Jag tänkte borra hål i mitten på stolpen och i mitten på hatten och använda träplugg plus PL400.
Då får jag dem i mitten på stolpen men något bra förslag på hur jag får hattarna helt rakt?

Tror ni plugg och PL400 kommer att fungera eller något annat bra förslag?

Trästolpe med oplacerad topphatt framför sjöutsikt, indikerar monteringsfråga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L lassebrun skrev:
Pluggmarkör ex:
[länk]

Då slipper du ”sikta rätt”
Hitta mitten är ju ganska lätt, bara att rita ett kors, jag tänker mer på hur man får dem helt rakt
 
G
Om du menar raka gentemot varandra, så kan du spänna ett snöre mellan första och sista.
 
Nej jag menar rakt på stolpen, så att de inte blir som bilden nedanför, överdrivet
Staketstolpe med snedkapad topp som inte passar mot staketlisten, med sjöutsikt i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Trälim för utomhusbruk skulle jag ha använt.
Betydligt billigare och blir skitstarkt.

Förborra i mitten på stolpen, en liten bit ner bara.
Sen borrar du igenom hela hatten underifrån.
Då vet du att skruven kommer ut i mitten på undersidan.
 
G
F Erica Wyse skrev:
Nej jag menar rakt på stolpen, så att de inte blir som bilden nedanför, överdrivet
[bild]
Då menar vi likadant, för du har väl flera stolpar med hattar i rad?
 
F Erica Wyse skrev:
Nej jag menar rakt på stolpen, så att de inte blir som bilden nedanför, överdrivet
[bild]
Två mått med en tumstock i varje kant på valfri sida, justera rotation med lätta knack med en hammare.
 
F
Tror du det räcker med en skruv i mitten? Kommer inte hatten att resa sig?
 
F fsn skrev:
Tror du det räcker med en skruv i mitten? Kommer inte hatten att resa sig?
Det var därför jag tänkte PL400
 
En L format profil som har måtten precis för sidorna som du håller under eller fäster med tving och riktar in efter det?
Eller en som går runt om gjort efter hattens kanter så har du fyra kanter att justera emot som sedan är delbar så den går att ta bort, man kan ju göra den vikbar med ett gångjärn.
 
Skruva inte, plugg och lim räcker.
 
H Huzzbutt skrev:
Skruva inte, plugg och lim räcker.
Skruv vill jag inte ha, blir det bra med PL400 eller något annat?
Antar att jag tar lite lim på pluggen också, eller?
 
F
F Erica Wyse skrev:
Det var därför jag tänkte PL400
har aldrig limmat en stolphatt men jag byggde ett altanräcke av två längder 28mm finhyvlad ask. Limmades med 2k lim, skruvades från två håll och hålen försänktes och pluggades. Delade på sig efter 4-5 år, var extremt missnöjd då jag la väldigt mycket jobb på det.
 
Trälim för utomhusbruk är det enda lim som har funkat på trä för mig, utomhus alltså.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.