Fönsterinstallatören annonserar sedan länge lite här och var att dom byter fönster. Icke bindande offert efter besök enligt annons.

Någon som har någon erfarenhet av dem?

Berit
PS. Nej det är inte vårat nya hus som redan behöver nya fönster...utan mina föräldrars.
 
Vi hade en representant från Fönsterinstallatören hemma hos oss för ett par dagar sedan och väntar just nu på en offert. Så jag kan ju inte påstå att jag har "erfarenhet" av dem. :) Men han gjorde ett gott intryck och verkade noggrann, och att ta hem dem för en offertförfrågan kostar som bekant ingenting.

Vi har haft 4-5 olika leverantörer här som tittat, och vi har ännu inte bestämt oss för vem vi ska köpa fönstren av. Vi vet bara att det inte blir Mockfjärd. Han gav inget gott intryck. Ifrågasatte våra val, t ex varför vi skulle ha aluminium (det tyckte han var onödigt och för dyrt, varför han nu ska bry sig om vad vi vill betala för). Hans offert var rörig och knappt läsbar (handskriven), dessutom gällde den bara i några dagar. Känndes väldigt kort!

/Cala
 
Otroligt vad olika det kan vara. Jag fick en offert från Fönsterinstallatören och en offert från Mockfjärd. Det var natt och dag på kvalitet, noggranhet m.m på offerterna och då menar jag till Mockfjärds fördel.
 
brevik skrev:
Otroligt vad olika det kan vara.
Ja, det verkar inte bättre... har just fått Fönsterinstallatörens offert nu. En mkt detaljerad och snyggt uppställd redogörelse. :) Dessutom det bästa pris vi fått hittills. En klar kandidat!
Ingen som satt in deras förnster och har några erfarenheter att delge?

/Cala
 
Hej!

WM-Fönster har topp priser och bara 4-6 veckor levtid.
De har alu-och kompositfönster i nästan vilken färg som helst.Även i trä-utförande.

Säkerhetsfönster till pris av vanliga fönster.

Jag
 
Problemet jag tyckte med Fönsterinstallatören var att de inte kunde leverera fönster med tillräckligt bra u-värde (min åsikt). Eftersom de inte hade fönster som klarade ROT avdraget så pratade säljaren om hur onödigt det var med fönster som har 1,2 i u-värde för hela konstruktionen eller mindre. Enligt honom var det mycket bättre att välja deras vanliga 3-glas fönster med ett u-värde på 1,6-1,7 (enligt ett test uppe i Falun så skilde det tydligen bara 200kr/år ;D ;D ;D). Min slutsats blev att Fönsterinstallatören tyckte att låga värden var onödigt helt enkelt eftersom de inte kunde leverera det.

Undersök noga och ta in offerter från olika företag. Det är lätt att bli duperad av en säljare som är bra på att prata.

Cala skrev:
Ja, det verkar inte bättre... har just fått Fönsterinstallatörens offert nu. En mkt detaljerad och snyggt uppställd redogörelse. :) Dessutom det bästa pris vi fått hittills. En klar kandidat!
Ingen som satt in deras förnster och har några erfarenheter att delge?  

/Cala
 
brevik skrev:
Min slutsats blev att Fönsterinstallatören tyckte att låga värden var onödigt helt enkelt eftersom de inte kunde leverera det.
Ja, där kan jag hålla med. Han som var här från Fönsterinstallatören tyckte absolut att vi skulle ha U-värde 1,7, som är deras standard. Han tyckte det var helt onödigt att betala för att komma ner till 1,3 eller 1,2 som de enligt honom också kunde leverera. Men vi skulle ju kunna få det om vi ville.

Vi vill dock ha 1,2, mycket för att kunna göra avdraget på 10 000, men också för att det känns "fel" att inte köpa det "bästa".
Så just nu har vi Tanumsföster som bästa alternativ, som vi ska köpa genom ett trä-/byggvaruhus och låta en lokal snickare sätta in det. Då får vi U 1,2 till ungefär samma pris som U 1,7 hos Fönsterinstallatören. :D

/Cala
 
Låter kanonbra!
 
Tänk bara på att det är U-värde högst 1,20 som gäller och inte U-värde 1,2 som är ett avrundat värde och kan i praktiken innebära U-värde 1,25. Kontrollera gärna med Skatteverket.
 
Men anledningen att det inte är bra med u-värde 1,2 är ju att man får problem med imma! I alla fall här nere i Skåne. Imma på utsidan av fönstret. Det är kondens som sätter sig på husväggen inkl fönstret på vintermornar. Med gamla fönster går det ut en hel del värme inifrån och torkar bort imman, men med 1,2-fönster gör det inte det. Imman stannar kvar. Här nere hos oss är alla fönster helt igenimmade ända till lunch från oktober till mars enligt min kompis som har såna fönster på jobbet.

Detta varnade Fönsterinstallatörens säljare mig för, och det stämmer alltså med min kompis erfarenhet. Men han sade också att de har fönster som klarar skatteverkets krav, men det var inga treglasfönster, utan 2+1-glasfönster. Och inte vridfönster, utan kipp-drehfönster. De fönstren är tjockare än 3-glasfönster och har därför inga problem med imman. Tydligen beror det just på tjockleken.

brevik skrev:
Problemet jag tyckte med Fönsterinstallatören var att de inte kunde leverera fönster med tillräckligt bra u-värde (min åsikt). Eftersom de inte hade fönster som klarade ROT avdraget så pratade säljaren om hur onödigt det var med fönster som har 1,2 i u-värde för hela konstruktionen eller mindre. Enligt honom var det mycket bättre att välja deras vanliga 3-glas fönster med ett u-värde på 1,6-1,7 (enligt ett test uppe i Falun så skilde det tydligen bara 200kr/år  ;D  ;D  ;D). Min slutsats blev att Fönsterinstallatören tyckte att låga värden var onödigt helt enkelt eftersom de inte kunde leverera det.

Undersök noga och ta in offerter från olika företag. Det är lätt att bli duperad av en säljare som är bra på att prata.
 
Begärde in offert från dem för ett par månader sedan (Göteborgsområdet). Trevlig och kompetent säljare. Hade iofs samma argument som nämns här ovan, dvs. tar man U=1.2 så sparar man ca. 200:-/år i uppvärmining och det känns ju marginellt om det är sant. Dessutom är det stor risk att man får problem med imma.

En annan intressant sak som han nämnde var att prisskillnaden mellan U=1.2 och U=1.7 var mycket större än 10000:- vilket ju gör att statens bidrag inte lockar lika mycket direkt.

Själva har vi kommit fram till att vi väntar lite med att byta fönster (dränering och värmepump kom "i vägen") så praktiska erfarenheter får någon annan berätta om :).
 
Har själv använt fönsterinstallatören för att byta alla fönster i huset = 14 fönster - 27 glasytor! Definitivt inte den billigaste men den mest trovärdiga offerten. Jag ville ha fönster som passa = måttanpassade fönster och inte bara stoppa in närmsta standard fönster och täcka glipan med en list vilket många andra föreslog. 1 fönster var skadat och det byttes utan protest. Jag måste dock påpeka att det beror väldigt mycket på vilken hantverkare du får. Min var kanon! Kom när han skulle, gjorde allt enligt tid och städa efter sig.
 
Vi har också nyttjat Fönsterinstallatören, fönstren kom på utsatt tid (fredag), arbetarna kom på utsatt tid (måndag).
Hela arbetet med en att riva ut det gamla och sätta in en helglasad altandörr samt 3 rätt stora vridfönster tog 4 timmar! De var helt galet effektiva, och bra blev det också.
Jättenöjd!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.