Köpt oanvänd smalspis som aldrig varit monterad saknade tom sladd.Elektro Helios SG 405.
Trefas 380V är märkningen.Har förvarats fuktfritt i typ 20 år plattorna helt fria från rost.Efter köp stått ute i ngr dagar.Körde ugn på typ 200 grader i 5 min sen löste jfb Bägge plattor funkar ua men nu löser jfb på ugn omedelbart.Min förhoppning är fukt,kondens när den kom in och att det går till sig.Brukar elementen åldras oanvända så att detta kan uppstå,finns nya ugnselement att få tag på?
 
  • Närbild på en gammal Elektro Helios smalspis SG 405 med tydliga reglage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
S sagan1 skrev:
Köpt oanvänd smalspis som aldrig varit monterad saknade tom sladd.Elektro Helios SG 405.
Trefas 380V är märkningen.Har förvarats fuktfritt i typ 20 år plattorna helt fria från rost.Efter köp stått ute i ngr dagar.Körde ugn på typ 200 grader i 5 min sen löste jfb Bägge plattor funkar ua men nu löser jfb på ugn omedelbart.Min förhoppning är fukt,kondens när den kom in och att det går till sig.Brukar elementen åldras oanvända så att detta kan uppstå,finns nya ugnselement att få tag på?
Ta bort jfb!
Eller kör den utanför ett tag så allt hinner torka ur.
 
Det kan ju vara bökigt att koppla bort jfb...
Jag hade provat att ställa in kupevärmaren i ugnen ett par timmar på full muff för att torka ut.

/Höghus
 

Bästa svaret

A
Höghus Höghus skrev:
Det kan ju vara bökigt att koppla bort jfb...
Jag hade provat att ställa in kupevärmaren i ugnen ett par timmar på full muff för att torka ut.

/Höghus
Är du tuff och vet vad du gör lossar du bara jordkablen i spisen
 
electroluxaren skrev:
Är du tuff och vet vad du gör lossar du bara jordkablen i spisen
Ok jag vet vad jag gör men känns lite olustigt..ska jag köra den på typ max 75 grader ngn timme?Om inte fukt vad kan det då vara?
 
Törs man över tid strunta i jorden om inte det går till sig?
 
A
S sagan1 skrev:
Ok jag vet vad jag gör men känns lite olustigt..ska jag köra den på typ max 75 grader ngn timme?Om inte fukt vad kan det då vara?
200C
 
A
S sagan1 skrev:
Törs man över tid strunta i jorden om inte det går till sig?
Tycker JAG INTE!
 
Kortare tid för att se om fukt och hålla barnen borta.Jag testar annars lämnar jag in den men ont om reservdelar iaf till E Lux smalspis som jag kollat men denna är en E Helios.
 
A
S sagan1 skrev:
Ok jag vet vad jag gör men känns lite olustigt..ska jag köra den på typ max 75 grader ngn timme?Om inte fukt vad kan det då vara?
Det är nog inte fukt utan olja från bockningen
 
electroluxaren skrev:
Det är nog inte fukt utan olja från bockningen
Kvar efter typ 25 år?Den har stått oanvänd helt ny.Finns nya ugnselement att tillgå idag?
 
A
Varför skulle inte olja finnas kvar?
 
Kanske dunstat torkat in..hoppas nu att den förångats osade iaf i köket när jag körde ugnen.Är i stort behov av el smalspis bredvid vedspisen sedan jag bytte till ny bredare vedspis får inte annnan elspis plats. Hade en 55 cm bred tidigare men nu plats för max 40 cm spis.
 
A
S sagan1 skrev:
Kanske dunstat torkat in..hoppas nu att den förångats osade iaf i köket när jag körde ugnen.Är i stort behov av el smalspis bredvid vedspisen sedan jag bytte till ny bredare vedspis får inte annnan elspis plats. Hade en 55 cm bred tidigare men nu plats för max 40 cm spis.
oset typiskt tecken för förgasad olja
 
electroluxaren skrev:
oset typiskt tecken för förgasad olja
Tack för Dina svar! ska testa lite senare idag men om det inte funkar vet Du om det finns reservdelar att tillgå?Jag är beroende av 40 cm spis och har kommit över ännu en som funkar en Electrolux och där finns bra sida för reservdelar men inte hittat för E Helios ännu.Tänkte att ha backup med 40 cm spis för resten av livet i stugan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.