Vårt grannhus, köpt av granne nr 1 för fem år sedan för 1,8 msek, såldes precis för 4,3 msek (utropspris 3,3 msek). Det huset bör vara värt mer än vårat hus då det är större och har större tomt. Men ändå…det är en knasig marknad när det gäller husköp. Framförallt på turistställen som här på Österlen. Men den leder till lite funderingar…

Vårt hus, som är köpt för 11 år sedan värderades då till 850.000 sek. Granne nr 2 köpte huset på andra sidan oss, ett lite mindre hus med lite mindre tomt men lite mer nyrenoverat, för 1,5 msek för ca sex år sedan.

Vi ska prata med banken om att låna på huset till att renovera badrum, kök och tak. Befintliga lån ligger på ca 400.000 sek.

Mäklare här sätter ganska höga pris vid försäljning, som ändå budas upp. Men hur tänker bankens mäklare som ska värdera ett hus för mer lån och för renovering?
 
De ska såklart värdera till vad de tror att ett försäljningspris skulle vara, dvs inga lockpriser mm. Men är det banken som värderar, eller är det en mäklare som banken godkänner?
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
coconut
Vi gjorde ganska nyss en omvärdering av vårt hus pga. större boyta. Mäklarfirman som vi nyttjade för värderingen gav oss en värdering som motsvarade det försäljningspris som de ansåg att vi kunde sälja för direkt. Alltså att man kunde ringa någon från spekulantregistret och få detta pris dagen efter.

Hade man gått ut på marknaden hade dock en eventuell budgivning kunnat pressat upp priset, det var dock inget man tog hänsyn till i värderingen utan vi fick ”sälj nu” priset.

Sen kunde vi med vår bank nytta vilken mäklare vi ville som var godkänd att skriva skriftlig värdering.
 
  • Gilla
Anncharlotte Holsö och 2 till
  • Laddar…
Totte_S
Sedan är det som vanligt, värderingen är en sak, er betalningsförmåga en annan. Banken tar alltså hänsyn både till fastigheten och husets marknadsvärde och er förmåga att betala tillbaka lånen.
I vissa områden med lite mer aktivitet på bostadsmarknaden brukar bankerna kunna ge preliminära besked över telefon genom att de kan värdera baserat på kända uppgifter om marknaden.
Du kan prova att ringa andra banker än er egen för att få en ide om hur de bedömer marknaden och er betalningsförmåga om du inte vill ta det direkt med er bank. Annars är det en bra ide att kolla andra banker, de tar säkert gärna emot er som kund om ni vill låna mer.
 
  • Gilla
Mazdarune och 4 till
  • Laddar…
Är inte så tokigt svårt, prata med din bank. troligen får du en ”pappersvärdering” rätt fort.

är du inte nöjd med den så kan du fråga vilka mäklare som de sammarbetar med och istället begära att ni skall utgå ifrån en mäklar värdering

i vårt fall diffade det säkert mer än 1 mkr,
Men eftersom vi bara skulle återta tidigare bolån nivå (amorterat några år) så brydde jag mig inte mer än så. Däremot var jag lite förvånad över nivån och då sa de att jag troligen kunde få högre med mäklare. Men inte direkt på pappret, utsn någon då som kunde området skulle ge en värdering
 
  • Gilla
Effell och 1 till
  • Laddar…
Jag hade en mäklare som värderade vårt hus när vi skulle ta nytt lån för lite renonevringer.

Mäklaren sa då 2.9m men skrev inget för det.

Vår bank hade ett eget system och värdera huset till 2.75m

så du kan ju kolla med banken om dom har något och du känner de funkar för er för att få de lån och amorteringar ni vill ha.
 
  • Gilla
Solgläntan216
  • Laddar…
Värderingen bygger på genomsnittliga m2-priset för sålda liknande objekt i ditt närområde/gata/kvarter senaste tiden. Inte konstigare än så.
Statistiken är offentlig, du hittar den på Svensk Mäklarstatistik, maklarstatistik.se.
Det är där din bank också tittar.


K KbyH skrev:
Vårt grannhus, köpt av granne nr 1 för fem år sedan för 1,8 msek, såldes precis för 4,3 msek (utropspris 3,3 msek). Det huset bör vara värt mer än vårat hus då det är större och har större tomt. Men ändå…det är en knasig marknad när det gäller husköp. Framförallt på turistställen som här på Österlen. Men den leder till lite funderingar…

Vårt hus, som är köpt för 11 år sedan värderades då till 850.000 sek. Granne nr 2 köpte huset på andra sidan oss, ett lite mindre hus med lite mindre tomt men lite mer nyrenoverat, för 1,5 msek för ca sex år sedan.

Vi ska prata med banken om att låna på huset till att renovera badrum, kök och tak. Befintliga lån ligger på ca 400.000 sek.

Mäklare här sätter ganska höga pris vid försäljning, som ändå budas upp. Men hur tänker bankens mäklare som ska värdera ett hus för mer lån och för renovering?
 
  • Gilla
lidhem och 4 till
  • Laddar…
Efter en stor renovering vågade mäklarfirman vi köpte av inte ge annat än en väääldigt låg värdering, troligtvis för att mäklaren som var och tittade på huset inte var delägare utan skulle återge allt till kontorschefen som sen skulle ha sitt att säga om värderingen.

Hörde av mig till flera andra med info om vad som gjorts samt lite bilder. Alla sa att den värdering vi hoppades på var rimlig och en anlitade vi sedermera för besök och skriftlig värdering som banken glatt tog emot.

Skiljde över miljonen i slutändan dock med en del av den kraftiga prisuppgången som har varit på sistone emellan de olika värderingarna.
 
  • Gilla
Jonny L
  • Laddar…
Vet inte om samma sak gäller i hela riket. Vår bank kräver att värderingen görs av någon mäklare som dom samarbetar med eller godkänt.
Vi gjorde först en som dom inte accepterade. Då kontaktade vi tre mäklare som va godkända. Alla värderade gratis muntligt men ville ha betalt för skriftligt. Alla fick värdera som sagt sedan betalade vi den med högst värde. Det godkändes sedan av banken.
Skillnaden mellan värderingarna va dock inte enorma. 0,5milj på 7milj.
Nu 5 år senare är det dags igen. Samma snurra och nu ser det ut att hamna på 8,5-9milj
 
  • Gilla
Byggahous
  • Laddar…
vi belånade precis huset via en ”online” bank, där gjorde dom en egen preliminär värdering som var tillräckligt bra så vi slapp kontakta mäklare.

gick sjukt smidigt och vi slapp leta mäklare, avsätta tid för besök/värdering och kostnad för värdering.

enda haken med den banken är att belåningsgraden inte får överstiga 60% av värderingen, vilket vi tycker är ett mycket rimligt villkor.
 
  • Gilla
Mazdarune och 1 till
  • Laddar…
M
Jisses vad era banker verkar krångliga! Hos SBAB går man in på deras hemsida, fyller i några uppgifter, samtidiigt ser man en värdering utifrån senaste försäljningspriser i området som sedan beaktar ens tomtstorlek osv. klart! Tar 10 minuter, sedan ringer en bankman upp inom några dagar för ”kompletterande” frågor, ett samtal som tar 10-15min. Sedan kommer avtal inom ett par dagar.

Jag har inte inte träffat någon fysiskt för mina bankärenden sedan 90-talet.
Beträffande TS höjning av lånet från 400K för lite renoveringar så behöver hen nog inte anlita mäklare osv. för värdering om hen inte absolut ska toppa och maxa ut sista kronan till nockpannan för låneutrymme. Men med tanke på övriga försäljningar så är det inte aktuellt med tanke på nämnda renoveringar.

Om man är nyfiken att se vad fastigheten är värderad till så finns det flera olika appar och hemsidor för detta. SBAB’s app ”värderingskollen” är en. Boolis hemsida är en annan.
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Jisses vad era banker verkar krångliga! Hos SBAB går man in på deras hemsida, fyller i några uppgifter, samtidiigt ser man en värdering utifrån senaste försäljningspriser i området som sedan beaktar ens tomtstorlek osv. klart! Tar 10 minuter, sedan ringer en bankman upp inom några dagar för ”kompletterande” frågor, ett samtal som tar 10-15min. Sedan kommer avtal inom ett par dagar.

Jag har inte inte träffat någon fysiskt för mina bankärenden sedan 90-talet.
Beträffande TS höjning av lånet från 400K för lite renoveringar så behöver hen nog inte anlita mäklare osv. för värdering om hen inte absolut ska toppa och maxa ut sista kronan till nockpannan för låneutrymme. Men med tanke på övriga försäljningar så är det inte aktuellt med tanke på nämnda renoveringar.

Om man är nyfiken att se vad fastigheten är värderad till så finns det flera olika appar och hemsidor för detta. SBAB’s app ”värderingskollen” är en. Boolis hemsida är en annan.
Nja, Om området vi byggt nytt hus i är ett gammalt sommarstugeområde så är Booli mfl inte till någon hjälp. Det är inga eller för få likvärdiga eller inga likvärdiga objekt.
 
  • Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
OlssonX OlssonX skrev:
Värderingen bygger på genomsnittliga m2-priset för sålda liknande objekt i ditt närområde/gata/kvarter senaste tiden. Inte konstigare än så.
Statistiken är offentlig, du hittar den på Svensk Mäklarstatistik, maklarstatistik.se.
Det är där din bank också tittar.
Det kan inte vara så enkelt att säga att det bara är så eller? Vår förhandsvärdering för nybyggnation diffar isåfall på 1.2 miljoner åt ”fel” håll.
 
  • Ledsen
Mazdarune
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Jisses vad era banker verkar krångliga! Hos SBAB går man in på deras hemsida, fyller i några uppgifter, samtidiigt ser man en värdering utifrån senaste försäljningspriser i området som sedan beaktar ens tomtstorlek osv. klart! Tar 10 minuter, sedan ringer en bankman upp inom några dagar för ”kompletterande” frågor, ett samtal som tar 10-15min. Sedan kommer avtal inom ett par dagar.

Jag har inte inte träffat någon fysiskt för mina bankärenden sedan 90-talet.
Beträffande TS höjning av lånet från 400K för lite renoveringar så behöver hen nog inte anlita mäklare osv. för värdering om hen inte absolut ska toppa och maxa ut sista kronan till nockpannan för låneutrymme. Men med tanke på övriga försäljningar så är det inte aktuellt med tanke på nämnda renoveringar.

Om man är nyfiken att se vad fastigheten är värderad till så finns det flera olika appar och hemsidor för detta. SBAB’s app ”värderingskollen” är en. Boolis hemsida är en annan.
Jag gjorde som du när det var dags för takbyte jag fick en bättre värdering av SBAB än av mäklaren. Mäklaren kunde värdera högre om renoveringen var gjord men inte innan
Det blir ju lite knas om man vill finansiera renoveringen med huset. Mäklaren svar gjorde också att jag inte vågade låna till takbytet för att sedan värdera till ett förmodligen lägre värde än förväntat. Den här Mäklaren är dessutom känd i trakten för att lägga väldigt höga värderingar på hus som säljs men ska det inte säljas är det tydligen annorlunda, förmodligen p.g.a egenintresset som någon var inne på.
SBAB tar dessutom inte hänsyn till hur huset ser ut, planlösning och annat som mäklare gör.
Boolis värdering för en vecka sedan var 2,8milj jag skrev in nya data som saknades och värderingen gick upp till 2,9 men i går fick jag ett Mail med uppdaterat värde då låg det på 2,0. Kollade nyss och då var uppskattningen 1,7-2,6. Lite svajig tjänst måste jag säga.
 
M
P Pierre F skrev:
Nja, Om området vi byggt nytt hus i är ett gammalt sommarstugeområde så är Booli mfl inte till någon hjälp. Det är inga eller för få likvärdiga eller inga likvärdiga objekt.
Med byggkreditiv är det självklart annorlunda.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.