Axbard_89 Axbard_89 skrev:
Min kompis satt i samma sits för ca 12 år sen. Han vill idag studera till byggingenjör men med fru barn och hushåll är det omöjligt att tappa inkomsten som hans nuvarande jobb inbringar. Att utbilda sig vidare senare i livet på distans för att samtidigt jobba går men det är verkligen inte lätt. En annan polare till mig gjorde det och han var helt knäckt under dessa år. Han hade ingen ork till något.

Snickaryrket är väldigt slitsamt och över 90% klarar sig inte till pension på grund av att det är så pass tungt.
Ett högre utbildat jobb kommer också ge dig högre lön, bättre förmåner efter utbildningen det är också något du bör tänka på. Ingenjör är nog 40K i månaden efter några år. Snickare är nog max 30.

Jag hade pluggat nu om jag var du. Jag förutsätter att du är relativt ung och troligen inte har barn eller så som gör att du är beroende av din inkomst eller klarar det på andra sätt.
Tackar! Som jag skrev tidigare, om jag kan kallas för ung vet jag inte, är 28 år och har barn, men har inga större utgifter så klarar mig bra på studiemedel.
 
Satsa på en kortare utbildning, systemvetare till exempel. Snabbare ut i arbetslivet och en tillräckligt bra utbildning för att göra det mesta inom IT. Finns säkert motsvarande kortare utbildningar inom andra områden...

3 år vs 5-6 år gör skillnad när man redan har ett "liv". Själv hade jag jobbat i 5 år och var inte sugen på att lägga lika lång tid på att plugga. 6 år efter examen så har jag jobbat med allt mellan himmel och jord inom it och trivs fortfarande.
 
Som jag brukar säga till barnen; man kan jobba i konsumkassan om även om man utbildat sig men valfriheten minskar om man inte utbildat sig. Men är målet att bli snickare så.
 
  • Gilla
Totte_S och 1 till
  • Laddar…
Fn87 Fn87 skrev:
Satsa på en kortare utbildning, systemvetare till exempel. Snabbare ut i arbetslivet och en tillräckligt bra utbildning för att göra det mesta inom IT. Finns säkert motsvarande kortare utbildningar inom andra områden...

3 år vs 5-6 år gör skillnad när man redan har ett "liv". Själv hade jag jobbat i 5 år och var inte sugen på att lägga lika lång tid på att plugga. 6 år efter examen så har jag jobbat med allt mellan himmel och jord inom it och trivs fortfarande.
Jag valde programmering bara som ett exempel, kanske missvisande. Jag har testat programmera och det var kul. Men när det kom till att lära sig om servrar, databaser och liknande blev det tråkigt ganska så fort. Men att skriva kod i sig är roligt.
 
  • Gilla
remrag
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Som jag brukar säga till barnen; man kan jobba i konsumkassan om även om man utbildat sig men valfriheten minskar om man inte utbildat sig. Men är målet att bli snickare så.
Det har du rätt i.
Hade målet varit snickare, hade jag nog inte tvekat. Det stora problemet är att jag inte vet vad mitt mål(karriärmässigt) är.
 
I mitt tycke är studier för studiers skull slöseri med tid.
För att lyckas med studier ska man vara motiverad och verkligen vilja söka bättre jobb i speciell bransch.
Vet man vilken bransch, men fortfarande tvekar, kan ett år i branschen ge motivationen, alternativt övertyga om att man ska göra något helt annat.
Ett år som snickare är en strålande merit om Du senare blir byggnadsingenjör, men rent slöseri med tid om Du vill bli bibliotekarie!
Motivation är allt!
 
Börja plugga funkar oftast bra i både hög och lågkonjunktur. Att få jobb/erfarenhet är oftast lättare i högkonjunktur.

Så tvekar du, jobba nu och plugga sen om du ändrar dig. (Är 53år och har själv suttit i skolbänken 21år av mitt liv och tycker jag lärt mig mer av att jobba;))
 
Jag är som du; jag har ingen aning om vad jag vill jobba med. Detta efter 35 år i yrkeslivet.

Ingen kan ta ifrån dig en utbildning, men ett jobb som sliter ut kroppen inom 10 år är ingenting att satsa på om kapaciteten för studier finns. I ditt fall hade jag pluggat och skaffat mig ett hyfsat stimulerande jobb och för att komplettera köpt ett renoverings-/rivningsobjekt att bygga på. Att snickra kan man lära sig hyfsat utan att arbeta med det, men saker som en ingenjör jobbar med är ingenting du med lätthet lär dig på fritiden. Med ett byggprojekt på fritiden och ett kvalificerat yrke får du det bästa av båda världar utan att slita ut leder och rygg. Att ditt extrahus dessutom stiger I värde utan att du gör någonting, och att när du kommit en bit i renoveringen troligen tredubbla värdet på fastigheten, är ju ingenting som gör ont precis.

En annan sak som jag efter 35 år i yrkeslivet insett är att det sociala klimatet på arbetsplatsen är låååångt viktigare än man tror. Någon annan skrev det tidigare i tråden med finare ord. Det är viktigt att man känner att man fungerar och passar in socialt och intellektuellt på arbetet och bland sina kollegor.

OT; som tidigare programmerare kan jag säga att 90-95 % av arbetstiden går åt till att kontrollera din egen och tidigare programmerare kod, inte att skriva ny och egen kod.
 
  • Gilla
MetteKson och 3 till
  • Laddar…
O Overtnkrn skrev:
Jag valde programmering bara som ett exempel, kanske missvisande. Jag har testat programmera och det var kul. Men när det kom till att lära sig om servrar, databaser och liknande blev det tråkigt ganska så fort. Men att skriva kod i sig är roligt.
Det är charmen med systemvetenskap, det blir lite vad man gör det till. Vissa programmerar mycket, andra inget alls. Få jobbar med infrastruktur men dom som gillar det kan hitta vägar till det med. Jag inriktade mig på att skriva kod och ledarskap på LIU.

Men, huvudbudskapet, snöa inte in dig på en utbildning baserat på år eller titel. Hitta något du gillar och satsa på det.
 
Tycker absolut att du ska prova och hoppa på en 120P utbildning.
Du kan alltid hoppa av men då har du ändå prövat och 1 år är inte bortkastat och då kan du alltid hoppa på en utbildning till hantverkare, det är bra att prova lite.
Fullföljer du den så är du runt 30 med tidigare arbetslivserfarenhet även om de inte alltid är inom ämnet så är det en fördel.

Känner fler som sadlat om till systemvetare runt 28-35 och dom har jobb och lönen är helt ok.
 
Det spelar ingen roll vad du väljer. Dom allra flesta vill byta karriär vid 40-45 nånting (och då menar jag inte bara byta arbetsgivare och göra nästan samma sak).
Problemet är att då har man kanske barn & villa och då har man sällan råd att sadla om.
Är själv systemutvecklare till professionen. Är det åt det hållet då sneglar kan jag ge ett tips som garanterat ger jobb i framtiden och det är att nischa sig inom informations- och it-säkerhet (inte samma sak definitionsmässigt men hanteras ofta tillsammans).
Det finns ett stort behovsglapp som kommer att bli ännu tydligare allteftersom det händer fler skandaler av läckage och hackade system.
 
Redigerat:
  • Gilla
Overtnkrn
  • Laddar…
Totte_S
Jag utbildade mig på högskola/universitet och jobbade som dåligt betald (34000 efter 20 år) tjänsteman i 20 år. Funderade då och då på att omskola mig. Först nu när barnen blivit myndiga infann sig tiden och ekonomin (och motivationen) att ta inkomstbortfallet.
Skall du läsa på högskolenivå - se till att det leder till jobb med löner som motiverar ett par tusenlappar i månaden i studielån, men framförallt att det leder till något du trivs med.
Jag har omskolat mig till elektriker, det är visserligen bara ett år i skolbänken, men ytterligare 2-3 år med lägre lön.
Vad jag tappar ekonomiskt är inte relevant i mitt fall, jag slutade räkna vid 2 miljoner ungefär i tappad inkomst och pensionsinbetalningar. Slutsiffran kan bli högre men jag trivs bättre än så länge och det är värt två mille. Lätt.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Axbard_89 Axbard_89 skrev:
Min kompis satt i samma sits för ca 12 år sen. Han vill idag studera till byggingenjör men med fru barn och hushåll är det omöjligt att tappa inkomsten som hans nuvarande jobb inbringar. Att utbilda sig vidare senare i livet på distans för att samtidigt jobba går men det är verkligen inte lätt. En annan polare till mig gjorde det och han var helt knäckt under dessa år. Han hade ingen ork till något.

Snickaryrket är väldigt slitsamt och över 90% klarar sig inte till pension på grund av att det är så pass tungt.
Ett högre utbildat jobb kommer också ge dig högre lön, bättre förmåner efter utbildningen det är också något du bör tänka på. Ingenjör är nog 40K i månaden efter några år. Snickare är nog max 30.

Jag hade pluggat nu om jag var du. Jag förutsätter att du är relativt ung och troligen inte har barn eller så som gör att du är beroende av din inkomst eller klarar det på andra sätt.
Jag har en polare som vid 35 års ålder bytte skiftjobbet på bruket mot 3 års studier. Med sambo, hus och två barn varav det andra kom lagom till andra årets studier. Sambon var alltså fl under 1 år av studierna. Han va grymt motiverad att komma bort från bruket och skiftjobbet vilket gjorde att det funka. Men de fick lägga bort husrenovering, semester resor och service av bilarna...
Numer är vi kollegor och han trivs mycket bättre än jobbet på bruket.
Mitt tips är att gå en treårig ing utbildning! Jag har gått fem och mina kollegor fem eller tre. (och ett par har doktorerat) Efter några år på jobbet märks ingen större skillnad på de som gått tre eller de som doktorerat.
 
  • Gilla
Overtnkrn
  • Laddar…
En släkting jobbade som snickare men precis som du är inne på blev det väldigt slitsamt på kroppen, så han sadlade om och tog lastbilskort och skaffade lastbil och grävmaskin och började med diverse markarbeten i egen firma istället. Tjänar mycket bra (i nivå med civilingenjörer) och det enda han ångrar är att han inte bytte bana tidigare.
 
  • Gilla
Overtnkrn
  • Laddar…
Studera.
Känner du inte stort sug efter snickare så hade jag utan tvekan studerat.

Jag var inne på studier när jag inte kände att jag kom nånstans, men hade tur att byta yrke och jobba upp mig högt =)
 
  • Gilla
Overtnkrn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.