Hej forumet,

Har gett mig in på lite möbelsnickeri och tagit mig an att göra en Carl Hansen Cuba fåtölj som mitt första projekt.
Här är en länk till själva stolen jag försöker kopiera.

Som första steg håller jag på att bygga en prototyp i furu bara för att se att alla jiggar och mallar jag gjort är korrekta samt att mått och liknande stämmer. Det mesta verkar ha blivit rätt men jag har kört fast lite på själva "gångjärnets" infästning.

Som ni kan se på bilderna nedan så har "gångjärnet" vridit sig i träet(Blyertslinjerna markerar själva "ursprungspositionen"). Båda yttre skruvarna har blivit böjda och vridit sig i träet. Detta skedde när jag provsatt stolen och la så mycket tyngd jag kunde på den, så det höll ändå relativt bra :)

Så min fundering är helt enkelt vad man kan göra för att lösa detta?
Tanken är att den slutgiltiga stolen ska vara i valnöt. Och skruvarna är i mässing 4x20mm.

Räcker det hårdare träslaget för att det ska hålla?
Ska jag ge upp tanken på mässingskruv?
Ska jag köra en mycket större helgängad skruv som jag kapar för att inte bli för lång?
Eller är kanske rampamuff och maskinskruv lösningen?

Alla tips mottages tacksamt och länkar uppskattas där dessa är möjliga :giggle:
Två mässingsgångjärn med böjda och vridna skruvar på en brun matta, använda i möbelsnickeriprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träkomponent med markerade blyertslinjer och mässingsgångjärn som vridit sig ur position.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Furustol med metallgångjärn och böjda mässingsskruvar som är vridna i träet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Furu prototyp av en fåtölj med synlig mässingshinge och böjda skruvar vid blyertsmärkta infästningspunkter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mässingsgångjärn vridet ur sin position på möbelprototyp i furu, med synliga blyertslinjer och böjda skruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fem mässingsskruvar i olika vinklar som kommer ut ur en mörk träyta, blyertsmärken indikerar originalpositionen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadade blyertsmärkta träytor med vridna och böjda skruvhål där gångjärn ska infästas på en prototyp av en stol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Finsnickaren
  • Laddar…
Går det inte att sänka in gångjärnet i trät ? Det tillsammans med ett hårdare träslag tror jag löser det åt dig.
 
  • Gilla
Hep och 3 till
  • Laddar…
Jag tror precis som salkin att ett bättre träslag nog löser problemet.
Jag råkade ut för ett liknande problem med en barngrind jag gjorde en gång. Det löste sig med en bit tätvuxen fura.
Men jag blev lite nyfiken och tittade på bilder på orginalfotöljen och misstänker att gångjärnen inte sitter riktigt vinkelrätt över benet? Får för mig att det är lite framåtlutat vilket isf riktar kraften mer rakt ner över gånjärnet. Närbild på en träfotöljs gångjärn monterat på tätvuxen furu, med fokus på hur gångjärnet är positionerat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Thron
  • Laddar…
S salkin85 skrev:
Går det inte att sänka in gångjärnet i trät ? Det tillsammans med ett hårdare träslag tror jag löser det åt dig.
E erikandersk skrev:
Jag tror precis som salkin att ett bättre träslag nog löser problemet.
Jag råkade ut för ett liknande problem med en barngrind jag gjorde en gång. Det löste sig med en bit tätvuxen fura.
Men jag blev lite nyfiken och tittade på bilder på orginalfotöljen och misstänker att gångjärnen inte sitter riktigt vinkelrätt över benet? Får för mig att det är lite framåtlutat vilket isf riktar kraften mer rakt ner över gånjärnet. [bild]
Tack för svar! :)

Skönt att hårdare trä förmodligen löser problematiken. Testade montera M5 rampamuffar i min furu-prototyp och det gjorde det redan mycket stabilare. Så tar förmodligen med den lösningen till slutprodukten också för extra stabilitet.

Gällande att de inte sitter helt vinkelrät är rätt. Detta gäller också min prototyp.
Dock gjorde jag ett misstag när jag hade satt ihop prototypen att jag var för ivrig att provsitta. Så jag satte mig innan jag monterat "stoppen" på bilden nedan och då vred sig gångjärnet vilket försköt det hela. När jag sedan mätte ut och monterade stoppen så placerades de efter de vridna gångjärnen vilket gör att de sitter fel nu när jag korrigerat med rampamuffar. Men trots detta så håller sig rampamuffarna relativt stadigt utan att den ligger mot stoppen.

Närbild på en träkonstruktion med en rampamuff som sitter monterad i furuträ och ett gängjärn med synlig vridning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så slutsatsen blir helt enkelt rampamuffar med maskinskruv så är man verkligen på den säkra sidan och har även möjlighet att enkelt montera isär och polera upp mässingen när den blir smutsig :)

Tack för hjälpen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.