Beställde en ny (rund) stenskiva till ett stålunderrede (pelarfot) från en stenfirma. Funderar nu lite hur man fäster den så det håller. Ekipaget väger ju säker 80-100 kg så det är ju inte jätterörligt i normala fall men man vill ju inte att skivan lossnar vid en flytt till exempel.

Tidigare konstruktion med underredet var en träskiva undertill på den gamla skivan som i sin tur skruvades på underredet. Jag antar att träskivan måste varit limmad mot marmorskivan, och frågan är då vilket lim man bör använda. Och även om det bör vara något specifikt material på underplattan p.g.a vikten, eller om vanlig spånskiva funkar.

Alternativ två är att limma själva marmoskivan direkt på stålunderredet. Det är runt 35*35 cm plan yta med en grop i mitten så det bör rimligtvis fästa. Jag är lite orolig för om det är svårt att få det rakt på det sättet, i synnerhet om limmet hugger tag snabbt.

Tips är välkommet
 
Utan att ha någon erfarenhet av att limma sten säger jag ändå lim PL400 på en träskiva. Då kan du lossa skivan från underredet om bordet behöver baxas. Om skivan är redigt tjock hade jag övervägt att försiktigt borra/plugga/skruva

/Höghus
 
  • Gilla
stenna
  • Laddar…
PL400 går väl bra. Jag slå ett slag för TEC7, den nyper inte direkt och limmar 27 kg/cm2, det räcker för ditt behov. Men jag hade kanske i ditt fall limmat en träskiva under stenskivan och sedan skruvat. Vid flytt blir det enklare om man kan demontera underredet från stenskivan. Jag hade isåfall kört med plywood, så tjock som möjligt. Lim som TEC7, PL400 etc. Ska härda under tryck, lägg därför isåfall stenskivan ovanpå träskivan så får du bra tryck när du limmar.
 
  • Gilla
claym
  • Laddar…
Tack för tipsen. Jag håller med om att en träskiva under nog blir bäst, så kan jag limma den först och sedan skruva fast underredet efteråt och mäta ordentligt i lugn och ro.

Några funderingar om träskivan och skruvar: Tror ni det räcker med runt 1,5 cm tjock träskiva och så drar man fyra stycken 4X16 mm skruvar (det finns 4 färdiga skruvhål i underredet). Eller borde man borra upp fler hål i fästplattan på stålunderredet och dra fler skruvar så det verkligen håller? Jag vet inte riktigt vilka krafter 4 skruvar i knappt 1,5 cm plywood klarar.
 
Silikon har jag använt för att fästa stenskivorna i köket, inklusive köksö med övergäng. I enlighet med leverantörens rekommendationer.
 
4st 4mm skruv i trä låter klent. Rampamuff och maskinskruv?
Islagsmutter innan du limmar skivan?

/Höghus
 
Höghus Höghus skrev:
4st 4mm skruv i trä låter klent. Rampamuff och maskinskruv?
Islagsmutter innan du limmar skivan?

/Höghus
Bra input. Jag hörde lite i järnhandeln och kör islagsmutter och masinsruv enligt ditt och deras förslag. Nu återstår då bara träskivan.

Angående träskivan då: MDF verkar standard. Jag har uppriktigt talat inte tänkt på detta innan, men stenskivan kan ju knäckas så man måste absolut ha en träskiva under. Jag har en lämplig MDF-skiva 60 cm i diameter, vilket ger ett överhäng på runt 25 cm runt om. Vågar man använda den eller borde stenskivan ha mer stöd? typ en mdf med 80-90 cm i diameter?
 
  • Gilla
Höghus
  • Laddar…
E Ecke1 skrev:
Bra input. Jag hörde lite i järnhandeln och kör islagsmutter och masinsruv enligt ditt och deras förslag. Nu återstår då bara träskivan.

Angående träskivan då: MDF verkar standard. Jag har uppriktigt talat inte tänkt på detta innan, men stenskivan kan ju knäckas så man måste absolut ha en träskiva under. Jag har en lämplig MDF-skiva 60 cm i diameter, vilket ger ett överhäng på runt 25 cm runt om. Vågar man använda den eller borde stenskivan ha mer stöd? typ en mdf med 80-90 cm i diameter?
Dimensioner på stenskivan?
På underredet (och höjd)?
Du vill väl inte ha för stor skiva heller som syns för tydligt.

/Höghus
 
Höghus Höghus skrev:
Dimensioner på stenskivan?
På underredet (och höjd)?
Du vill väl inte ha för stor skiva heller som syns för tydligt.

/Höghus
Marmorskivan är 110 cm i diameter, 2 cm tjock. Underredet upptill är runt 35 cm i stål (kvadratiskt) och så ligger då min MDF-skiva emellan (60 cm i diameter). Så överhänget blir alltså 25 cm över MDF:en.

Precis det ska inte synas så det är kanske bäst att inte öka storleken. Jag har läst på under dagen och det verkar verkligen vara gränsfall. Vissa säger att 25 cm överhäng är okej, andra inte. Men man borde ju kunna köra på den skivan jag har och ge lite extra stöd efteråt för att vara säker.

Jag kikade på ett dyrare designbord också och där har man en annan lösning med en tunn väv av glasfiber på undersidan av stenskivan (plus liten träskiva). Då säljs de med överhäng på 50-60 cm utan minsta bekymmer. Jag har aldrig använt glasfiber, men jag tänker att man kanske kunde sätta ihop det som det är nu och stärka upp ytterringen (överhänget) efteråt t.ex. med glasfiber om det är smidigt/billigt. Alternativt ett par väldigt små vinkeljärn eller liknande som limmas i kanten på MDF-skivan. Jag tror ärligt talat inte att det är mycket extra stöd som eventuellt behövs då det som sagt är lite gränsfall. Har du något annat tips/tanke är det välkommet. :)
 
Enligt https://www.nobleteam.se/inomhussten/fonsterbankar
är det max 150mm överhäng som gäller för en 20mm fönsterbänk i marmor. Om jag killgissar lite kan du öka på det måttet för en rund skiva.
Annars kanske en dubbelmacka med 6mm plywood dia 1000mm mellan sten/mdf om du är orolig? Det känns bärigare än glasfiber och syns nog inte så mycket.

/Höghus
 
Höghus Höghus skrev:
Enligt [länk]
är det max 150mm överhäng som gäller för en 20mm fönsterbänk i marmor. Om jag killgissar lite kan du öka på det måttet för en rund skiva.
Annars kanske en dubbelmacka med 6mm plywood dia 1000mm mellan sten/mdf om du är orolig? Det känns bärigare än glasfiber och syns nog inte så mycket.

/Höghus
Det hela tog en ny vändning. Har förberett allting med MDF:en och lyckades vända stenskivan och då visar det sig att det redan sitter glasfiber där. Bra för hållfastheten såklart men efter att ha läst på konstruktionslimmet jag köpt i tron att verkar limmet inte gilla feta plaster. Någon som vet om det går att limma mdf på glasfiber med konstruktionslim eller måste man köpa nytt?
 
Gnid in lite lim på glasfibern och se om du kan lätt kan pilla bort den när den torkat.
Sedan om/när du limmar skivan, använd gärna en tandspackel. Då blir det luftkanaler så att du kan pressa ihop ordentligt.

/Höghus
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.