Hej!

Vi ska renovera ett hus från 1969. I badrummet finns två fönster. Vi planerar att ha ett badkar som kommer hamna vid ett av fönstren.

Ett badrums hörn med brunt träpanel och ett fönster, planerat för badkar nära fönstret enligt GVK-krav.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träpanelerat badrum med två fönster ovanför ett badkar och en inbyggd bänk med spegel och handfat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Modernt badrum med frittstående badkar nära fönster och separat duschhörna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Översiktsbild av ett modernt badrum med grå plattor, vit badkar nära fönstret, handfat, duschkabin och toalett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu har vi upptäckt att GVK-branschkraven för säkra våtrum har ändrats för 2021. Nu är det inte längre en rekommendation att fönster inte får finnas i plats för bad eller dusch, utan ett krav:

https://www.gvk.se/branschregler/tatskikt/tatskikt-mot-fonster/

Vi vill ju följa alla krav och slippa göra avsteg. Helst vill vi inte heller flytta vare sig badkar eller ta bort fönster.

Badkaret kommer inte vara fast monterat utan kunna flyttas. Om man t.ex. har badkaret 5 cm från väggen verkar det inte strikt sett vara "plats för bad eller dusch" utan bara våtzon 1 (där man får ha fönster). Kan man tänka så? :)

Vi kommer att leja bort arbetet och få våtrumsintyg.

Tacksam för tips!
 
Lägger till lite fler tankar.

Det verkar som att detta krav finns i GVK, men inte BKR eller MVK. Ska man testa att få våtrumsintyg enligt BKR eller MVK i stället där detta krav inte finns?

Då borde man ju ha "följt branschreglerna" så försäkringsbolaget blir nöjda. Eller?
 
BirgitS
BKR är för kakel och klinker
MVK för målade system
Så vad för ytskikt ska du?

GVK är ju framför allt för våtrumsmatta och få till en våtrumsmatta kring ett fönster är nog väldigt svårt.
 
  • Gilla
whak
  • Laddar…
Det ska kaklas, så det är nog det regelverket som gäller.

Tänker jag rätt i att vi kan anlita en godkänd plattsättare och bygga enligt BKR och på så sätt få det godkänt? Alltså skippa gvk
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
BirgitS
Det låter rätt men jag lovar inget, men plattsättaren kan förstås lova det.
 
  • Gilla
coconut och 1 till
  • Laddar…
coconut
Etnoy Etnoy skrev:
Det ska kaklas, så det är nog det regelverket som gäller.

Tänker jag rätt i att vi kan anlita en godkänd plattsättare och bygga enligt BKR och på så
sätt få det godkänt? Alltså skippa gvk
Plattsättaren utfärdar då kvalitetsdokument enligt BKR och GVK är inte involverat.
 
  • Gilla
Tjrex och 1 till
  • Laddar…
coconut coconut skrev:
Plattsättaren utfärdar då kvalitetsdokument enligt BKR och GVK är inte involverat.
Utmärkt, då har jag nog hittat min väg framåt. Vilken tur att BKR inte bryr sig om just detta under 2021
 
H
Etnoy Etnoy skrev:
Utmärkt, då har jag nog hittat min väg framåt. Vilken tur att BKR inte bryr sig om just detta under 2021
Ring ditt försäkringsbolag och fråga vad de kräver för placering och intyg. Det är ju de som skall betala om du får skador. Se till att få det skriftligt!
 
  • Gilla
Etnoy
  • Laddar…
K
Frågan kanske är löst nu, men om det handlar om ljusinsläppet kanske fönster kan ersättas av betongglas? Det borde kunna räknas som vägg och inte fönster.
 
  • Gilla
Etnoy
  • Laddar…
En kompis stod med samma problem.
Jag föreslog att ta bort det ena fönstret och ersätta det på utsidan med samma panel som var på gavelspetsarna.
Huset var ett mexitegelhus med svart fjällpanel på gavelspetsarna och andra detaljer med samma panel.
Det färdiga resultatet blev fantastiskt, fantastiskt på det sättet att det såg ut som det alltid hade varit på det sättet.

Hoppas den ideen kan vara till någon hjälp.
Lycka till

/W
 
  • Gilla
Etnoy
  • Laddar…
A
Etnoy Etnoy skrev:
Utmärkt, då har jag nog hittat min väg framåt. Vilken tur att BKR inte bryr sig om just detta under 2021
Får man fråga om det löste sig? Hittade du ett företag som utfärdade BKR intyg trots fönstrets placering?
 
  • Gilla
Etnoy
  • Laddar…
Anna Sve3 skrev:
Får man fråga om det löste sig? Hittade du ett företag som utfärdade BKR intyg trots fönstrets placering?
Badrummet är i det närmaste färdigt nu liksom resten av husrenoveringen. Vi landade i en bra plattsättare med goda referenser som vi arbetat med tidigare. De jobbar enligt GVK och inte BKR, men vi kommer få ett våtrumsintyg med avvikelsenotering på just fönstren.

Intressant nog så hade inte ens plattsättaren koll på att reglerna ändrats i år, så det var jag som fick informera dem om det :)

Visst, vi hade kunnat ta en BKR-plattsättare och få allt formellt rätt. Men vi är mycket nöjda med firman vi anlitade, de har gjort ett mycket bra jobb och arbetat hårt på att få ett fint resultat.
 
Etnoy Etnoy skrev:
Badrummet är i det närmaste färdigt nu liksom resten av husrenoveringen. Vi landade i en bra plattsättare med goda referenser som vi arbetat med tidigare. De jobbar enligt GVK och inte BKR, men vi kommer få ett våtrumsintyg med avvikelsenotering på just fönstren.

Intressant nog så hade inte ens plattsättaren koll på att reglerna ändrats i år, så det var jag som fick informera dem om det :)

Visst, vi hade kunnat ta en BKR-plattsättare och få allt formellt rätt. Men vi är mycket nöjda med firman vi anlitade, de har gjort ett mycket bra jobb och arbetat hårt på att få ett fint resultat.
Hej!

Stort tack för en värdefull tråd! Vi står inför samma problem. Jag undrar dock om ni vet hur försäkringsbolagen ställer sig till den där ”avvikelse” noteringen i våtrumsintyget? Jag har fått samma förslag från vår byggare då vi också vill ha ett badkar vid ett fönster, men när jag ringde till mitt försäkringsbolag verkar det som att den där avvikelsen kan kosta mycket vid en eventuell vattenskada, dvs att man får stort avdrag eller får höjd självrisk.
tacksam för ditt (eller annans svar) i denna fråga.

Vänl hälsn

Sara

Etnoy Etnoy skrev:
Badrummet är i det närmaste färdigt nu liksom resten av husrenoveringen. Vi landade i en bra plattsättare med goda referenser som vi arbetat med tidigare. De jobbar enligt GVK och inte BKR, men vi kommer få ett våtrumsintyg med avvikelsenotering på just fönstren.

Intressant nog så hade inte ens plattsättaren koll på att reglerna ändrats i år, så det var jag som fick informera dem om det :)

Visst, vi hade kunnat ta en BKR-plattsättare och få allt formellt rätt. Men vi är mycket nöjda med firman vi anlitade, de har gjort ett mycket bra jobb och arbetat hårt på att få ett fint resultat.
 
BirgitS
S Sarasom skrev:
Vi står inför samma problem. Jag undrar dock om ni vet hur försäkringsbolagen ställer sig till den där ”avvikelse” noteringen i våtrumsintyget? Jag har fått samma förslag från vår byggare då vi också vill ha ett badkar vid ett fönster, men när jag ringde till mitt försäkringsbolag verkar det som att den där avvikelsen kan kosta mycket vid en eventuell vattenskada, dvs att man får stort avdrag eller får höjd självrisk.
Om man får en vattenskada just pga. avvikelsen så blir det stort avdrag eller höjd självrisk. Blir det däremot en vattenskada i någon annan del av rummet så påverkar inte avvikelsen.
 
Hej Birgit!

stort tack för ditt svar! det låter ju rimligt och känns lite mer betryggande med tanke på att vi inte ska ha dusch till vårt badkar utan endast tänkt använda det för att sitta i badandes. Men hur har du fått denna information, är det från ett särskilt försäkringsbolag eller gäller det alla?

Vänl hälsn

sara

BirgitS BirgitS skrev:
Om man får en vattenskada just pga. avvikelsen så blir det stort avdrag eller höjd självrisk. Blir det däremot en vattenskada i någon annan del av rummet så påverkar inte avvikelsen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.