I
Jag har precis förlängt en befintlig vägg. Den skjöt ut ca 50cm, men är nu 4m lång, vad jag inte tänkte på, och kom på när allt stod klart var att jg glömde att dra om elen till eluttaget som satt i väggsnutten :)

Nu står jag och kliar mig i huvudet och funderar på olika lösningar.

Jag har funderat på att ta bort dimmer och ersätta den med ett lock, bakom locket någon form av sändare som kopplas till de två trådarna som kommer ned, och till det någon form av fjärrströmbrytare som jag kan sätta vid dörren när man kommer in i rummet.

De fjärrströmbrytare som jag kikat p åkräver dock 0:a.

Några bra förslag? (Nej, jag kommer inte riva allt och göra om jobbet =P )
 
Ett alternativ är följa kablarna från dimmern till närmaste kopplingsdosa och placera pucken där istället, där finns även nolla.

Det finns även enklare trådlösa dimrar som inte kräver nolla t.ex nexa
 
BirgitS
Ett annat alternativ är att byta ljuskällan i lampan till Ikea Trådfri eller annat liknande system och ha en fjärrkontroll till den som man sätter fast där man förväntar sig att strömbrytaren ska finnas.
 
I
BirgitS BirgitS skrev:
Ett annat alternativ är att byta ljuskällan i lampan till Ikea Trådfri eller annat liknande system och ha en fjärrkontroll till den som man sätter fast där man förväntar sig att strömbrytaren ska finnas.
ja har själv funderat på den lösningen. Vet bara inte hur jag ska koppla de två trådarna i dosan om jag tar bort dimmern?
 
Enklast är väl att stoppa in en lämplig mottagare i dosan där lampan är ansluten.
Det finns passande prylar från både Nexa och Plejd.
Sedan en trådlös sändare på önskad plats.

De två trådarna i bef. dosa kopplar du ihop med ex. en wago-klämma.
 
  • Gilla
HerrME
  • Laddar…
I
Det blev att jag köpte en fjärrströmbrytare som ni rekommenderade.
Den är inkopplad men sändaren är stendöd?

Jag verkar dock ha missat något??

Bild ett är den befintliga dimmern, bild två så har jag kopplat in fjärrströmbrytare.

??
 
  • Väggmonterad eldimmer med avtagen front och synliga anslutningar mot väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en hand som håller en fjärrströmbrytare med tekniska specifikationer och elanslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Benämningen på prylen är fel, det är en mottagare och inte en sändare.
Sedan har du inte anslutit en neutralledare, vilket det klart och tydligt har diskuterats tidigare i tråden.
Utan en sådan kan inte mottagaren fungera.

Om du använder/kopplar in mottagaren vid ljuskällan så finns där både fas och N-ledare.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.