Nu är mitt senaste projekt klart. Ett helt nytt poolskydd som jag tror är unikt på marknaden :). Jag har nämligen gjort ett nytt skydd av en motordriven kasettmarkis. Hade massor av olika idéer där jag t.o.m. experimenterade att skapa egna lameller men gick sen över på presseningspåret för att sedan förvekligas genom en markis.

Enkelt så består alltså projektet av en motordriven kassettmarkis på 5x3 meter. Den är förankrad på ena sidan. Den köra sedan ut över poolen antingen via remote eller via mobilen. För att säkerställa att den sitter kvar spänner man fast sidorna med karbinhake i sidorna. Sedan finns hål i mitten för avrinning av vattnet. Har den ganska rakt inställd för att inte skapa ett stort hål på andra sidan där markisen sitter fast. Totalkostnad - arbete ca 7500 kr inc allt.

Den är testad med min son :) som kan gå runt på den utan problem. Testet gjordes t.o.m. utan att jag förankrat den i sidorna. Detta är mitt andra egenbyggda skydd där min devis är att det ska hålla 1 gång. Alltså att vem som helst ska kunna ramla på det och det ska hålla men det är okej om jag får slänga det då och göra nytt.

Måste säga att jag är riktigt nöjd.



Motordriven kasettmarkis omvandlad till poolskydd, utsträckt över en trästruktur vid en trädgårdspool.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Del av motordriven kasettmarkis fäst vid trätrall med karbinhake och metallfäste, använd som poolskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Motordriven kasettmarkis modifierad till poolskydd förankrad vid trätrall och vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett hemmagjort poolskydd av presenning förankrad med karbinhakar på en trätrall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Egetbyggt poolskydd av motordriven kasettmarkis testas av barn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Motordriven kasettmarkis använd som ett poolskydd över en utomhuspool, omgiven av en terrass och staket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
Anderscurl och 9 till
  • Laddar…
Jag älskar såna smarta idéer
 
Snyggt, bra out of the box tänk(y)(y)

Men halva anledningen för ett poolskydd är ju att hålla uppvärmningskostnaden nere, det gör man inte om det är öppet i kanterna, då slinker ju värmen ut. Lägg förslagsvis en bubbelplast nere på vattenytan så kommer det hjälpa

(den första anledningen är givetvis säkerhet och att hålla skit bort ur vattnet)
 
Finurlig lösning! Var har du köpt markisen?, blev sugen på en liknande lösning till vår lilla pool.
 
I InsidersUnited skrev:
Snyggt, bra out of the box tänk(y)(y)

Men halva anledningen för ett poolskydd är ju att hålla uppvärmningskostnaden nere, det gör man inte om det är öppet i kanterna, då slinker ju värmen ut. Lägg förslagsvis en bubbelplast nere på vattenytan så kommer det hjälpa

(den första anledningen är givetvis säkerhet och att hålla skit bort ur vattnet)
ja visst. Vi har haft bubbelplast tidigare. Så har det kvar. Får se lite hur värmen ter sig.
 
G
Att den håller för ett barn på mitten är inte överraskande men hur säkert är det när ett barn trampar på tyget just vid poolkanten?
 
Självklart är inte detta 110% lösning det får jag hålla med om. Min filosofi har varit att den ska hålla tillräckligt länge för att man ska kunna göra något åt det. Den höll ju även för mig som väger typ 100 kg. Vid kanten är den förhållandevis stark däremot om någon skulle hoppa där skulle den antagligen gå sönder till slut. Vill man ha högsta säkerhet kan jag inte annat än rekommendera ett pooltak.
 
  • Gilla
Grannens Häck
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.