgång till i stort sett gratis, men vi är tvungna att fälla och ta reda på den sälva.)

Ett annat alternativ är att köpa färdigkluvet på pall för 3-400:per kubik....då behöver vi ju "bara" elda......men då blir kW-priset nästan samma som med bergvärme.....
 
Med en vedanläggning med t.ex en baxi 50 kW o en acktank på 6-10m3 så blir inte själva eldningen så jobbig, Jobbet är att fixa veden från rot o hem.. Själva kapningen/klyvningen kan ni hyra en maskin o fixa allt lätt på en dag..
För eldningen behöver ni bara tända pannan 2-3 ggr/vecka då det är som kallast med en ordentlig acktank, T.ex då ni kommer hem från jobbet tänder man en brasa o sen går man ut o laddar fullt en gång till efter 3-4 tim då har ni värme några dar..

Ska ni köpa färdig ved ska ni skippa ved alternativet o köra på VP
 
Jesca_j skrev:
Tack för svaren!
Nu väntar vi på att offerterna börjar trilla in, samtidigt som vi fördjupar oss i ett annat alternativ för uppvärmning/varmvatten, motsatsen till bergvärme, nämligen vedpanna!
Bra panna med rejäla acktankar så man helst bara behöver elda 2-3gånger i veckan på vintern!
Nu har det gått snart tre veckor och ingen firma har lämnat någon offert ännu........har de redan fullt upp med jobb tro eller brukar det ta så lång tid? :confused:
 
Vilka har du begärt pris från?

Energitjänst/IVT, Comfort, Savex, Ferms. Är väl de jag kan komma på .

Mina föräldrar anlitade Enerigitjänst, och jag minns inte att det tog lång tid att få pris. Sedan tog det lite tid mellan beställning och borrning.

Morbrorn anlitade en firma från Vännäs, men jag minns inte namnet.
 
http://www.energioffert.se/

Om du tjänar 10 000kwh per år med bytet så dröjer det ju rejält länge innan ni börjar tjäna pengar? typ 12 år om man har pengarna i madrassen och inte behöver låna
 
Andreas_Hansson skrev:
[länk]

Om du tjänar 10 000kwh per år med bytet så dröjer det ju rejält länge innan ni börjar tjäna pengar? typ 12 år om man har pengarna i madrassen och inte behöver låna
nä nu räkna du fel.

om hon har pengarna i madrassen som du sa i exemplet, så kommer ju månadskostnaden vara lägre från dag 1

har hon inte pengarna i madrasen så beror det ju på vad det kostar idag, jämfört mot vad det komer att kosta + lån & skilnaden där vagör ju hur mycke hon tjänar / månad, fram tills att lånet är betalt & hur långtid det tar innan lånet är betalt beror ju på hur man lägger upp lånet (varför lägga lånet på 12 år?)
 
ebligt min tidigare uträkning högre upp i tråden så kommer årsförbrukningen att sjunka med 11300kW
Det är idags läget 1000:-/månad & så länge lånekostnaderna är lägre än 1000:-/månad så kommer hon att tjäna från dag 1.

sen hoppas jag att det är ingen som inbillarsig att elpriset kommer att sjunka eller ståkvar på dagens nivå. om elpriset höjs till 2:- så tjänar hon 2000:-/månad
ett lån
 
så här kan en realistisk uträkning seut.

först marar vi in 1:- som elpris & 2% prisökning

lan1.jpg

sen lägger vi upp ett lån med 5% ränta & det är 150 000:- som ska lånas, löptid för lånet lägger vi på 15 år

lan2.jpg

här kan ni se resultatet

lan3.jpg
 
Carman vad menas med payoff tid 11.9 år?
 
Andreas_Hansson skrev:
Carman vad menas med payoff tid 11.9 år?
den tid det tar innan du betalat anläggningen
 
CarMan skrev:
den tid det tar innan du betalat anläggningen
Efter det börjar jag tjäna pengar alltså
 
Andreas_Hansson skrev:
Efter det börjar jag tjäna pengar alltså
efter det tjänar du hela vinsten.
men om du kollar på exemplet så ser du att man får en lägre årskostnad från dag 1. (det hela beror ju på hur man lägger upp lånet & hur mycke man lånar.)

väljer du att amortera mer på lånet än i exemplat, så kommer ju månadskostnaden bli högre, men total kostnaden lägre.

om vi sägar att en bergvärme anläggning sänker kostnaden från 3000:- i månaden till 1000 kronor / månad så har vi ju bara räknat på den sänkta energi kostnaden & den uppstår ju inte fören efter payoff, men fram tills dess kanske du bara bhöver betala 2000 - 2500 kronor i månaden & då har du ju sänkt tina kostnader från dag 1.
 
läs i kolumen NETTO så ser du förtjänsten / år i det valda exemplet.

först ser du hur mycke lägre energi kostnaden r, sen ser du hur mycke högre lånekostnaden är & sist ser du skilnaden totalt (i NETTO kolummen)

efter 11,9 år är investeringen på 150 000 betalda & sen återstår 3,1 år att betala tills lånet är betalt (du får ju betala mer än 150 000:- om du lånar pengar)

hade kolummen fortsatt till år 16 så hade det stått över 17 100:- i Nettot klummen = det du faktist tjänar in det året!

väljer du att amortera mer, så blir förtjänsten mindre de första åren, eller uteblir helt. men du betalar ju mindre i ränta & tjänar totalt sett mer pengar på det!
 
Jag gjorde exemplet med högt lånebelopp, för att inte ge en missvisande glädjekalkyl.

här är samma exempel, men med endast 100 000 i lån & löptiden nerkortad från 15 år till 10 år.

som ni ser så är det dyrt att låna pengar, i detta exeplel så är vinsten mycke högre! (& det är är inte heller ett orealistiskt exempel. många lånar inte mer, det är ju inta alltid det kostar 150 000:- & ofta har man någon form av kapital man kan lägga in.

lan4.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.