BengtH BengtH skrev:
Många svängar i dansen men kort version: företaget började 1996 som Greenenergy Baltic, engelska Station 1 kom på finska marknaden 1997 och köpte bränslet av Greenenergy. År 2000 köpte Greenenergy varumärket St1 och sin största kund. 2005 bytte Station 1 Finland Oy sitt namn till St1 Finland Oy. Finns mycket mera på Wikipedia (på finska)
Så det är engelskt ursprung från början, så då är det ok att kalla det Stone...
 
  • Gilla
BengtH
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
Hur många köper en kartbok o har i bilen? …eller en vanlig allmenacka. Försäljningen måste ha gått ned ordentligt.
Jag har givetvis kartbok i bilen då jag far på längre resor.
Har aldrig ägt någon satelitnavigator och har aldrig behövt någon heller.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Jag har givetvis kartbok i bilen då jag far på längre resor.
Har aldrig ägt någon satelitnavigator och har aldrig behövt någon heller.
Vill också gärna ha en kartbok i bilen, även om jag navigerar efter Google Maps för det mesta numera.
 
  • Gilla
Capricia och 1 till
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
Hur många köper en kartbok o har i bilen? …eller en vanlig allmenacka. Försäljningen måste ha gått ned ordentligt.
Jag har både kartbok och almanacka.
Alltid en stor kartbok i bilen o en liten almanacka i papper.
Kartboken är försvarets vägatlas.
Mycket bra.
Stora sidor, typ A3, med god överblick.
Skala 1:250 000 över södra sverige o 1:400 000 över norra sverige.
Omslaget till "Försvarsmaktens vägatlas över Sverige" publicerad 1996 med illustrationer av militärfordon och personal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta är en ”nyare” version. Har ett par äldre med. Tror de även finns som civil utgåva.
Rekommenderar den starkt.
 
  • Gilla
Capricia och 1 till
  • Laddar…
Jag som 50åring har både googelmaps i mobilen och kartbok men kör ändå på gammal vana, skyltar och sunt förnuft så länge jag är på landsväg, riksväg eller europaväg. I okända eller nya områden i städer är faktiskt googelmaps till hjälp.

GPS har ju den nakdelen att man hittar dit man ska men inte lär sej hitta.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 4 till
  • Laddar…
Var till Italien med husvagn för typ 10år sen, när vi skulle hem så klickade vi på Hem knappen sen körde vi uteslutande efter gpsen.
Helt klockrent förutom på ett ställe i Tyskland där autobahn gör ett U runt ett samhälle, där svängde vi av och åkte rakt över, var väl kortaste vägen men det var en väldigt lite väg, nästan så man var inne på gårdarna och körde :D
Men kom ut precis dit vi skulle, outlet för Nike och Puma på nästan samma ställe.

En annan gång så tappade vi satellitsignalen mitt i Göteborg, bara svänga in på första bästa ställe och stanna tills satelliterna var hittade :)
 
Skyltningen längs vägarna i Tyskland är värdelös så där måste man ha karta eller GPS.
 
Man måste också kunna stava till exempelvis Puttgarden. Min farsa fick mig en natt i Nordtyskland att lita mer på honom och hans Tomtom än min känsla när han hade skrivit in Putgarten i navigatorn.

Kändes fel i Lübeck men var nog halvvägs till Rostock innan jag stannade och underkände navigeringen. :D

Idag skulle väl Google maps aldrig lurat en så, å andra sidan är farsgubbens förmåga att flyga med till Tyskland och köpa en bil kraftigt reducerad…
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
useless useless skrev:
Skyltningen längs vägarna i Tyskland är värdelös så där måste man ha karta eller GPS.
Ungefär som i Sverige. Försök att köra ut från Malmö centrum efter skyltar och du är rökt.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Ungefär som i Sverige. Försök att köra ut från Malmö centrum efter skyltar och du är rökt.
Det är ju bara att köra rakt fram. Ut kommer man ju alltid :crysmile:
 
I Malmö pekar alla skyltar ut ur stan mot E6, men man måste ha karta eller GPS för att komma in
 
ÅkeSun ÅkeSun skrev:
I Malmö pekar alla skyltar ut ur stan mot E6, men man måste ha karta eller GPS för att komma in
De stora ändringarna gjordes väl för kanske tjugo år sedan när bron byggdes, nu kan man lätt åka både in i och förbi Malmö utan både karta och GPS.
Malmö var förmodligen trevligare förr, nu ger man sej väl inte in i stan om man inte har ett arbete som behöver utföras?
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
P polarsson skrev:
Det är ju bara att köra rakt fram. Ut kommer man ju alltid :crysmile:
Ja. Om man känner till Malmö. Om man inte vill till E6 så blir det svårare.
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
ÅkeSun ÅkeSun skrev:
I Malmö pekar alla skyltar ut ur stan mot E6, men man måste ha karta eller GPS för att komma in
Tycker det är likadant i Göteborg, eller var åtminstone när jag var där senast.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Ja. Om man känner till Malmö. Om man inte vill till E6 så blir det svårare.
O till E6:an vill man INTE!
En katastrof till väg. Eller katastrof till bilister som färdas på vägen rättare sagt.
Bygg om, bygg ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.