Hej

Vi håller på att bygga nytt och har fått grundritningen för plattan. Vi ska ha 200 mm isolering i plattan men vid punktlaster och bärande väggar så är tjockleken endast 100/150 mm pga förstärkningar.
Enligt en bekants bestämda åsikt (erfaren snickare) så ska i så fall ytterligare isolering läggas till under dessa sektioner för att bibehålla 200 mm isolering i hela plattan.

Vad har ni för åsikter/erfarenheter?

Mvh
Fredrik
 
"100/150 mm pga förstärkningar." 150mm????
där kräver jag nog en förklaring hur du har tänkt! har du lagt 50mm tjocka skivor?

jaja!
Det låter märkligt att schakta ur ytterligare under vot och punktbelastningsförstärkningar än man redan gör, men detta är endast min åsikt!
det är ju där valet av 200mm eller 300mm isolering i plattan åter blir aktuellt!

intresant att följa denna tråd i fortsättningen!

mvh
Gustav
 
Fredrik, var bygger ni? Ska ni ha golvvärme?
 
Vi gjorde ingen extra isloering under våra sulor när vi gjöt. Där finns endast 1 dm cellplast. Under resten av golvet är det 3 dm. (Vårt var iofs en utbyggnad av ett gammalt hus som är helt oisolerat under de ursprungliga sulorna.)

Isodränen på utsidan är inte heller tjockare än 1 dm, varken på sulorna eller på väggen, på vårt.

Men det kanske inte är någon dum idé att lägga extra därunder. Lite krångligare blir det ju, men kanske lite varmare i framtiden?
 
Det är klart att det är bättre om man lägger extra isolering under de bärande sektionerna. Vad jag vet så är det dock sällan man gör detta.

Frågan är hur mycket du förlorar på att inte göra det. Om du har golvvärme ingjuten i plattan så förlorade du mer eftersom plattan kommer att vara varmare än om du har radiatorer på väggen eller golvvärme ovanpå plattan (speciellt om du har isolering mellan plattan och golvvärmen). Sedan är det ju avgörande var du bor precis som jon_h frågar om ovan.

Normalt så har man också bara max 10 cm isolering på kanterna på plattan. I bästa fall har man extra isolering där typ isodrän som pinebar skriver om.
 
Några förtydliganden

Vid punktlasterna så är 100 mm isolering på en yta av 1200*1200 bortplockat för att ersättas med armering + betong

Vid den bärande väggarna så är 50 mm bortplockat (kvar är 100 + 50) på en 500 mm bred sektion längs väggen

Vi kommer att bygga i mitten av landet och tanken från början var att välja 300 mm i plattan. En energiberäkning på huset har gjorts både med 200 och 300 mm isolering och visade en årlig besparing på ca 500 kWh. Jag har även sett liknande siffror här på forumet och på andra sidor.
Kostnaden för att få 100 mm extra skulle i vårt fall hamna på ca 10 000 - 15 000. Eftersom vi kommer att installera bergvärme så är ca 2/3 av uppvärmningen
"gratis", vilket innebär en årlig besparing på ca 500 kWh/3 -> ca 170 kWh = 170 :-

Jag måste villigt erkänna att det tog ett tag innan vi övergav 300 mm och valde att nöja oss med bara 200 mm, men med de fakta som vi tagit del är det svårt att motivera den extra kostnaden kontra årlig besparing i vårt fall.

Frågeställningen handlar mer om vad som är brukligt att göra mer än om en eventuell energiförlust som den minskade isoleringen för med sig.

/Fredrik
 
Jag har själv isolerat under plattan med tre lager 70 mm (210 mm) S100. Där det skall vara belastningar har jag endast två lager, alltså 140 mm cellplast. Men där har jag S300 som dels tål högre laster och som har något bättre isolervärde!
 
Snurre skrev:
Jag har själv isolerat under plattan med tre lager 70 mm (210 mm) S100. Där det skall vara belastningar har jag endast två lager, alltså 140 mm cellplast. Men där har jag S300 som dels tål högre laster och som har något bättre isolervärde!
Har inte S300 sämre isoleringsförmåga??

Min KA/konstruktör samt kommunens byggnadsingenjör rekommenderade mig att bara ha 200mm men mitt envisa ego fick mig att lägga 280mm. Jag visste innan dess att vinsten bara skulle vara 6-700kwh/år dock kostade den extra isoleringen bara inköpspriset på ca 6000kr. Jag får väl skörda frukterna om 10 år eller så!! :)
 
Habbe skrev:
Har inte S300 sämre isoleringsförmåga??
Nej, den har något bättre än de lägre klassningarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.