Hej!

väntar på startbeskedet men har fått tag i fyllnadsmassor som jag skulle behöva för att jämna ut tomten.

Får jag köra dit dom och platta ut marken utan startbeskedet för husbygget?

mvh
 
Lägger du dit massorna på plats så kan de vara lite gnälliga... lägger du dem I en hög för att använda senare så har du iallafall inte teoretiskt påbörjat arbetet utan bara beställt material... hårfin gräns...
 
P
Om det behövs marklov för att jämna ut marken så mycket som du behöver göra så är det nog olämpligt att jämna ut marken innan du har fått ett sånt. Annars är det bara att köra på.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Om det behövs marklov för att jämna ut marken så mycket som du behöver göra så är det nog olämpligt att jämna ut marken innan du har fått ett sånt. Annars är det bara att köra på.

Marklov brukar behandlas i bygglovet vid nybyggnad och det har TS inte fått startbesked för som jag tyder det. Jag skulle avstå från att för att göra ngt som ingår i bygglovet, då kan det räknas som påbörjat.
 
Jag fick göra allt under 0,5m på vår tomt innan startbesked men såklart på egen risk. Inget hindrar dig från att ställa ut kantstöd på din tomt, bara du håller dig under gränsen för vad marklov kräver
 
F
Fyllnadsmassor finns inte alltid tillgängligt, man får köra när bra och prisvärt (gratis) dyker upp. Är du rätt säker på att få bygg- och marklov så hade jag kört men kanske lagt upp det i högar så det inte är så uppenbart.
 
F fsn skrev:
Fyllnadsmassor finns inte alltid tillgängligt, man får köra när bra och prisvärt (gratis) dyker upp. Är du rätt säker på att få bygg- och marklov så hade jag kört men kanske lagt upp det i högar så det inte är så uppenbart.
Risken du tar är sanktionsavgift om du påbörjar innan du fått startbesked (även om du fått bygglov beviljat). Bäst är att TS kontaktar kommunen för besked.
 
F
M MetteKson skrev:
Risken du tar är sanktionsavgift om du påbörjar innan du fått startbesked (även om du fått bygglov beviljat). Bäst är att TS kontaktar kommunen för besked.
japp, men ligger det i hög så ser det ändå bättre ut. Man kan hävda att man skall markhöja 25cm.

jag fick faktiskt skriftligt OK via mail från bygghandläggaren att riva befintlig stuga och avtäcka berg inför sprängning och disponera om befintliga massor på tomten innan beviljat bygglov och startbesked när vi byggde.
 
P
M MetteKson skrev:
Marklov brukar behandlas i bygglovet vid nybyggnad och det har TS inte fått startbesked för som jag tyder det. Jag skulle avstå från att för att göra ngt som ingår i bygglovet, då kan det räknas som påbörjat.
Jag hade en liknande situation för några år sen. Bygglov fanns men startbeskedet drog ut på tiden. Jag ville att bygget skulle komma igång så fort som möjligt efter vintern så jag skrev till kommunen för att ta reda på om det krävdes marklov för att jämna till marken. Svaret tolkade jag som att det inte krävdes marklov, så jag lät gräva ut och fylla på med grus för att jämna till.

Jag var dock listig och frågade bara om det fanns områdesbestämmelser där jag bor utanför detaljplanerat område. Kommunen behövde inte veta varför jag undrade det. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.